MUSEUM VAN DE GENEESKUNDIGE TROEPEN Wedstrijd in het roerloos staan LEBARAN IN DE DESA Een van de mooiste plekjes aan de Zuidkust van Java in het Yogyase, het witte strand van Koekoep. (Foto Dick Hartoko) Wie geïnteresseerd is in de historie van de Geneeskundige Troepen van de Koninklijke Landmacht, kan sinds kort terecht bij het Museum van de Ge neeskundige Troepen in Hilversum. 12 Jaar geleden werd op een zolder van een kazerne "oude spullen" ge vonden van generaal-majoor C. de Mooij (1834-1926), die in Indië militair arts was geweest. Aan Theo van Alst, instructeur bij de Geneeskundige Troepen, werd toen verzocht een ver zameling op te zetten. Hij deed dat met enthousiasme en hij wist de hand te leggen op emblemen, boeken, uni formen, verbandwagens, apparatuur enz. Al dat materiaal is nu te zien in het museum, waarvan de basis ge vormd wordt door de collectie De Mooij. Dokter De Mooij was een arts uitvinder die zeer veel praktische medische primeurs op zijn naam heeft staan. Van hem waren bijvoorbeeld de eerste nood- en snelverbanden, het eerste "steriele koffertje", de eerste kant-en-klare spalkenset ter wereld (gemaakt uit bamboe en rotan) en van hem was ook het bekende "zieken- raam De Mooij". De Mooij was ook de man die in 1916 het eerste zieken- vervoer door de lucht regelde. Naast de collectie De Mooij beschikt het museum over een unieke verza meling raderwagens, waarvan de troe- penverbandwagen "Bagagekar" het pronkstuk is, alsmede vele andere zaken en een speciale Rode Kruis- hoek. Het Museum van de Geneeskundige Troepen is voor burgers te bezichtigen op woensdagmiddagen van 13.30 - 16.00 uur. Het adres luidt: Korporaal Van Oud Heusden Kazerne, Noodweg 37, Hilversum, telefoon 035 - 25 49 11. (gegevens uit: "Rode Kruis Koerier" juni 1986) De middenjavaanse stad Semarang, befaamd om curieuze wedstrijden, heeft nu een krachtmeting in het stil staan uitgeschreven. Deelnemers moe ten roerloos staan en mogen niet eten of drinken. Knipperen met de ogen en ademhalen zijn toegestaan. Al eerder heeft Semarang wedstrijden georganiseerd in huilen, lachen, vlei en en fluiten. Vraag: wie van U heeft nog herinne ringen aan een soortgelijke curieuze wedstrijd en wil daarover in Moesson een verhaal vertellen? L. DE BRUYN Met de viering van de Lebaran, alweer achter de rug, is het aardig om te weten dat het einde van de moham medaanse vasten in Indonesia en ze ker op Java anders wordt gevierd dan in de Arabische landen. In de eerste plaats is in de Arabische landen niet Idul Fitri (het feest van het uitdelen van aalmoezen) hèt grote feest, maar Idul Adha (de herdenking van het of fer dat Abraham aan God opdroeg). En verder wordt het einde van de vasten gevierd met allerlei soorten folklore die in de Arabische landen onbekend zijn. Allereerst ïs daar de uittocht uit de grote steden, terug naar de oedik. De week voor en na Lebaran zijn letterlijk miljoenen mensen tussen de wielen. Jakarta lijkt dan een uitgestorven stad en je moet in die dagen maar niet naar de gouverne mentskantoren gaan om een en ander te regelen, want de beambten zijn er niet. Ten tweede is daar het gebruik elkaar vergiffenis te vragen, "halal bil halal". Vanaf de president tot en met de burgemeester houdt iedere ambts drager die dag of de dag daarna een receptie waar iedereen welkom is en na de ambtsdrager met beide opge- lahir batin" gewenst te hebben, gaat heven en gevouwen hadden "Maaf men dan naar een aangrenzende zaal om daar iets te gebruiken, dikwijls een kompleet wandelend diner waar de ketoepat natuurlijk niet ontbreekt. De ketoepat is zo ongeveer wat de mistletoe met Kerstmis is in Europa. Niet alleen mohammedanen gaan naar die receptie, iedereen is daar welkom. Met de jaren groeit het gebruik om elkaar Lebaran-kaarten toe te sturen, in allerlei vormen en kleuren. Maar de PTT biedt ook aparte gelukwens- telegrammen aan. In de desa Tanen (20 km ten noorden van Yogya) waar ik sinds vier jaar ook inwoner ben geworden, heeft die Le- baranviering een 'heel apart karak ter. De avond voor de grote feestdag (Riyadi) worden in allerlei buurtge meenschappen kendoeri's oftewel sla- metans gehouden, waar iedereen aan deelneemt. Islamiet of niet. En aange zien de Islamieten in Tanen maar een derde van de gemeenschap uitmaken, zijn het dus in hoofdzaak Protestanten en Katholieken die aan die kendoeri deelnemen of zelfs voorgaan in gebed (maar dan in vrij algemene bewoordin gen, zonder Arabische teksten). Op de dag van Lebaran zelf is het in iedere woning open tafel, ledereen die mampirt kan zich bedienen van aller lei heerlijkheden, o.a. tapé ketan. De jeugd sjouwt de hele dag rond, van het ene familielid naar het andere. En aangezien in de desa bijna iedereen nog familie is van iedereen, lijkt het op een complete carrousel. Ook bij mij, de Romo (pastoor), komen de no dige mensen aanwippen om me "Soegeng Riyadi" te wensen, geluk kig feest. Een blik met koekjes en een glaasje stroop mogen dan zeker niet ontbreken. Kortom, op Java is Lebaran niet alleen een Islamitisch feest, maar echt een feest van de gehele bevolking. D.H. IBU BEACH BUNGALOWS SANUR - BALI - direkt a.h. mooie Sanurstrand - incl. ontbijt/goede service - centraal en rustig gelegen - Nederlands/Engels spr. - gehele jaar geopend - zeer billijke prijzen Inlichtingen/boekingen: ERWIN, P.O.Box 223 - 80001 Den Pasar - Bali - tel. 0361 -8046. 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 13