Die Goede Oude Tijd IN MEMORIAM Mr. L. VAN DOMPSELER Op 22 September j.l. overleed Mr. L. van Dompseler te Bandung. Hij zou 78 jaar wor den. Leo van Dompseler was geboren en ge togen in Bandung. Het verwonderde dan ook niemand dat hij, na zijn rechten-studie in Leiden te hebben voltooid, weer naar zijn geboortestad terugkeerde en zich daar vestigde als advocaat. Toen alle Nederlanders moesten vertrek ken, keerde het echtpaar Van Dompseler met hun twee dochters naar Nederland, en daar kreeg hij een regerings-betrekking in Den Haag. Maar na zijn pensionering werd het verlangen naar de Priangan onweer staanbaar en in 1972 keerden hij en zijn vrouw weer terug naar Bandung. Het was in die tijd, dat hij meer en meer advies, hulp en steun ging verlenen aan landgenoten, die problemen hadden; en dat waren er, vooral in die jaren, zeer veel Leo was altijd bereid om te luisteren, had een grote ervaring, was een uitstekend ju rist. Er zijn dan ook zeer velen die door neerde in zijn benoeming tot Nederlands hem geholpen konden worden. Dit culmi neerde in zijn benoeming tot Nederlands consul In Bandung. De laatste jaren ging zijn gezondheid ge leidelijk achteruit, maar zijn belangstelling in het lot van zijn medemensen bleef on verminderd; en, voor zover hem dat fysiek mogelijk was, bleef hij helpen. Het was zijn wens in Bandung zijn leven te eindigen, en die wens is vervuld. Maar wij betreuren dat een zo hoogstaand lid van de "Oude Garde" ons voorgoed verlaten heeft. Hij ruste in vrede. H.M.C.P. Ons reservefonds voor moeilijke dagen Moesson wil geen subsidie. Het wil voort bestaan alleen als U dat wilt. Met uw steun poekoelen wij teroes I Hieronder laten wij, onder hartelijke dank zegging aan alle schenkers, de verant woording volgen van de giften die zijn binnengekomen voor het reservefonds voor Moesson over september 1985. E. C. van Ahee 25,P. v. Bosstraten 20,50; W. Boverhof 25,A. Burg 10, A. M. H. de la Croix 10,K. Dijkstra 40, L. C. F. de Graaff 25,K. M. Graichen 25,M. E. Hoekstra 20,P. J. v.d. Horst 18,75; J. C. L. Jansz 10,B. Kruysdijk 30,R. Mariouw 40,M. P. Moquette- Elias 10,B. M. Naberman 10,H. de Quant 10,R. Sebo-de Graaff 25,W. Stout 25,G. Vroomen 3,Ch. Wensel 10,N. H. Wichers-Bleckmann 10,J. Willemsen-Sterckx 10,H. H. v. Winckel- man 20,N.N. 20, Totaal ontvangen voor P.T.P. f 452,25 Voor KNIL in september 1985 ontvangen: I. Sluiter f 80, J. Jacobse f 15. Wij gebruiken dit gezegde heel vaak als we in gezelschap zijn en verhalen los komen over die tijd in Indië. Maar is dat wel helemaal waar, was die goede oude tijd werkelijk zo goed of willen wij de ellende maar liever vergeten en alleen maar over de goede dingen praten in Indië voordat wij het land verlieten en naar Hol land of andere werelddelen vertrokken? Als we spreken over die goede oude tijd, dan hebben we het over een tijdsperiode van 1900-1960. Onze ouders die als' teenager opgroeiden rond 1915 maakten dus de eerste wereldoorlog mee alhoe wel Indië niet daadwerkelijk erin betrokken werd. Toen ze 25 jaar oud' waren kwam de malaise waarbij de cultures genoodzaakt waren een overvloed van produkten zoals koffie, suiker en rubber in zee te dumpen om de prijs te bescher men, en waardoor velen hun goede baan verloren. f 95,— Voor STAL 18 in sept. 1985 ontvangen: W. A. Rozario-v.d. Eb f 50, A. W. Vreede f 25, f 75,- Voor Hollanders en Indische mensen was dit geen leuke tijd. De uitgezonden hollandse krachten hadden het geld niet meer om dat dure verlof naar Hol land te bekostigen en dus was heim wee naar overzeese familieleden zeer groot. De indische gemeenschap die veelal een trapje lager stond op de maatschappelijke ladder dan de vol bloed Europeaan kreeg de volle laag te verwerken en moest alles aanpakken om het hoofd boven water te houden. De ziekten uit die tijd