CYYluóiceren in ^Sawak oento
In Sawah Loento werd druk gemusiceerd. Er werd dan ook een orkest gevormd, rechts zittend de heer Linthorst (die in
de soos ook dansles gaf), vooraan op de bankjes zijn zoons Joop, Jan en Willy, die ook zeer muzikaal waren.
MUZIEK IN INDIË (III)
Bij ons thuis werd veel gemusiceerd.
Mijn ouders kwamen allebei uit muzi
kale families. Oma en Opa Senstius
hadden beiden het Brusselse conser
vatorium bezocht. Opa speelde goed
viool, Oma zong. Zij scheen een mooie
alt gehad te hebben en wel eens op
concerten te hebben gezongen. Haar
favoriete lied was de aria uit Mignon
"Connais tu Ie pays". Toen ze later bij
ons inwoonde heeft ze nog wel eens
moeizaam enkele strofen voor ons ge
zongen. Zij was toen zeer asthmatisch
en als ze een aanval had, dan trok ze
zich even terug in haar kamer om een
ketjoeboeng-sigaret te roken.
Bij mijn moeder thuis speelden Opa,
mijn moeder en tante Hilda piano. Tan
te Hilda gaf ook pianolessen. Drie
ooms hadden mooie stemmen en met
Kerst was het vaste prik, dat oom Frits
Cantique de Noël van Adam zong, als
gevolg waarvan ik nu nog met Kerst
dat lied beluister.
Mijn vader was uitzonderlijk muzikaal.
Hij had - wat men noemt - het absolute
gehoor. Behalve viool - zijn favoriete
instrument - speelde hij ook heel goed
cello en gitaar. Men zei van hem, dat
hij geen amateur meer was. Hij speel
de de viool-concerten van Mendelsohn
en Max Bruch, Lalo's Symphonie Es-
pagnol, Paganini, de Sarasate, Wie-
niawski, Kreisler enz. In onze muziek
kamer hingen de portretten van Pablo
de Sarasate, Nicolo Paganini, Stefan
Partos (het zo jong gestorven muziek-
wonder) en Jan KubeJik.
Mijn moeder zong graag; zij had een
lieve stem en van haar leerden wij de
duetten van Catharina van Rennes
zingen en Mendelsohn. Zij genoot als
Zus en ik duetten zongen.
Van ons drietjes, Zus, Loes en ik, was
Zus de enige, die het geduld en door
zettingsvermogen had om een instru
ment te leren bespelen tot groot ver
driet van mijn vader. Zus speelde eerst
viool en later piano. Loes en ik speel
den liever in onze heerlijke tuin en ik
zat liever achter een geit aan dan ach
ter de piano.
Maar zingen deed ik graag; daar had
je tenslotte niets voor te doen. En later
kweelde ik o.a. het door Caruso zo
beroemd geworden lied van Denza "Si
vous l'aviez compris" of Chant Hindou
van Bamberg, begeleid door mijn moe
der en vader. Of Sing me to sleep en
The sunshine of your smile. Heerlijk
vond ik dat.
Achter ons woonde de Duitse familie
Ziegler. Meneer Ziegler was ook be
zeten van muziek. Dat betekende, dat
vaak op zondag Quartetten werden ge
speeld, vooral van Josef Haydn. Arme
Zus I Terwijl Loes en ik buiten konden
ravotten zat Zus te zwoegen voor de
Haydn-quartetten. Op de foto zie je
het zondagse quartet: De heer Zieg
ler - 1ste viool, Dé Chatelin - tweede
viool, mijn vader cello - Zus - altviool.
Mijn vader gaf ook wel eens concerten
in de soos, begeleid door mijn moeder,
die blosjes had van de zenuwen. Maar
ze bracht het er altijd prima van af.
Sawah-Loento, dat kleine onvergetelij
ke oord aan de Loento-rivier, was zeer
music-minded, getuige ook de foto van
het orkestje, dat wij er hadden. Helaas
weet ik niet veel namen meer. Maar
rechts - zittend - met de fluit in de
hand, was de heer Linthorst. Voor op
de bankjes zijn zoons Joop, Jan en
Willy. Joop had later vioolles bij mijn
vader en speelde heel goed viool. Jan
en Willy speelden later piano.
De heer Linthorst was veelzijdig. Hij
sohilderde ook goed. En van hem kre
gen we in de soos ook dansles, hoewel
hij zelf nooit danste. Maar hij leerde
ons de ingewikkelde figuren van de
Quadrille des Lanciers, wat mij later
goed van pas kwam, toen ik in Solo
de recepties in de Kraton bijwoonde.
Daar werd na de Bedojo of Srimpie, de
Lanciers gedanst door de Soesoehoe-
nan èn de bezoekers. Wij leerden van
meneer Linthorst ook de Pas des Pa-
16