"ONS INDIË VOOR DE INDONESIËRS" BOEKBESPREKING DE OORLOG - DE CHAOS - DE VRIJHEID Naar de gelijknamige NOS-documentaire van Jan Bosdriesz en Gerard Soeteman bewerkt door C. van Heekeren. Op de beeldbuis heeft de NOS ons laten zien en horen, hoe 't allemaal gegaan is, zo tussen 1940 en 1949, in dat verre rijksdeel overzee, toen uiteindelijk het rood-wit-blauw in Batavia gestreken werd en de nieuwe rood-witte vlag, dus nu zonder de "blauwe" baan (symbolisch?) in Jakarta voorgehesen werd. Ja, ons Indië, voor de meeste Moesson-lezers geboortegrond van geslacht op geslacht en daarnaast voor zovele, andere "import" Nederlanders, het land, waar ze blij vend van gingen houden, toen ze eenmaal aan wal gekomen tussen Sabang en Merauke, in de schaduw van de vulkanen of de hitte van de brandsavannen zich zelf vonden, bij het geven van een positief antwoord op de uitdaging van een gegeven opdracht of het zelf gestelde ideaal De NOS documentaire sloeg ons niet zelden overtuigend om de oren, waar door bij ons de herinnering, ook na zo'n 45 jaar, nog scherp geprofileerd uit het geheugen sprong! Daarnaast werden wij in de NOS produktie ge confronteerd met aktiviteiten van In donesisch nationalisme - aangemoe digd en begeleid door de Japanse be zetter, waar we echt wel "iets" van af wisten, maar die we nu in filmbeelden uit diverse archieven in volle omvang zagen en nog wel voorzien van ont hullend Japans en Indonesisch gespro ken commentaarWij zagen hoe we door gebrek aan eigen visie, lei derschap op niveau, maar vooral door het ontbreken van een gesloten Ne derlands politiek front de strijd tegen dit nationalisme verloren, hetgeen uit eindelijk leidde tot "ons Indië" voor de Indonesiërs in december 1949. De documentaire is thans in boekvorm verschenen. De heer van Heekeren, bekend door vele boeken van zijn hand over dezelfde tijd, heeft de beeldbuis voordracht bewerkt en waar nodig, en Tweede Vaticaans Concilie met el kaar vergelijkt, dan ziet men een groot verschil in aanpak, een andere theologische visie. Dat ziet men bij voorbeeld in het nieuwe kerkelijke recht, waar in het eerste hoofdstuk de term "Volk Gods" voorop staat. Doordat men na het concilie is over spoeld met allerlei experimenten waar mee de bisschoppen eigenlijk niet goed raad wisten, is het anders ge lopen dan de verwachtingen waren. Ik heb echter de indruk dat er de laatste tijd meer rust gaat komen en er weer behoefte is aan bezinning en studie." "Hoe komt het Mgr., dat het Latijn, waarvan ook de liturgie-constitutie van Vaticanum II zegt, dat het als cul- tustaal gehandhaafd moest blijven, zo snel door de volkstaal is verdrongen?" "Het is inderdaad verwonderlijk hoe snel na het concilie het Latijn door de volkstaal is verdrongen. Ik heb zelf als consultor van de Congregatie van de Eredienst in Rome kunnen ervaren, dat het Latijn een jaar na beëindiging van het concilie praktisch was verdwe- voorzien van verduidelijkende tekst; hij deed dit vakkundig en pakkend, met een welversneden pen. Het boek lazen wij dan ook met evenveel geconcen treerde aandacht, als waarmee we naar de boeiende visuele voordracht op de buis keken. De televisieserie dwong tot een ge spannen "gericht" waarnemen in het tempo van de 'makers". Het boek geeft ons een eigen snelheid, waarbij we tijd hebben om voor en achtergron den te verbinden en desgewenst, be paalde gebeurtenissen met een ver grootglas of een lancet grondig kunnen bekijken. Zo zijn er o.a. twee uitspra ken; die op de