Nieuws uit Indonesië 9 Verzameld door Prastomo De bijzondere kerk aan de voet van Gunung Wilis Aan de voet van Gunung Wilis, is desa Pohsarangan, regentschap Kedi- ri staat sinds 1936 een Katholieke kerk. Deze kerk is anders dan de an dere. Zij lijkt meer op een Javaanse tempel. Het altaar is gemaakt van rode bakstenen gemengd met kalk en bruine suiker. Toch is het nooit ge plaagd geweest door mieren. De mis wordt op bepaalde dagen omlijst door een gamelanorkest. Stoe len of banken vind je niet in de kerk. Kerkgangers moeten dus op matten op de vloer zitten (silo). De mannen dragen jassen met kain panjang (ba tik) met de bijbehorende hoofddoek of destar, terwijl de vrouwen gekleed zijn in kabaya en kain batik. Het is met verboden om songkok of (zwarte) muts te dragen. Songkok of muts werd gewoonlijk door Moslims ge dragen, maar tegenwoordig is het iets nationaals. Volgens Pastoor Romo Josef Hendri- kus Slamet, de enige pastoor van deze unieke kerk, kwam het idee om deze kerk te bouwen van de pastoors J. H. Wolters en H. van Megen. De eerste is lang geleden al naar Nederland teruggekeerd. Pastoor Van Megen woont nu in Surabaya en is al ver over de 90. De kerk heeft een mysterie. Het hoofd gebouw is 13 meter lang, 13 meter breed en de toren, gerekend van de vloer tot de top, is ook 13 meter. Pas toor Romo Slamet, 74 jaar, weet ook niet waarom het getal 13 het gebouw domineert en wat het betekent. Hij wil dit mysterie graag oplossen, maar hij weet niet waar hij moet beginnen en bij wie hij terecht kan. Pastoor Van Megen is al erg vergeetachtig en de architect, ir. Maclaine Pont is in 1950 in Nederland overleden. De 350 katholieken in Pohsarang zijn erg trots op hun kerk. Zij vragen zich echter nooit af waarom hun kerk zo gebouwd is. Dat doen wel de bezoe kers van buiten, die de kerk om haar samensmelting van Europese en Ja vaanse architectuur komen bewonde ren. Toen pastoor Romo Slamet nog jong was, werkte hij mee aan de bouw van de kerk en omdat hij had meegewerkt, ging hij over tot het Christendom. Een desa met acht bewoners Op Java is een desa of dorp altijd verdeeld in een paar dukuh. Het hoofd van een desa is de lurah. Het hoofd van een dukuh is de Kamituwo. Er is in Oost-Java een dukuh die alleen acht personen heeft, allen uit één familie. Dat is dukuh Mintoewo, Desa Jumok, onderdistrict Ngraho in het regentschap Bojonegoro. Pak Joeri is de Kamituwo en tevens het enige gezinshoofd van Mintoewo. Pak Joeri werd in 1942 als Kamituwo gekozen en als salaris ontving hij 1,5 ha rijstveld van de regering. Een sa laris in de vorm van een stuk rijstveld wordt bengkok genoemd. Hoewel Pak Joeri geen ander volk heeft dan zijn vrouw en kinderen, is zijn status als regeringsvertegenwoordiger erkend. Vroeger telde dukuh Mintoewo, dat 10 vierkante kilometer groot is, zeven gezinnen. Na 1952 verhuisden die echter alle. Waarom wil niemand in Mintoewo wonen? Volgens Pak Joeri is er een regel in dukuh Mintoewo, dat men er geen pisang mag planten. Wanneer iemand die regel probeert te over treden, zal die persoon door de blik sem worden getroffen. Daarom is er tot nu toe geen enkele pisangboom in Mintoewo. Wanneer Pak Joeri pi sang nodig heeft, dan koopt hij die in een ander dorp. Hij kan niet vertellen hoe die regel ontstond en of er iemand is geweest die door de bliksem is getroffen. Buschauffeur geranseld verkeersregels gehandhaafd Een zekere Bambang van Ngandjoek vertelde wat hij heeft meegemaakt. Op 8 januari 1986 was hij op weg van Surabaya naar Ponorogo met de bus Jaya Mulya. In Mojoagung, voorbij Mo- jokerto, werd Jaya Mulya om 06.30 u. ingehaald door een andere bus, de Jaya Utama, lijn Surabaya - Solo. Tij dens de inhaalmanoeuvre was de chauffeur van Jaya Utama niet voor zichtig genoeg en raakte de body (rechterkant) van Jaya Mulya, waar door die begon te slingeren naar de linkerkant van de weg, telefoonpalen raakte en bijna botste tegen een asamboom. Gelukkig was de chauffeur handig en in staat de botsing te ver mijden. De passagiers schreeuwden in paniek en een vrouw viel in zwijm. Toen het weer rustiger werd, lieten de passagiers de chauffeur de andere bus achtervolgen om de chauffeur van Jaya Utama te straffen voor zijn on- FILM Op vrijdag 7 februari a.s. zendt de IKON om 22.45 uur op Nederland 2 de film "Tussen gisteren en morgen" uit. Deze film gaat over mensen op Mid- den-Java, die leven van de rijst. Over landarbeiders die een arm bestaan leiden en die voor het oog in harmonie naast elkaar leven. De groeiende invloed van de stad op het platteland echter confronteert hen met nieuwe ideeën en moeilijkheden en doet hen met andere ogen kijken naar het leven dat zij tot dusver leid den. Een bijzonderheid bij het maken van de film was de sterke vertrouwens band met de dorpsbewoners en de geheel uit Indonesiërs bestaande film ploeg, waardoor een intieme schilde ring kon ontstaan van twee Javaanse mensen, hun verwanten en het "mak kelijk pratend" dorpsbestuur. voorzichtigheid. Maar het was onmo gelijk om hem in te halen. In Jombang is het verplicht dat elke bus die daar langs rijdt eerst in een terminal stopt, maar Jaya Mulya reed door en tegenover het logement Sri Redjeki Jombang lukte het hem Jaya Utama in te halen en tot stoppen te dwingen. Toen gingen de passagiers van Jaya Mulya naar de chauffeur van Jaya Utama en sloegen en beukten hem. Iemand gebruikte zelfs een steen om hem ermee in het gezicht te slaan. Toen ze klaar waren met hun wraak gingen ze terug naar hun bus en lie ten de chauffeur verder rijden naar het westen, richting Kertosono. Gehavend klom de andere chauffeur op zijn plaats achter het stuur en ver telde zijn conducteur dat hij niet ver der kon rijden. Hij liet de passagiers in een andere bus overstappen en zelf ging hij rechtstreeks naar een politie posthuis in de buurt van Kertosono om het incident te rapporteren. De zaak is nu in handen van de poli tie van Kertosono. Restauratie Candi Kidal De regering is van plan om de tempel Candi Kidal te Toempang (ten oosten van Malang) te restaureren. Het is een van de vele overblijfselen uit de Ja vaanse oudheid, die nog niet door onverantwoorde handen is bescha digd. De tempel is uniek omdat het een samensmelting is van Midden- en Oost-Javaanse architectuur. Candi Kidal is gebouwd door de Dy nastie Garindra of Girindra ter ere van Koning Anusopati. In Malang wer den nog nooit restauraties verricht, behalve in de Nederlandse tijd, bij voorbeeld de restauratie van Candi Badoet in 1926 en die van Candi Sin- gasari in 1938. De restauratie zal on der leiding staan van de Pusat Arkeo- logie Nasional.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 9