Foto's van Moessons Muziekfeest BIJ DE VOORPLAAT Nu te zien en te bestellen TANAH AIR KITA Zijn ronde schoudertjes, smalle halsje onder de te grote linnen pet, zijn kordate bruine beentjes onder het wijduitstaande broekje, ze verraadden de inspanning die het hem kostte zijn voetjes zo neer te zetten dat hij zijn evenwicht niet ver loor. De sawahs links en rechts van het smalle, spekgladde dijkje stonden flink onder water, de pasgeplante rijstsprietjes waren amper zichtbaar. Zelfs ik had moeite mijn evenwicht te bewaren, mijn blote tenen persten zich krampachtig in de modder bij elke stap, hoe moeilijk moest het dan wel voor hem zijn. De vuurproef voor een 3-jarige sawahtrapper. "De jongen kan lopen als de beste, hij kan zijn evenwicht goed bewaren, hij zal het leuk vinden zo'n wandeling. Trouwens, hij moet minstens eenmaal van zijn leven door de sawahs hebben gelopen en erin gedonderd zijn!" vond zijn vader die voorop liep. En natuurlijk donderde hij erin. Ineens zag ik hem wegglijden, nog voor ik de bandjes van zijn pakje had kunnen vastgrijpen, maakte hij een slag van 90° linksom en lag tot aan zijn hals in de modder. Gelukkig met het gezicht naar boven. Tjalie trok onze jongste zoon uit de klei (nu weet ik waar die uitdrukking "uit de klei getrokken" vandaan komt) en we spoelden hem onder de eerste de beste pantjoran schoon. Schoon en poedelnaakt stond hij daar weer - op een schreeuw na, toen hij onderuit ging - had hij geen kik gegeven, Lucian Mark scheen het zelfs een zeer indruk wekkende ervaring te vinden. Daar zaten we nu met een bloot kind. In dische kindertjes lopen niet bloot over straat, wachten tot het broekje droog zou zijn, duurde te lang. Een opgerolde sjaal die ik als haarband droeg, lever de een tarzan-achtige tjawat op. Zes maanden later liep Lucian Mark op de Dam in Amsterdam. Dikke corduroy broek en wollen trui, wollen sokken en laarsjes. Hij liep parmantig voor me uit. Datzelfde sawah-trappertje? Het was de eerste keer dat ik een schrij nend gevoel van verlangen-naar voel de. Ineens beseffend dat een sawah een stukje tanah air kita is en dat de Dam dat nooit kan zijn. Nooit zó kan zijn. De dikke zool van zijn laars haakte in een opgewrikte kei en hij maakte een smak van jewelste. En hij zette een keel op van jewelste. Het hoorde bij het gejengel van het draaiorgel, de krijsende stem van Jan Klaassen en Katrijn. "Zèg, huil jij?", vroeg Tjalie. "Dat hoor je toch", zei ik. Na het eten, als iedereen "wat ging liggen" sloop ik door de achtertuin de weg op. Een vrij brede weg die aan een zijde droge galangans had, aan de andere kant sawahs zo ver het oog reikte. Een droge greppel aan die kant van de weg, daar ging ik in lig gen, de glooiing was op maat van mijn rug gemaakt en boven mijn hoofd wierpen de rijpe padihalmen als de rand van een hoed een schaduw over mijn gezicht. De wereld van oorlog, bezetting, Ja panners, het dagelijkse gejammer van in voortdurende angst levende ooms, tantes en nichten verdween zodra ik in de greppel neerplofte. Het mooie, beschermende huis lag buiten mijn ge zichtsveld en daardoor was ik bevrijd van de verplichte angst en voorzichtig heid. Totale harmonie van vrede en vergetelheid. Mijn ouders hadden een verkeerde beslissing gemaakt door in Lawang te komen wonen bij familie "om samen de oorlog door te ko men"! Het klonk zo mooi: zuinig leven, steun aan elkaar, zorgen delen. Het enige dat grif werd gedeeld waren bangmakerijen, roddels, geruchten. Pa mocht geen viool meer spelen: daar komen de Jappen meteen op af, mu ziek. Ma mocht niet meer zelf naar de pasar, straks moet je het kamp in. En wij jonge meisjes mochten hele maal niet in het oog lopen, zo min mogelijk in de tuin, niet op straat. Als ik in mijn greppel lag, tegen de sawah aangevleid dan voelde het aan als een sterke steun in de rug. Ging ik op mijn zij liggen dan voelde ik de warme schouder van Oma die nu er gens in een kamp zat. Ik sloeg met de vlakke hand tegen de wand van de greppel en zei iets zonder iets te zeg gen. Ik lag tegen een immense massa land aan, sawahs, moeder aarde, een deel daar van. Kon ik maar in dat land kruipen, mijn land, aarde. De Deze schitterende collage foto kregen we zomaar ineens van dr. G. Bras. Een kleurenvoorplaat voor het eerste nummer van de nieuwe jaargang heb ik laten staan voor deze foto die ik "Loon naar werken" had willen noe men of "Het lied van de rijst" of zomaar "Tanah Air Kita". Ik koos voor het laatste. Goede Aarde die niet klaagt, jammert, huilt maar gewoon i s. Padi en gras en alang-alang laat groeien. Niets vraagt, niets zegt, niets zegt, niets zegt. Op een dag liep ik terug naar huis. Niet door de achtertuin via de bij gebouwen, maar gewoon door de voordeur. "Waar kom jij vandaan?" Een onthut ste, verontwaardigde kreet van tante Fie. "Laten we weer naar Soerabaja terug gaan," zei ik tegen mijn moeder, luid dat iedereen het kon verstaan. "Wor den jullie ook niet stapelgek hier?" De week daarop reden we terug naar huis. Vanuit de trein zag ik de sawahs. Niet mijn sawahs, die lagen achter de huizen langs de hoofdweg. Het deed er niet toe, ze zouden er altijd zijn. L.D. EXCUUS Excuus voor de vele en vele soorten fouten in onze vorige Moesson met als "kop"-loper het "Lain doeloe lain serakang (SEKARANG)" op pagina 21. Rare dingen zijn er gebeurd, woorden weggevallen, plaatje verkeerd enz., zet- en andere duiveltjes hebben ook hun feest gehad zullen we maar zeggen. Maar evengoed: minta ampoen I Red. Moesson In de boekhandel op de Prins Mauritslaan 48a zijn nu alle foto's die gemaakt zijn van het Moesson feest op 18 mei j.l. te bekijken en te bestellen. Het zijn er plm. 200 en die geven een uitgebreid overzicht van wat er allemaal te doen is geweest! U kunt er een aardig herinne ringsalbum uit samenstellen. De (kleuren) foto's kosten 2,per stuk, formaat 13 x 18 cm. Tot en met 9 augustus a.s. hangen de foto's in Boekhandel Moesson. Dagelijks geopend van 09.00-16.00 uur. Zaterdag van 10.00-15.00 uur. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 2