buis gezegd zijn en indruk maakten, maar bij het lezen nog scherpere contouren krijgen, a. Abdulgani zegt: "Hadden de Hollan ders een EENHEID gezegd, dan had den wij misschien gezegd: een FEDERATIE nen. Er was een plotselinge weerzin tegen het Latijn, waarvoor ik geen verklaring kan geven. Zelfs koorlei ders van beroemde koren die decen nia lang met liefde en toewijding het Latijn en Gregoriaans beoefenden, wilden er ineens niets meer van we ten." "In deze tijd Mgr., wordt er veel ge sproken over en geageerd tegen al lerlei vormen van echte of vermeende discriminatie. Wat betreft de kerk is het daarbij opvallend dat er veel scher per wordt opgetreden tegen wat men noemt traditioneel denkende Katholie ken dan tegen zg. progressieve groe pen. Het meest frappante voorbeeld hiervan is wel de suspensie van Mgr. Lefèvre vergeleken met de lankmoe dige behandeling van Schillebeeckx." "Inderdaad meen ik ook, dat men te kort schiet in verdraagzaamheid t.o.v. behoudende groepen. Mijn bezwaar tegen de Lefèvre beweging is dat deze de nieuwe mis en Vaticanum II op dogmatische gronden afwijst." Zoals gezegd, maakte de klok veel te vroeg een einde aan onze geanimeer- b. Prof. van Doorn zegt: maar het is ze nooit gelukt om zelfs maar een post van 20 man echt op te rollen. Het enige, dat ik heb gevon den in de hele militaire literatuur is een patrouille van een man of tien die niet is teruggekeerd. Nou! Dat was de grootste slag die ons ooit is toegebracht. Zulke uitspraken - met nog vele an dere - vragen om nadere, vooral rus tige beschouwing. Wij vragen ons bijv. bij het bovenstaande in gemoede af, onder erkenning NU van een onver biddelijke historische ontwikkeling, of er ooit een bevredigend antwoord komt op de vraag: "Waarom moest ons Indië zó overgedragen worden aan de Indonesiërs?" Tenslotte: Enerzijds onze grote waar dering voor de uitgevers, die het aan gedurfd hebben, het toch al zo grote aantal boeken over deze periode echt te verrijken met deze uitgave en ander zijds voor dhr. van Heekeren, die met zijn aandeel in het vastleggen van deze voor ons zo belangrijke periode, we derom getoond heeft, dat het zo poly valente BB in ons vroegere Indië, niet alleen in alle opzichten zijn mannetje stond, maar ook beschikte over be stuurders, die indien de situatie dit eiste, ook buiten hun ambtelijke hori zon, prestaties leverden, die alleszins respect afdwongen! Wij zeggen vol- mondiq: "Zo ook nu weer" AvL. "Ons Indië voor de Indonesiërs", bewerkt door C. van Heekeren. Uitg. Moesson Den Haag en Uitg. T. Wever B.V., Franeker. Verkrijgbaar bij Boekhandel Moesson. Prijs 24,50, porto f 4,25. NIPKOWSCHIJF VOOR "ONS INDIE" De eind 1984 uitgezonden NOS-serie "Ons Indië voor de Indonesiërs", ge maakt door Jan Bosdriesz en Gerard Soeteman, is onderscheiden met de zilveren Nipkowsc'hijf, de jaarlijkse tv- prijs van Nederlandse omroepcritici. Wij menen zeer terecht, een van de beste documentaires over Ned.-Indië, de nasleep van de oorlog en de onaf- hankelijkwording van Indonesië. Over zichtelijkheid en objectiviteit kenmerk ten deze serie. de gedachtenwisseling met de bis schop, die ons met een hartelijk "tot ziens" zelf uitgeleide deed. R.B. en CH.M. Noten voor de geïnteresseerde lezer: Eerste Vaticaanse Concilie: algemene kerkvergadering in 1870. Tweede Vaticaanse Concilie vond plaats 1962-1965 en bedoelde de kerk aan de moderne tijd aan te passen. Decreet: kerkelijk document. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 5