si i£ili Ma ATTENTIE Abonnees, denkt U aan de abonnementsbetaling van het tweede halfjaar van 1986? Abonnees Amerika, denkt U aan de dollar koers, halfjaar abonne ment op dit moment 25 dollar. tineurs, de Mazurka, Kruispolka, wals kortom alle dansen, die toen in de mode waren. Ongelooflijk gewoon. Heerlijke herinneringen aan een on vergetelijke tijd JENNY HEETKAMP-SENSTIUS MUZIEK IN INDIË (IV) "God bless you, my dear". Dit zei de beroemde pianiste Lili Kraus, toen ik haar voor het laatst zag in 1974 in Perth, West Australië. Haar recital was volgeboekt, zei men. Never mind, ik moest en zou haar ho ren en zien. Deze gelegenheid kon ik niet voorbij laten gaan. Kort voor de oorlog trad Lili Kraus op voor de Kunstkring in Buitenzorg (Bogor) ik meen samen met Simon Goldberg, en daar maakte ik voor het eerst, als teenager, kennis met haar fijne pianospel. Behalve dat ik genoot van de muziek, vond ik dat er iets per soonlijks van haar uitging, een zekere warmte. Het was alsof een goede vriendin mij iets wilde vertellen Later, veel later, zag ik dat als jeugdige adoratie. Niet lang na de oorlog hoorde ik haar voor de tweede maal. Zij had haar programma gewijd aan de toen nog moderne componist Bartok. Weer die uitstraling van warmte. Mis schien daarmee een begrip en appre ciatie gevend van de voor mij nog enigszins vreemde muziek. Ook had Lili Kraus de internering in een Jappen kamp ondervonden en het was alsof die ervaring haar spel nog meer diepte gaf dan tevoren. Toen zij dus in 1974 hier in Perth zou optreden, wilde ik haar beslist nog maals horen spelen. Met hee'l veel moeite wist ik nog een plaatsje te be machtigen in de propvolle zaal. En wat een ervaring werd dat Het eens zo slanke, jonge vrouwtje uit mijn herinnering, was nu gerijpt tot een statige, vitale figuur. Na een overwel digend welkomst applaus begon zij haar geliefde Mozart, haar specialiteit met haar toehoorders te delen. De hele avond kon men een speld horen val len. Men kon het sterke contact, het contact met 'haar toehoorders, voelen. Na afloop van het concert besloot ik haar persoonlijk te bedanken voor de heerlijke ervaring. Ik vertelde haar dat dit de derde maal in mijn leven was, iedere keer onder heel verschillende omstandigheden, dat ik totaal in de ban van haar pianospel was gekomen. Ze wilde alle bijzonderheden weten, mijn naam en of ik nog contact met Indonesië had. Lachend zei ze een zin netje in het Maleis en schreef toen bijzonder hartelijke woorden in mijn programma. Het zondagse quartet bij de familie Senstius: de heer Ziegler (1e viool), Dé Chatelin (2e viool), de heer Senstius (cello) en Zus Senstius (altviool). Hoewel er vele mensen waren die haar wilden bedanken, gaf ze mij alle aan dacht en had helemaal geen haast een eind aan het gesprek te maken. Tot afscheid omhelsde ze mij, gaf me een zoen en zei: "God bless you, my dear". We stonden allebei met tranen in onze ogen. De omstanders dachten beslist dat we oude vriendinnen waren en zo moeten we het beiden gevoeld hebben, hoewel we elkaar persoonlijk niet kenden. Ik zal Lili Kraus nooit kunnen vergeten. En dit is echt geen jeugdige adoratie. PAM SCAF AUTOPIONIER F. F. HABNIT OVERLEDEN Eind juli j.l. overleed te Den Haag op hoge leeftijd de auteur van het boek "Autopioniers van Insulinde" destijds uitgebracnt door Uitgeverij Moesson. Een belangwekkend werk dat een overzicht gaf van de economische en maatschappelijke ontwikkeling die de auto met zijn komst teweeg bracht. Schitterend fotomateriaal maakte het boek tot een waardevol document. De heer Habnit is in Indië uitgever hoofdredacteur geweest van het blad "De Motor" (1928), later hoofdredac teur van "Vliegwereld" (1935). Hij was op motorgebied expert in woord en daad. Zijn "Autopioniers in Insulinde" (oorspronkelijke titel "Kreta Setan") is thans geheel uitverkocht. Lili Kraus met man en kinderen, Bali 1941. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 17