De eerste foto van de serie scheepsfoto's maakte mij al
direkt enthousiast en wel om diverse redenen. Ten eerste,
omdat het s.s. "Amboina" uit 1874 een fraai scheepje was,
ten tweede omdat dit schip een typisch voorbeeld is van
de overgang van zeil naar stoom. Men lette op de fraaie
clipperromp met zeeg, de sierlijke clippersteven, de nog
aanwezige zeilen, het fraaie elliptische hek (de kont zo
gezegd), het nog eenvoudige enkelplaats roer en de wat
romantisch aandoende opbouw zoals open stuurhuis onder
tentzeil en het tentzeil dat aan dek de dekpassagiers, de
lading en het vee aan dek tegen de hitte van de zon diende
te beschermen. Later zou hier het zgn. shelterdek uit voort
komen en de zgn. shelterdekkers.
Omdat op de getoonde foto de aanwezige zeilen niet in
gebruik waren, maakte ik er een zwart-wit pentekening van,
een zgn. artist's impression van het schip onder stoom en
onder zeil.
Het zal de lezer duidelijk zijn dat de stuurlieden, maar voor
al de bootsman en zijn matrozen op dit soort schepen heel
wat vloeken en verwensingen jegens "het zwarte koor"
hebben geuit.
S.Z.S. N.I.&. m.
dm<o iQjf.
De door kapitein Lindeboom gemaakte tekening van het s.s.
"Amboina" van de K.P.M., een typisch voorbeeld van de
overgang van zeil- naar stoomvaart.
Nu had ik reeds eerder een driemas
ter onder vol zeil in een fles gebouwd
en alhoewel ik aanvankelijk vermoed
de, dat zo iets voor een normaal mens
die niet van pieterpeuterig werk houdt,
niet haalbaar zou zijn, slaagde ik won
derwel met dit project.
Opkomende irritatie en soms grote
moedeloosheid bedwingend, schreed ik
met dit priegelwerk stapje voor stapje
voorwaarts. De zee met golven en al
werd in de fles aangebracht, toen was
daar die dag dat het scheepje er met
gestreken masten met zeilen en al door
de nauwe flessenhals ging. Toen wer
den een voor een de masten opge
richt, de zeilen gesteld, staand- en
lopend want, schoten en geien op
maat afgesneden en vastgelijmd en de
vlaggen aangebracht. En na zo'n 175
uur hobbywerken was de klus gereed.
Toen ik nu die "Amboina" zag, was
dat liefde op het eerste gezicht. Wat
een fraai scheepje om in een fles te
bouwen Hier kwam je als amateur
weer geheel andere problemen tegen;
de masten scharnierden hier bóven
het tentzeil aan dek, vanwege de hoge
schoorsteen en brug moest de voor
mast naar voren (dus over de boeg)
gestreken worden en de achtermast
naar achteren. Opbouw en schoor
steen plus ventilatiekokers dienden
apart aangebracht te worden wegens
de te grote hoogte voor de nauwe
flessenhals. Maar het lukte allemaal
en het is een hobby die bijzonder veel
voldoening geeft en daarbij zeer goed
koop is. Het benodigde gereedschap
is eenvoudig, gering en goedkoop. De
kosten van de materialen zijn "pea
nuts", d.w.z. te verwaarlozen en ten
slotte creëert men iets moois, iets dat
zó bijzonder is dat aanschouwers van
uw produkt allemaal achterdochtig
gaan kijken of U de bodem uit de fles
gehaald heeft.
Wat dit onderwerp aangaat, kan ik
enkele adviezen geven; Er is een goed
bruikbaar boekie in de handel, zag het
o.a. bij "De Slegte" liggen, dat als
titel zo iets als "Scheepjes in de fles"
heeft. Stap voor stap vertelt de auteur
hoe zo iets tot stand kan komen. Uw
eigen fantasie en vindingrijkheid zui
len tenslotte er toe bijdragen dat U
soms afwijkt van de gewoonten en dat
U zelf in bepaalde gevallen een beter
systeem ontwikkelt.
