BIJ DE VOORPLAAT GELOVEN IN BIJGELOOF TE BENOEMEN Ambon, Bali, Bandoeng, Bandjermasin, Bantam, Benkoelen, Bogor, Cheribon en dan verder door tot Salatiga, Sumatra. U heeft wel in de gaten dat ik bezig ben iets alfabetisch op een rijtje te zetten. Juist, ik wilde u iets vertellen over ons belangrijkste bezit: ons fotoarchief. Dat bestaat uit een grote stalen laden- kast met 4 laden vol hangmappen. Zo vol dat telkens als er een la uitgetrokken wordt elke aanwezige in de buurt het hoofd uit angst afkeert in afwachting van het onvermijdelijke dat gebeuren zal: De kast kiepert om of de rail waar de lade op glijdt breekt. Zodra we over de financiën beschikken komt er een tweede kast die onbeschoft duur is. Maar wat er in onze kast "hangt" is van onschat bare waarde. Een paar duizend foto's van de meest uiteenlopende soorten, uit geheel Indië (en Indonesië) gesorteerd naar stad of eiland, naar onderwerp of soort. Batik, cultuur, cultures, desa's, dieren, evenementen, godsdienst, kleder drachten, mensen, tot rivieren, vulkanen, verkopers. Allemaal in de loop der jaren gesorteerd met belangstelling, begrip, vernuft maar ook wel met de franse slag. Er werkte vroeger een schat van een dame bij ons die we aan het sorteren zetten van de klederdrachten. Dat deed ze met veel plezier. Op een dag zocht ik iets in de map "mensen", die allerlei willekeurige mensen-typen be vatte. Ik viste er een paar Dajaks en Toradja's in vol ornaat uit. "Waarom heb je die niet bij klederdrachten on dergebracht" vroeg ik haar. "Nou", zei ze, "ik dacht dat zijn toch ook mensen I" Soms zoeken we ons gek naar een foto van Lawang bijvoorbeeld en wat vinden we na een paar weken toeval lig in de map "desa's"? Lawang. Ja, er raakt wel eens wat door elkaar of wordt verkeerd gekwalificeerd. Of soms weten we helemaal niet wat er op een foto staat, wie, wat, waar, wanneer. Bijna alle foto's zijn op de een of an dere manier in ons bezit gekomen door erfenis, rommelmarkt en zo. Heel zel den voorzien van een duidelijke aan duiding en iedereen die iets zou kun nen weten klampen we aan. Dick Vis- ker weet veel, van Leeuwen wist veel, iedereen weet wel wat, maar we zou den een koempoelan moeten houden van "veelweters" en die aan het werk zetten. De foto's die we niet kunnen thuis brengen liggen in een map "Diversen" en "Te Benoemen Foto's". Van de laatste zijn 2 mappen die uitpuilen van de platen met vraagtekens. Een van zulke foto's is deze voorplaat. Waarom is die gemaakt, door wie en wanneer? Wie zijn die heren, wat is hun functie, waar gaan zij heen? Een foto met een heel verhaal dat ik zou willen vertellen, maar ik heb geen enkel aanknopingspunt. Iemand zal die foto weten "te benoemen", wie? Iemand die omstreeks 1920 (schat ik) oud genoeg was om te weten en wiens geheugen nu nog helder genoeg is om het zich te herinneren. Te benoemen. In dat "te" ligt een stille hoop, een verwachting dat al die foto's in de map nog eens van een bijschrift zullen worden voorzien, benoemd. De map is zwaar, even zwaar als mijn hart als ik denk aan al die goede oude sobats die ons deze laatste maanden verlaten hebben. Van Leeuwen, Jaap Kossen, Piet Verduyn Lunel, Juul Mey er en daarvoor Oma van der Made (97), mevr. Rudolf (91), ik kan nog regels doorgaan, want in de loop der jaren ontvielen ons honderden beken den, vrienden. De oudste generatie Indische Nederlanders die wisten, konden benoemen, getuigen en ver tellen over het leven in Indië. Zij deden dat in Tong-Tong voor Tjalie, voor Moesson nu. Maar velen gingen heen zonder ooit in de gelegenheid geweest te zijn hun verhaal te vertel len. Wat voor de oorlog gebeurde wordt in Nederland met een schouder ophalen terzijde gelegd, niet geloofd, onwaar of onwaardig verklaard omdat het tot de koloniale geschiedenis be hoort. In ons foto-archief, hoe onvolkomen ook in elkaar geknutseld liggen 5 ge neraties "leven in Indië" besloten. Wie zal zich er om bekommeren als de oudste generatie die nog kan vertellen uit persoonlijke ervaring heengegaan is? Niemand. Een jonge generatie ge schiedkundigen en antropologen zul len zich wetenschappelijk over de fo to's en ander materiaal ontfermen. Al les gerangschikt, genummerd en voor de eeuwigheid opgeborgen. Om er nooit meer levend uit te komen. De heren op de voorplaat zitten in de auto alsof ze naar hun eigen begrafe nis rijden. Die man in het witte pak met de helmhoed zit op zo'n ongemak kelijk canvas klapstoeltje, die hadden we in onze oude Hudson ook. Mijn broer en ik zaten er op als op de ach terbank geen plaats was. Als de auto na een lange rit stopte rolden we er als dronken torretjes uit, zo wiebelden de stoeltjes, we haatten ze. En dat die witte meneer ook niet zo gelukkig is op die plaats weet ik zeker, kijk maar hoe hij zich aan de leuning vastklampt. Daaruit kun je concluderen dat het ge zelschap net is aangekomen. Maar dat is dan ook alles wat ik weet te be noemen van deze foto. Treurig toch? L.D. POPPEN EN CORSAGES In onze nieuwe winkel aan de Prins Mauritslaan 48 kunt u tot en met 30 april een expositie zien van de poppen van mevr. Ungerer en de corsages en bloemtakken van mevr. Tielman. Van beide soorten "hand"werk valt de fijne finesse op en de liefde voor het ob ject. De poppen zijn in de beeldschone romantische kleding van de 19e eeuw, onder de corsages (van ragfijn nylon) herkennen we veel Indische bloemen. Decoratieve kunst, plezierig om naar te kijken. Kopen kunt u die ook, poppekopjes op doosjes, hangers en broches, leuke cadeautjes. En corsa ges doen het nog altijd. Na 1 mei exposeert Irene Adriaans etsen van Indische vruchten in Boek handel Moesson. Hierover meer in het volgende blad. PROCES VERLOREN Vlak voor het ter perse gaan van dit nummer werd bekend dat de Haagse rechtbank de eis van het Comité Geschiedkundig Eerherstel heeft afge wezen. In het volgende nummer komen wij uitgebreid hierop terug. H. W. M. J. Rijnders Ware verhalen uit de sub-realiteit. Meer over goena-goena, betoveringen demonen, witte en zwarte magie. Geïllustreerd. 128 pag. f 27,90 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 2