BIJ DE VOORPLAAT MOESSON: een kwartje per exemplaar duurder MUZIEK IN INDIË De voorbereidingen van het muziekfeest van 18 mei (alweer jongstleden als u deze regels leest) heeft me een duik doen nemen in een oude koffer uit de erfenis van mijn in '76 overleden broer Lud (van Zele). Stapels oude muziek, geschreven arrangementen variërend van klassieke concerto's, opera, jazz, tot carnavalliedjes. Lud woonde de laatste jaren van zijn leven in Breda en "onder ging" niet alleen lijdzaam de jaarlijkse carnavals-epidemie, hij schreef zelfs om goede vrienden te plezieren carvals deuntjes. Daarna ging hij met zijn vrouw vaak op vakantie naar Londen of Parijs om te genieten van een andere sfeer en andere muziek. Lud was musicus tot in zijn tenen en elke soort kon hij, zo niet waarderen, dan toch begrijpen. Maar ik wou het nu niet hebben over Lud van Zele, maar over de wereld waarin hij, wij opgroeiden. Een om geving waarin goede muziek even ge woon was als de rijst die we aten, als de Vinka's in de tuin, de perkoe- toets in de djamboe aer boom op het achtererf en als de aroemanis verko per met zijn rebap. Wat een zegen dat die man zijn snoepgoed met zo'n jam merhout moest promoten. Als mijn vader hem hoorde aankomen wist hij niet hoe gauw hij een cent moest zoe ken om daarmee de rebab tot zwijgen en mij tot grote vreugde te brengen met het Oranje-rose dradige snoep goed. Dat was de tijd dat mijn ouders naar concerten gingen waarvan u de pro gramma's op deze voorplaat tot een collage ziet verwerkt. Mischa Elman in 1921, Michael Piastro in 1923, Ar thur Rubinstein in 1935 (toen at ik geen armoemanis meer) en Jascha Heifetz (waarvan mijn vader een hand tekening op het programma kreeg) en nog tientallen anderen. Een eindeloze reeks van de allergrootste artisten ter wereld, ze kwamen naar Indië. Door bemiddeling van de grote Kunstkrin gen in Soerabaja, Malang, Batavia die door rijke handelsconcerns als Inter- natio, Borsumij, BPM werden "gesub sidieerd". De beroemdste musici ga ven concerten niet alleen in de grote steden, maar ook in Madioen, Djem- ber. Ja, in die verguisde koloniale tijd zat niet alleen geld in de cultures, er ging ook geld uit voor kunst. Wilt u weten wat de entree-prijzen waren? Voor Rubinstein betaalden leden van de Sociëteit Concordia Kunst en Weten schap f 1,incl. belasting en niet- leden 3,I In 1935 was f 3,na tuurlijk wel veel geld, ongeveer 4 da gen belandja (en dan nog royaal). Be schermheren van de kunstkringen wa ren de residenten, de gouverneurs en zo'n concert was altijd een belevenis. Naar Arthur Rubinstein ging ik mee, ik was een jaar of 16. Mijn moeder had een prachtige zwarte crêpe de chine japon met een korte cape, ge voerd met zilvergrijs satijn. Ze zag er zo chique uit. Ik had mijn vlechten voor die keer opgevouwen in een krakeling en zwoer bij mezelf dat het de laatste keer was dat ik met lang haar deftig uit zou gaan. Ik dank het eigenlijk aan Rubinstein dat ik de moed had mijn haar af te knippen tegen het strengste verbod van mijn vader. Maar eraf was eraf, ouders kunnen maar kort boos zijn. En in dat zelfde jaar, een paar maanden later ging ik naar het concert van mijn broer en voelde me eindelijk volwas sen met mijn korte haar en geweldig trots dat Lud zo geweldig succes had. U zult intussen wel begrepen hebben dat ik uit een "muzikale familie" kom zoals dat heet. Hoe kwam die muzi kaliteit in zo'n eenvoudige Indische familie die, als je Couperus en Daum moet geloven, alleen in staat waren slecht Nederlands te spreken, gluipe rig en onbetrouwbaar te zijn en van krontjong en stamboel te houden. "Jij