CYYluóiceren in ^Sawak oento In Sawah Loento werd druk gemusiceerd. Er werd dan ook een orkest gevormd, rechts zittend de heer Linthorst (die in de soos ook dansles gaf), vooraan op de bankjes zijn zoons Joop, Jan en Willy, die ook zeer muzikaal waren. MUZIEK IN INDIË (III) Bij ons thuis werd veel gemusiceerd. Mijn ouders kwamen allebei uit muzi kale families. Oma en Opa Senstius hadden beiden het Brusselse conser vatorium bezocht. Opa speelde goed viool, Oma zong. Zij scheen een mooie alt gehad te hebben en wel eens op concerten te hebben gezongen. Haar favoriete lied was de aria uit Mignon "Connais tu Ie pays". Toen ze later bij ons inwoonde heeft ze nog wel eens moeizaam enkele strofen voor ons ge zongen. Zij was toen zeer asthmatisch en als ze een aanval had, dan trok ze zich even terug in haar kamer om een ketjoeboeng-sigaret te roken. Bij mijn moeder thuis speelden Opa, mijn moeder en tante Hilda piano. Tan te Hilda gaf ook pianolessen. Drie ooms hadden mooie stemmen en met Kerst was het vaste prik, dat oom Frits Cantique de Noël van Adam zong, als gevolg waarvan ik nu nog met Kerst dat lied beluister. Mijn vader was uitzonderlijk muzikaal. Hij had - wat men noemt - het absolute gehoor. Behalve viool - zijn favoriete instrument - speelde hij ook heel goed cello en gitaar. Men zei van hem, dat hij geen amateur meer was. Hij speel de de viool-concerten van Mendelsohn en Max Bruch, Lalo's Symphonie Es- pagnol, Paganini, de Sarasate, Wie- niawski, Kreisler enz. In onze muziek kamer hingen de portretten van Pablo de Sarasate, Nicolo Paganini, Stefan Partos (het zo jong gestorven muziek- wonder) en Jan KubeJik. Mijn moeder zong graag; zij had een lieve stem en van haar leerden wij de duetten van Catharina van Rennes zingen en Mendelsohn. Zij genoot als Zus en ik duetten zongen. Van ons drietjes, Zus, Loes en ik, was Zus de enige, die het geduld en door zettingsvermogen had om een instru ment te leren bespelen tot groot ver driet van mijn vader. Zus speelde eerst viool en later piano. Loes en ik speel den liever in onze heerlijke tuin en ik zat liever achter een geit aan dan ach ter de piano. Maar zingen deed ik graag; daar had je tenslotte niets voor te doen. En later kweelde ik o.a. het door Caruso zo beroemd geworden lied van Denza "Si vous l'aviez compris" of Chant Hindou van Bamberg, begeleid door mijn moe der en vader. Of Sing me to sleep en The sunshine of your smile. Heerlijk vond ik dat. Achter ons woonde de Duitse familie Ziegler. Meneer Ziegler was ook be zeten van muziek. Dat betekende, dat vaak op zondag Quartetten werden ge speeld, vooral van Josef Haydn. Arme Zus I Terwijl Loes en ik buiten konden ravotten zat Zus te zwoegen voor de Haydn-quartetten. Op de foto zie je het zondagse quartet: De heer Zieg ler - 1ste viool, Dé Chatelin - tweede viool, mijn vader cello - Zus - altviool. Mijn vader gaf ook wel eens concerten in de soos, begeleid door mijn moeder, die blosjes had van de zenuwen. Maar ze bracht het er altijd prima van af. Sawah-Loento, dat kleine onvergetelij ke oord aan de Loento-rivier, was zeer music-minded, getuige ook de foto van het orkestje, dat wij er hadden. Helaas weet ik niet veel namen meer. Maar rechts - zittend - met de fluit in de hand, was de heer Linthorst. Voor op de bankjes zijn zoons Joop, Jan en Willy. Joop had later vioolles bij mijn vader en speelde heel goed viool. Jan en Willy speelden later piano. De heer Linthorst was veelzijdig. Hij sohilderde ook goed. En van hem kre gen we in de soos ook dansles, hoewel hij zelf nooit danste. Maar hij leerde ons de ingewikkelde figuren van de Quadrille des Lanciers, wat mij later goed van pas kwam, toen ik in Solo de recepties in de Kraton bijwoonde. Daar werd na de Bedojo of Srimpie, de Lanciers gedanst door de Soesoehoe- nan èn de bezoekers. Wij leerden van meneer Linthorst ook de Pas des Pa- 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 16