J.G. YSSEL DE SCHEPPER J J ALLE VERZEKERINGEN WERKGROEP INDISCH-NEDERLANDSE LETTERKUNDE OPGERICHT KIMM Indische spekkoek haar huishoudelijke en moederlijke plichten dat ze, zonder het te beseffen, haar man tekort doet. Ze doet weinig aan haar uiterlijk, toont geen interesse in het werk van haar man en daar ze, nog te veel totok, 's middags niet wil rusten, zit ze vroeg in de avond al te knikkebollen terwijl haar man zich verbijt. De situatie is kant en klaar voor een echtelijk drama - waarin, net als in werkelijkheid, beide mensen hun aandeel aan schuld heb ben. De figuur van Marie is tot hier toe begrijpelijk, zelfs bekend. Maar de manier waarop zij eerst totaal blind en onbegrijpelijk naïef zich om de tuin laat leiden en dan, na de openbaring van de waarheid die iedereen behalve zij kent, noch de moed noch het benul heeft om de twee schuldigen meteen te confronteren, zouden weinig vrou wen aannemelijk vinden. Van dat ogenblik af is haar gedrag zo onbegrijpelijk dat men geneigd is te denken dat Daum's mensenkennis, tenminste kennis van de vrouw, hier inderdaad tekort geschoten is. Wordt de lezer geacht sympathie te voelen met een heldin die letterlijk alles ver keerd schijnt aan te pakken? Of is dit het Victoriaanse beeld van een "goe de" vrouw, als tegenpool van de "slechte" Betsy en is de moderne le zeres te veel hieraan ontgroeid om die te begrijpen Het onderwerp waar alles om draait, goena-goena, wordt zonder te veel sensatie en drama behandeld, zelfs zo dat Daum aan sceptische lezers ge legenheid biedt het zogenaamd onver klaarbare te verklaren - hoewel hij zelf zich een "gelovige" toont in de laatste woorden van het boek: "De goena- goena had uitgewerkt." Men kan zich de voldane zucht voorstellen waarmee de feuilletonlezers van lang geleden de laatste aflevering lazen. Wat een verschil met een moderne behandeling van de toverkracht die goena-goena heet: de afschuwelijke passages in "De Porselein-boom" van Olaf de Landell, waarin de lezer niets bespaard wordt. Hij voelt zich belegerd door een triomfantelijke, buitenaardse boosaardigheid waarvan de grenze loze macht zich uit in allerlei gruwe lijke manifestaties. Misschien, na alle beschouwingen, is het toch het beste Paatje Daum's boe ken op te nemen uit pure nostalgie. We kunnen al dan niet kritiek leveren op de samenleving van zijn tijd, hoe ver zijn wij gevorderd met het bestuur en de beheersing van de menselijke natuur, bijna een eeuw later? 1Nllllllll!li:illl!!lll!!ll[ll!llllllllllllllll!!llllllllllll]|]lll]l!lll!!!llilllllIII!lllllllllllllllllllllllllllllllllll[llllll!lllll| Alg. Assurantiebedrijf "Argo" Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- j laan 83, Den Haag, Tel. 070-55 71 72 J miiiiiiii De belangstelling voor de Indisch- Nederlandse letterkunde is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. Daarom is op 25 september jl. te Leiden een werkgroep opgericht, die zich gaat bezighouden met deze bijzondere tak van de Nederlandse literatuur. De doelstelling is: de studie te bevorde ren van 'wat Nederlandse schrijvers en dichters over Indonesië hebben ge schreven, vanaf de eerste jaren der Compagnie tot op heden', zoals de ondertitel luidt van de Oost-Indische Spiegel van Rob Nieuwenhuys. Hierbij wordt gedacht aan het stimuleren van het onderzoek, het organiseren van lezingen en symposia, het opzetten van een documentatie-systeem, het opzetten van een lopende bibliografie en de uitgave van een tijdschrift. Het begrip literatuur dient ruim te worden opgevat: het gaat niet alleen om poë zie en fictioneel proza, maar