komt uit een muzikale familie toch? Jouw broer speelt toch zo goed piano en jouw vader geeft toch ook vioolles? En wat doe jij? Tjobak speel een beetje voor mij?" Dan moest ik zeggen dat de muzikali teit in de familie bij mij abrupt ge ëindigd was, want ik deed niets, d.w.z. alle pogingen tot muzikale expressie op piano, cello gingen de mist in door een totaal gebrek aan doorzetting en animo. Wat niet wil zeggen dat ik wel van alles geprobeerd heb om mijn dierbare, zo talentvolle ouders te ple zieren. Cello, zei mijn vader, cello is een instrument dat bij je past. Ik zaagde anderhalf jaar braaf Davidoff en raakte zelfs in extase als mijn va der de Tarantelle van Popper speelde. Dat kan jij ook, als je maar wilt, als je maar doorzet, zei mijn vader. Casals is geloof ik nooit in Indië geweest. We hadden in Maling wel een van de beste cellisten in het orkest van Dan Koletz, een zekere Varfolomejef, een wit-Rus. Dat was in de goede tijd dat we nog aan Russen dachten als pia nisten, balletdansers, cellisten en Ras putin. Die Varfolomejef was een onge looflijk lieve, geduldige man die prach tig speelde. Na drie maanden zei hij met een intens droeve blik in mijn richting, tegen mijn vader: "Zij zo'n liefe meisje, zij zo slecht spele, zij niet wille spele. Niet meer op de les kome maar!" Ik zei u al hij was een schat van een leraar en wijs. Ik heb die maanden veel van hem geleerd: doe alleen waar je werkelijk toe in staat bent en pijnig je mede mens niet met doen alsof je wat kunt. Natuurlijk is er nog veel meer te ver tellen over de muziek in Indië. Zoals we die actief beleefden, passief ge noten. Dit is dan ook maar een in leidend woord voor de reeks artikelen die ik hoop in Moesson op te nemen over muziek. En dan zeker artikelen, anecdotes, ervaringen die U voor ons wilt opschrijven. In het programmaboekje van de Moes son Muziek avond van 18 mei staat een wedstrijd: wie schrijft iets over muziek, een muzikale ervaring bij zich zelf of over een ander. En daar kun nen drie prijzen mee worden gewon nen van f 100,75,en 50, Deze uitdaging geldt ook voor u, duik in uw herinneringen en schrijf ze op voor Moesson I Namens Rubinstein, Elman, Uninsky, Helfetz en L.D. bedankt I Geachte abonnee's het slechte nieuws moet er maar meteen uit: onze Moesson gaat met ingang van 1 juli een kwartje per nummer meer kosten. Dat is dus voor 20 nummers per jaar een verhoging van f 5,op het jaarabonnement en 2,50 voor het halfjaarabonnement. Schrikt u dus niet wanneer de acceptgiro straks in uw bus valt met f 42,50 i.p.v. f 40, Verhoogde BTW en porto zijn weer de boosdoeners. Bij dit slechte nieuws toch ook GOED nieuws. Met deze verhoging zit ons blad ook in een betere postbestelling. Het moet nu uitgesloten zijn dat tussen het op de bus doen en in uw bus vallen 2 of meer dagen zitten. Door het iets hogere tarief valt Moesson nu in de normale verwerking, d.w.z. nu gebust morgen bezorgd. Bij drukwerk met dagverwerking doet de postbode af wat hij binnen zijn werktijd kan afkrijgen, het meerdere komt bij de portie van de volgende dag. U begrijpt wat er dan kan gebeuren. Dat in sommige plaatsen (met weinig post) Moesson wel snel bezorgd wordt en op plaatsen met veel post er 2 of meer dagen overheen gaan. Dat heeft ons jarenlang klachten opgeleverd waar we niets aan konden doen. We hopen van harte dat deze verhoging van een riks per half jaar geen reden tot opzegging voor u zal zijn. Elke riks is er één, dat is waar, moge die riks méér u dat ene Indische tijdschift waard zijn Dank voor uw begrip LILIAN DUCELLE 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 2