KUNSTAGENDA Indische Nederlanders En Gerepatrieerden I BOEKBESPREKING (Vervolg: "Fietsend door Malang") In die dagen even na de Japanse be zetting, viel het mij op, dat het Leger des Heils, respect afdwong van het Japanse leger. Mijn vader nam type werk aan van het Leger des Heils. Een kennis van ons, Kapitein Reyerse, verzorgde het wel en wee van het Le ger des Heils in die dagen. Mijn vader werd zogenaamd in dienst genomen. Toen hij zich bij de eerste groep moest melden van Kesilirgangers, mocht hij naar huis. Volgens de Japanners was de Kioe Sei Goen (Leger des Heils) niet gevaarlijk. Later na de oorlog is dit voorval mij natuurlijk bijgebleven en na informatie her en der, is mij gebleken, dat het Leger des Heils in Japan erg populair is. Dit was Malang toen in mijn zorgeloze jeugdtijd. Als wij aan Malang denken, een stad aan de voet van de goenoengs, door kruist door de bruisende Brantas, la ten wij onze gevallen vrienden niet vergeten. Wij hebben er plezier gehad en verdriet, mijn hele jeugd ligt daar, tweemaal ben ik er gevangen geno men, maar het mooie zal blijven over heersen. Remember: "we can take it." BOEKBINDER PONSEN Het goede telefoonnummer van onze goede boekbinder W. Pon sen is 070 - 80 20 95. Excuus Delft In het Volkenkundig Museum Nusan- tara in Delft (St. Agathaplein 4, tel. 015-60 23 75) is vanaf 21 sept. tot medio april 1986 de tentoonstelling "Bali in beeld" te zien. Deze expositie geeft een beeld van de ontwikkeling van de Balische schilderkunst van 1930-1985. Openingstijden dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.00 uur, zon- en feest dagen 13.00-17.00 uur, eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten. Deventer In de Stads- of Athenaeumbibliotheek (Klooster 12, in het centrum van De venter, tel. 05700- 9 38 87) loopt van 27 sept. t/m 22 nov: 1985 de tentoon stelling "De boekerij van A. J. Duymaer van Twist". Deze expositie is gewijd aan leven en werk van de in 1809 in Deventer geboren mr. Duymaer van Twist, die van 1851-1856 G.G. van Ne- derlands-lndië was en op een belang rijke, lange politieke loopbaan in Ne derland kon bogen. Naast de boekerij uit de nalatenschap van Duymaer van Twist (bestaande uit boeken, tijdschrif ten, handschriften, kaarten, prenten en foto's betrekking hebbend op Indië) is de tentoonstelling samengesteld uit schilderijen, ethnografica en historische voorwerpen. Openingstijden: maand, en woensdag 13.00-17.00 u„ dindag 10.00-17.00 uur, dond. 13.00-21.00 u., vrijdag 10.00-17.00 u. Toegang gratis. De tentoonstelling kan ook door groepen worden bezocht, eventueel buiten de openingstijden. Een korte inleiding en rondleiding zijn mogelijk. Voor groepsbezoek dient vooraf een afspraak gemaakt te wor den. TREKKING V.I.N.-LOTERIJ UITGESTELD De trekking van de grote V.I.N.- loterij, die op 18 september j.l. zou plaatsvinden, is uitgesteld tot 18 december a.s. Dit uitstel, dat ministeriële goedkeuring heeft, was noodzakelijk omdat de lotenverkoop tegenviel en het beoogde doel (financiële steun voor diverse projekten) daardoor niet bereikt zou worden. Maar op 18 december zal het werkelijk zover zijn en tot dan hebt u nog volop de gelegenheid om loten ad 10,te kopen door overmaking van het ver schuldigde bedrag op giro 1286 t.n.v. V.I.N. te Lopikerkapel o.v. v. "Loterij" of op A.B.N.-reke ning 55.66.11.241 t.n.v. de V.I.N. De hoofdprijs is en blijft een gloednieuwe Mercedes Benz en met uw tientje steunt u in ieder geval arme landgenoten in Indo nesië. door prof. dr. J. E. Ellemers en R. E. F. Vaillant Prof. Ellemers (1930, Soerabaja) is hoogleraar in de empirische sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en de heer Vaillant (Indische jongen, in 1954 te Sneek geboren) studeert al daar binnenkort af als socioloog. Op verzoek en op kosten van de Stichting Pelita hebben beide heren een studie verricht naar de huidige situatie van Indische Nederlanders: hoe gaat het eigenlijk met hen? Het antwoord staat achter in het 159 pagina's tellende boek: we weten het niet. De meerder heid van Indische Nederlanders is niet geregistreerd via uitkeringsregelingen, is geen lid van enige Indische organi satie en participeert niet of nauwelijks in manifestaties van de categorie waar toe zij behoort. Met andere woorden: de meerderheid van Indische Neder landers is onzichtbaar. Een nader on derzoek om deze onzichtbaren op te sporen om na te kunnen gaan hoe het met hen is gegaan sinds de komst naar Nederland wordt dan ook aanbevolen. We zouden kunnen zeggen dat dit een zwakke conclusie is van dit sociolo gisch onderzoek, maar wie dit boek leest en ziet langs welke wegen tot deze slotsom gekomen moest worden kan er toch vrede mee hebben. Immers, wanneer bijvoorbeeld blijkt dat er al leen maar gegist kan worden naar het huidige aantal Indische Nederlanders en wanneer rekening gehouden moet worden met talloze elkaar deels over- lappende factoren en omstandigheden m.b.t. de (60.000) aanwijsbare Indische Nederlanders, dan kun je je (als leek) voorstellen dat het al moeilijk is om alleen maar een oriënterende schets te geven van de situatie en problemen van Indische Nederlanders. Niettemin zijn de schrijvers erin ge slaagd een schets te geven: van een stukje historie, sociale stratificatie, ma teriële voorzieningen, organisatiegraad enz. Maar het is niet meer dan een schets; eigenlijk is het een voorlopig uittreksel van een boek dat nog niet geschreven is. Op verschillende pun ten zijn wezenlijke aanmerkingen te maken (bijvoorbeeld op de stelling van de schrijvers dat het begrip "Indo-Eu ropeaan" gedateerd is omdat het as sociaties oproept met de koloniale be- volkingscategorisering die aan zeg gingskracht verloren heeft). Die aan merking laten wij achterwege, omdat het boek geen boek pretendeert te zijn, maar een oriënterend overzicht van dat relatief kleine beetje dat wel bekend is. Overigens kunnen wij ons voorstellen dat opdrachtgever Pelita niet goed weet wat met het boek aan te vangen, maar het feit dat niet expliciet geble ken is dat er veel leed bestaat onder vele Indische Nederlanders, zal deze stichting, die zich zeer verdienstelijk bezighoudt (al vele jaren) met (im)ma- teriële belangenbehartiging van met name Indische oorlogsslachtoffers, on getwijfeld dankbaar stemmen I Tot slot: in deze bespreking heb ik door gesproken over Indische Neder landers en dat terwijl Ellemers en Vaillant duidelijk en bewust een onder scheid maken tussen enerzijds Indische Nederlanders en anderzijds gerepatri eerden. Dit betreft een van de wezen lijke aanmerkingen op hun werk en daarom heb ik me gericht op de groep waar het om zou moeten gaan: Indische Nederlanders. R.B. "Indische Nederlanders en gerepatri eerden" - door J.E. Ellemers en R.E.F. Vaillant, 159 pag., foto's, bibliografie en Indische adressenlijst. Prijs f 27,50, porto 4,25. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 8