BATAVIA, EEN SWINGENDE STAD JAZZBANDS EN DANSORKESTEN IN NEDERLANDS-INDIË 1922-1942 (SLOT) door Allard Möller De Silver Kings maken naam In 1933 hadden de Silver Kings een meisjes-zanggroep aan hun orkest toege voegd. Ze heetten, uiteraard, de Silver Queens en ze zongen zoals de Boswell Sisters: Evie Pesch, Ta Broekhuizen en Gerrie Romer, dat waren die queens. De Kings hadden inmiddels naam gemaakt en werden nu "overal" uitgenodigd om te spelen, in hotel Des Indes en sociëteit De Harmonie in Batavia en in Concordia in Bandoeng. Uiteindelijk werden ze ook gevraagd om de muziek te verzorgen voor het jaarlijkse bal in het paleis van de Gouverneur Generaal. Een geweldige belevenis voor de jongelui. Dit orkest bereikte zijn top in de jaren '36-'37-'38, het had een constant hoog muzikaal niveau waaraan Siegers en McKenzie door hun uitstekende arran gementen veel bijdroegen. Begin '38 trok Charlie Overbeek Bloem zich te rug en zijn plaats aan de piano werd ingenomen door Fred Barkmeijer. In die jaren was het een degelijk tien mans orkest met drie rietblazers, drie trompetten, piano, gitaar, bas en drums. Vermeldenswaard is dat die drummer een Indonesiër was, Mo hammed Aroef. Door overplaatsingen e.d. werd van deze formatie steeds meer afgeknabbeld totdat omstreeks begin '40 de zogenaamde "kleine Sil ver Kings" overbleven. Deze zesmans combinatie hield het vol tot ongeveer medio 1941, het verloop werd toen te groot en het orkest hield op te be staan. De Sugar Babies blijven populair Nadat Brown's Sugar Babies in 1934 het concours gewonnen hadden wa ren ze wel heel erg populair gewor den. Kort nadien kwam tenorsaxofo nist Harry van den Brink de gelederen versterken. De band verzorgde dans avonden in hotel Der Nederlanden, op zondagochtend de matinee in zwembad Tjikini en eens per maand de thé dansant in de Jachtclub op Priok. Maar het liefst speelden de Sugar Babies op de schoolfuiven om dat daar het jeugdige publiek altijd enorm enthousiast was en men daar eerder echte jazz dan strikte dans muziek kon spelen. De schrijfster Hella Haasse herinnert zich die schoolfuiven heel goed en ze vertelt erover in haar boek "Zelfportret als legkaart". (Querido 1975). Uiteraard werd ook regelmatig opge treden voor de Bataviase Radio Ver eniging en voor de NIROM en ook zij konden zodoende in heel Indië wor den gehoord. Die uitzendingen wer den meestal besloten met een swin gende "Tiger Rag". In 1936 ontstonden er problemen wat als gevolg had dat een deel van de musici zich afscheidde en een nieuw orkest ging vormen. Piet Bruyn van Rozenburg, Ernst van der Puil en Van den Brink stapten op en vormden de kern van een nieuw orkest waarover aanstonds meer. Andere bandleden werden rond die tijd overgeplaatst en tenslotte bleven alleen Braun en bas sist Tomassouw over. Braun was een doorzetter, hij trok nieuwe musici aan en had binnen de kortste keren weer een orkest op po ten. In die groep vinden we de broers Wim, Eddie en Koos de Willigen op resp. trombone, trompet en altsax te rug. Vic Laurens, juist terug van ver lof in Nederland (waar hij o.m. fraaie tekeningen had gemaakt voor het blad "De Jazzwereld") nam zijn oude plaats aan de piano weer in. Maar in de loop van 1941 lost ook deze laat ste Sugar Babies combinatie zich op in de mist der tijden. The Musical Rhythmics We hebben gezien hoe in 1936 een drietal musici uit de Sugar Babies stapte. Er werd vrijwel onmiddellijk een nieuwe band opgericht die "The Mu sical Rhythmics" als naam kreeg. De kern werd gevormd door Bruyn van Rozenburg, Van der Puil en Van den Brink waaraan Ed Krafft (gitaar en trompet) werd toegevoegd. Andere musici waaronder de ^bijzonder goede drummer Boetje Pesulima werden aan getrokken en de Rhythmics gingen van start. Ze namen de job van de Sugar Babies in zwembad Tjikini over, speel den op de bals bij de vlootvoogd, op studentenfeesten en waar niet al. Toen in Indië op 7 december 1941 de alge mene mobilisatie werd afgekondigd werd ook bij dit orkest het verloop zo groot dat men ermee moest stoppen. De tweede Melody Makers Medio 1941 waren heel wat musici van zowel Silver Kings als Sugar Babies vertrokken om hun militieplicht te gaan vervullen. De overgebleven musici van beide orkesten gingen nu een fusie aan en die nieuwe (en laatste) groep noemden ze de "Melody Makers". Het was een tienmans orkest dat de laatste feesten opluisterde voordat de duisternis over Indië zou vallen. Kort na december 1941 hield ook deze groep het, noodgedwongen, voor ge zien. Memories Zo eindigde een periode waarin op veel plaatsen in Indië de amateurs, kinderen van het land zelf, door de jaren heen gezorgd hadden voor jazz en dansmuziek die de vergelijking met het in Europa gebodene met glans kon doorstaan. Al zeer vroegtijdig geïn spireerd door de eerste jazztonen die in Indië doorklonken, groeiden de bands uit tot volwaardige media van gezond amusement. Het was niet voor niets dat "De Jazz wereld" in het augustusnummer van 1933 al schreef: "Als één der beste dansorkesten welke hier momenteel te hooren zijn zou ik willen noe men "Brown's Sugar Babies" - een uit zeven man bestaande band welke eiken zondagmorgen in de dancing behoorende bij het zwembad Tjikini te hooren is. Het samenspel is af, de solo's zijn ware stijlbloempjes en vooral de eerste saxophonist (Harry Braun), tevens leider van het orkest, beschikt over een up to date stijl, welke niet veel Hollandsche saxopho- nisten hem zouden kunnen verbete ren" De "Silver Kings" in de NIROM-studio omstreeks 1934.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 4