ook om kinderliteratuur, triviale literatuur, brie ven, dagboeken, memoires, reisver halen, sommige wetenschappelijke werken, en alles wat verder nog van belang zou kunnen zijn. Het documentatieblad van de Werk groep, dat vanaf begin 1986 zal gaan EEN FLITS VAN TEMPO DOELOE Ja, het was niet meer dan een flits, maar toch lijnscherp geëtst in mijn her innering. Het gebeurde op de 16e sep tember, toen ik per auto de tocht maakte van Malang naar Loemadjang, via de Zuid Smeroe weg. Ergens tus sen Dampit en Toerèn zag ik het, links van de weg. Een vervallen, oud Indisch huis, met grote gapingen in het pannendak. En op de voorgalerij zat prinsheerlijk in een korsi males een man een sigaret te roken. Het leek zo onwezenlijk, bijna surrealistisch. Eigenlijk had ik de chauffeur moeten vragen om te stoppen en achteruit te rijden. Maar ja, je gaat pas reflecteren en fanta seren als je al een kilometer verder bent. Wie was die man die daar op de voor galerij zijn sigaretje zat te roken? Een Indischman? Natuurlijk zeg je dan, wie anders? Papa omgekomen in de oor log. En jij met je moeder eerst in dat oude huis wonend, geen geld om het te repareren, en nu woon je ergens achter dat stenen huis in een bamboe hutje. Wachtend op de uitkering of het pensioen dat nooit zal komen. Maar dat huis is van papa en nu van jou. Ook al vallen de pannen van de da ken, het is en blijft van jou. En iedere morgen zit je daar, symbool van tem po doeloe, je strootje te roken, onder het open dak van je behouden huis Levensgenieter D.H. verschijnen onder de titel Indische Letteren, staat onder redactie van Reggie Baay, Joop van den Berg, Frits Jaquet, Rob Nieuwenhuys, Gerard Ter morshuizen en Peter van Zonneveld. De redactie streeft ernaar, artikelen op te nemen waarin op een voor alle belangstellenden leesbare wijze ver slag wordt gedaan van nieuw onder zoek. Daarnaast zullen ook aankondi gingen en mededelingen worden op genomen, terwijl bovendien nieuw ver schenen literatuur wordt gesignaleerd. Het lidmaatschap van de Werkgroep staat in principe open voor iedereen. De contributie bedraagt 35,per jaar. Leden ontvangen het tijdschrift gratis. Men kan zich opgeven als lid door de contributie over te maken op gironummer 1977068 t.n.v. R. Baay, Praam 27, 2377 BW Oude-Wetering, onder vermelding van 'Indische Let terkunde'. De eerste lezingen zullen nog dit najaar worden georganiseerd; de nu betaalde contributie geldt ook voor het jaar 1986. VERZOEK OM INLICHTINGEN OVER ZUIDAFRIKAANSE BOEREN BIJ LEMBANG In 1903 heeft een groep Boeren- krijgsgevangenen op Ceylon na de Anglo-Boerenoorlog 1899- 1902 geweigerd om de eed van trouw aan de Britse koning af te leggen. Zij mochten daarom niet naar Zuïd-Afrika terugkeren en hebben zich bij Lembang op Java gevestigd om als boer en tuinder een bestaan te vinden. Sommigen van hen zijn spoedig vertrokken, maar anderen zijn gebleven en hebben groenten, aardappelen en melk geprodu ceerd, onder meer op de Chris- tiaan de Wet-hoeve. De Japanse bezetters hebben hen in 1942- 45 op hun bedrijf gelaten, maar kort na de capitulatie van Japan hebben Indonesische nationalis ten hen allen vermoord. Er is slechts weinig over hen bekend. Ik verzoek beleefd om uitvoerige inlichtingen over hen en zal daarvoor zeer erkentelijk zijn. C. de Jong, Departement Ekono- mie Universiteit van Suid-Afrika, Postbus 392, 0001 Pretoria, Zuid- Af ri ka Stort f 21,op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98, Amsterdam-Z. Tel. 020 - 62 84 61. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1985 | | pagina 11