zoals kinkhoest, pokken, trachoom, malaria, dysenterie, typhus, cholera en pest bedreigden elk gezin en kosten levens in menig gezin in de tropen. Onder de Europeanen als ze van goede komaf waren was er een verlangen naar culturele evenementen zoals opera's en klassieke muziekuit voeringen. Voor de Eurapeanen van niet goede komaf die toch vanwege hun blanke huid een goede plaats op de maatschappelijke ladder hadden ver worven, betekende het een gruwelijke ervaring dat ze vanwege hun positie mee moesten doen aan deze poppen- kasterij, hoewel ze het liefst in de voor hen ongewone hitte achter een borrel languit op een krossimales lagen na een vermoeiende dag op een kantoor. Het grootste deel van de indische ge meenschap behoorde meer tot de mid denstand, niet rijk, niet arm maar net genoeg. Uitgaan bleef beperkt tot de bioscoop, een fuif in de Stadstuin of een clubavond, en bij gebrek aan auto s bleef men dus thuis rondhangen in de weekends, genietende van aller lei snoepgoed als roedjak - "bijeen komsten" of een kaart- of ngeplèk- avondje. Het verzorgen van de indische tuin werd verzorgd door de kebon en de njonja die de bloempjes uitkoos van de straatverkoper. Eten en vooral lek ker eten was belangrijk en de zwart- berookte keukens waren een levend bewijs ervan. Wie dacht eraan om zich druk te maken over interior decoration, een lekker gedweilde glimmende en naar carbol ruikende vloer en meubels die waren ingewreven met O Cedar olie was alles wat vereist was. In 1940 brak de tweede wereldoorlog uit en nu verdween tijdens de japanse Niet vaardig in het spreken; en niet in staat tot zwijgen. Epicharmus bezetting iedere Europeaan in een in terneringskamp en de indische mensen die gedeeltelijk buiten het kamp moch ten blijven hadden het ook niet al te best, want hoevelen zijn niet opgepakt en gemarteld of hebben in armoe en onzekerheid de oorlogsjaren moeten doormaken. Daarna kwam in 1945 de Indonesische revolutie en de indische mensen vlo gen het kamp in tesamen met de Europeanen die net uit het jappenkamp waren vrijgelaten. De overlevende Knillers kwamen terug uit Burma en Japan en moesten oorlog voeren. Ein delijk komt de overdracht van de voor malige koloniën in 1950 en we waren rijp om eruit geknikkerd te worden naar een koud en voor velen vreemd land, Holland met zijn opvangpensions waar je met een familie in een kamer werd samengeperst en haast gedwongen werd om te assimileren: Minder rijst eten en aanpassen. Wat blijft er over van die goede oude tijd en als die er was hoevelen hebben die werkelijk gekend? Volgens mij, hebben we daarna een goede tijd mee gemaakt in Holland, Amerika, Canada, Brazilië of Australië. We zijn huizen bezitters geworden, hebben auto's, gaan regelmatig met vakantie, de kin deren kunnen hun studie voltooien en toch bij de ouders blijven. De algeme ne gezondheid op de flues en allergiën na is zeer goed te noemen en hoeveel ouderen zijn niet heengegaan nadat ze de 70 zijn gepasseerd? In Indië werd je gepensionneerd als je 55 werd om dat je dan als afgetakeld werd be schouwd. De peren, appels, aardbeien waar we zo naar snakten eten we volop, en culturele evenementen naar ieders smaak zij het klassiek of pop is binnen ieders bereik. En toch gaat men terug naar Indonesië om het oude huis en de oude buurten terug te zien, en plotseling wil men duku, mangga en durian eten en weer ijs eten bij Zan- grandi of een saucijsebroodje eten bij Bogerijen. waar men toen soms alleen maar een of tweemaal geweest was. Moeten wij soms weer eruit geschopt worden voordat wij ons realiseren dat wat wij nu meemaken de goede tijd is en voor de meeste mensen uit Indië zelfs een gouden tijd. Natuurlijk heb ben we allemaal wel eens last van (lees verder pagina 21) 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 9