Over reizen gesproken
EERSTE K.P.M. - NITOUR CRUISE NA DE OORLOG
De "Ophir" met 132 enthousiaste passagiers
naar de mooiste plekjes in Indonesië.
Dinsdag 21 december 1955, 's morgens om 10 uur precies, vertrok het motorschip
"Ophir", onder commando van gezagvoerder M. C. Motta, met 132 passagiers op
een 14-daagse cruise door mooi-lndonesië. Door het praktisch wegvallen van de
mogelijkheid om heden ten dage bootreizen te maken naar het naburige buiten
land, was men op het idee gekomen om een grote vakantiereis door de Indone
sische Archipel te gaan maken. Voor de eerste maal na de oorlog heeft onze
maatschappij weer een schip beschikbaar gesteld om zodoende bij te dragen het
tourisme in Indonesië nieuw leven in te blazen.
Entertainment-officer in aktie.
Zoals de lezers van Moesson geregeld
in de kranten zullen hebben gelezen,
wordt er flink geadverteerd voor het
maken van een vakantiereis per schip
tegen niet onredelijke tarieven. Hoewel
velen opzien tegen prijzen van 1000,-
tot 5000,- en zelfs meer, afhankelijk
van uiteraard de duur van de reis en
van de keuze van de accommodaties
aan boord, verliest men veelal uit het
oog wat hier tegenover staat, en wel
vergeleken met een luxe of 1e klasse
hotel. Immers, men heeft geen ver
voerskosten men krijgt 3 uitstekende
maaltijden opgediend, gratis thee- en
koffle-uurtjes met toebehoren, men
wordt de hele dag bezig gehouden met
spelletjes, optreden van artiesten, dans
avonden, bioscoop aan boord, zwem
bad, noem maar op. O ja, dat had ik
bijna vergeten en dit is ook zeer be
langrijk, men hoeft maar éénmaal uit
te pakken en éénmaal in te pakken.
Alleen voor uitstapjes aan de wal moet
men extra betalen, maar men is niet
verplicht daaraan mee te doen; als
men geen zin heeft of het te vermoei
end vindt, blijft men rustig aan boord.
Ook voor drankjes aan de bar of tij
dens de maaltijden moet men betalen,
maar dat kunt u zelf in de hand hou
den. Kortom, persoonlijk vind ik deze
keuze van vakantie houden ideaal, in
ieder geval voor ouderen, en men hoeft
er heus geen miljonair voor te zijn.
Wist u trouwens dat cruise-vaarten
helemaal niet iets van de laatste, zeg
10 jaren zijn? Reeds ruim 30 jaar ge
leden werd zoiets al georganiseerd
door de KPM in samenwerking met
NITOUR - Jakarta. In "De Uitlaat", het
personeelsorgaan van de KPM - No. 1
van januari 1955 staat het verslag van
de eerste KPM-Nitour Cruise - de
"Ophir" met 132 enthousiaste passa
giers naar de mooiste plekjes in In
donesië.
Ik had het voorrecht deze reis te mo
gen meemaken, als medewerker voor
het organiseren van paarderennen
(weet u nog wel aan boord van de
mailboten - ook fijn voor gokkers?),
spelletjes, op andere wijze bezig hou
den van de passagiers, begeleiding
van uitstapjes aan de wal enz. Met een
mooi modern woord was ik "entertain
ment officer" of gewoon op zijn Hol
lands gezegd "lol-officier".
Onnodig te zeggen, dat deze cruise
vaart een groot succes is geweest,
mede dank zij de staf aan boord onder
commando van Gezagvoerder Max
Motta, jawel precies dezelfde waarover
artikelen verschenen in Moesson van
15 maart en 1 april j.l. onder het hoofd
"De wonderbaarlijke lotgevallen van
het ms. "Kampar" in W.O. II".
Tijdens de "Ophir" Cruise heeft Max
Motta blijk gegeven van bijzondere na-
vigatie-kwaliteiten door te laveren door
baaien en achterom langs eilandjes,
nauwe doorvaarten, vlak langs kusten
en kampongs, teneinde passagiers zo
veel mogelijk te doen genieten van het
natuurschoon van Indonesië. Helaas is
Max enige jaren geleden gestorven; ik
ben ervan overtuigd dat hij gaarne een
bijdrage had willen geven bij dit artikel.
Er heerste een ware feeststemming on
der de passagiers op die dinsdagmor
gen, toen de "Ophir" Priok's eerste
haven verliet op een cruise, welke in
samenwerking met het touristenbureau
Nitour was uitgestippeld.
De "Ophir", die speciaal voor deze
vakantietrip door onze maatschappij
was uitgerust, was ten behoeve van
de door Nitour geboekte vakantiegan
gers uit haar normale lijndienst geno
men.
Wij zijn op die ochtend van vertrek
eens een kijkje aan boord gaan nemen
en wij waren eerlijk gezegd stomver
baasd over hetgeen er door onze men
sen allemaal was gedaan om deze
komende zeereis tot een onvergete
lijke te maken: de "Ophir" was tot een
ware mailboot omgetoverd.
Er was een groot zwembad door onze
Technische Dienst ingebouwd, verder
zagen wij een gezellig ingerichte bar,
talrijke schuimrubberen matrassen die
voor de a.s. zonnebaders klaar lagen,
overal leuke zitjes in de salons en op
de dekken. Het gehele schip was ge-
pavoiseerd en overal klonken uit de
aanwezige luidsprekers opgewekte
klanken. Vanaf de reling hing een waar
gordijn van serpetines, die de vertrek-
kenden hadden afgeworpen naar de
zich op de KPM-kade bevindende weg
brengers.
Om 10 uur precies kwam de "Ophir
los van de kant en stoomde langzaam
Priok's eerste haven uit; verschillende
binnenliggende KPM-schepen lieten 3
stoten op de stoomfluit horen, terwijl
door middel van vlaggeseinen aan de
"Ophir" een goede reis werd toege
wenst.
(lees verder pagina 9)
7