Het s.s. "Amboina" in onderdelen ma
ken, in de fles brengen en aldaar op
tuigen en samenstellen, kostte me dit
keer 155 hobby uurtjes. Afgezien van
de rook en smook die U op mijn teke
ning ziet, ziet mijn "Amboina" in de fles
er precies zo uit. Helaas lukte het mij
niet om er een goede foto van te ma
ken, van het scheepje in de fles; het
glimt blijkbaar te veel en omdat zo'n
scheepje relatief klein is, moet men
er ook nog van te dicht bij een foto
maken. Als er een amateur is die hier
een oplossing voor weet, dan houd ik
mij aanbevolen; nog beter zou het zijn
dat zo'n specialist die foto voor mij
zou maken.
De toekomstige liefhebber van deze
hobby kan zich bijv. uitleven op oude
KPM-schepen, prauwen, Boeginese
schoeners, orembaais, etc. En wie mij
eens schrijven wil i.v.m. nadere infor
matie, die schrijve mij gerust. Alleen
zal het antwoord wel even op zich
laten wachten; want op Zee zijn de
afstanden zo groot en loopt de grote
Tijdmeter soms o zo langzaam I
Kapt. LUCAS LINDEBOOM
alias POHON LINDE
m.s. "Carola-Smits"
Overboschlaan 48,
3722 BM BILTHOVEN
INDONESIË ROOKTE ÉÉN DAG NIET
De Indonesische Hartstichting riep ro
kers in het hele land op om één dag
niet te roken. Als deel van een anti
rook-campagne werd 12 november
aangewezen als een "rookvrije" dag.
De oproep werd via de radio uitgezon
den op al de 13.500 eilanden van In
donesië. Bovendien werden op grote
schaal wervende posters verspreid.
STELLINGEN
Rijksuniversiteit Groningen:
'Onderwijs is een maaltijd en geen
toetje'. (Marokkaans spreekwoord)
(E. L. Haagedoorn, fac. Geneeskunde,
promotie 5 juni 1985)
Helaas wordt het begrip nivelleren al
te vaak uitgelegd als het omlaag halen
van wat hoog staat en niet als het om
hoog halen van wat laag staat.
(H. Martijn, fac. Geneeskunde, promo
tie 12 juni 1985)
'Met de noorderzon vertrekken' be
tekent vaak de zuiderzon opzoeken.
(A. van Zanten, fac. Geneeskunde,
promotie 12 juni 1985)
Veel geluk is geen toeval. (J. J. Siegers,
fac. Soc. Wetenschappen, promotie 13
juni 1985)
If you cannot - in the long run - tell
everyone what you have been doing,
your doing has been worthless. (M. H.
M. Noteborn, fac. Wisk. en Natuur
wetenschappen, promotie 17 juni 1985)
Het mens is het schijnbare toppunt van
onzijdigheid. (J. M. Smit, fac. Genees
kunde, promotie 19 juni 1985)
Dikdoeners in de sferen van weten
schap en industrie zijn onder andere
te herkennen aan het veelvuldig ge
bruik van de term 'technologie' als er
'techniek' bedoeld wordt, (stelling 11)
Promoveren na je veertigste is als
verloven na je zeventigste (stelling 12)
(J. P. Zoek, fac. Geneeskunde, promo
tie 19 juni 1985)
Vroeger moest een hollende man de
trein halen, tegenwoordig is hij in trai
ning voor de marathon van Rotterdam.
(H. W. van Essen, fac. Soc. Weten
schappen, promotie 20 juni 1985)
Technische Hogeschool Twente:
Het idee dat een huiscomputer iets
zinnigs moet kunnen doen is niet zin
nig. (E. J. Nijhof, dr. Techn. Weten
schappen, promotie 20 juni 1985)
(Ingez. door Ing. L. DE BRUIJN)
17