PADANG S1DEMPUAN (N. Sumatra) Guesthouse Wisma Anita, Laut Tawar Road 12, (langs de route Prapat-Bukittinggi). Eenv. doch goed, bill, prijzen. Mogelijkh. v. alle maaltijden, ruime keuze, Afspr. van te voren schrift, te maken (kan in Ned., Eng., Indon.). AMBON Hotel "Eleonoor", Jl. Anthone Rhebok 30, tel. 2834 Code Pos Amb. 97126, gel, in centr. v.d. stad, gez. en huisel. sfeer. Bij serv. inbegrepen: afhandelen v. paspoort bij bevoegde plaatselijke autoriteiten en evt. boeking bij de door u verlangde air lines voor uw vertr. uit Ambon. Wij zijn altijd bereid u te helpen. SUKABUMI Fam. R. Slamet Poerawinata, il. Cikole Dalam 25, Sukabumi, tel. 0266-81777. Men spr. Ned. Rechtstr. schr. v. bespr. logies, ind. v. tev. afgespr. afh. vliegveld Halim mog. Via fam. Poerawinata kan boeking worden verz. v. verbl. in bung, park in Pelabuhan Ratu. Voor inl. in Ned.: tel. 070 - 63 41 87. Fam. L. Ranadipura, Jl. Suryakencana 47, Sukabumi (Jawa Barat), tel. 0266-81358. Ned. spr. Rechtstr. aanschr. v. bespr. lo gies. Ind. v. tev. afgespr. afh. mog. v. vlieg- v. Halim. BOGOR Hotel "Monalisa" Jl. Raya Tajur 24, Bogor, tel. 22824, Ned., Eng., Duits gespr., zeer sch., bill. pr. Aparte gemakken. U bent hartelijk welkom bij de fam. Rikin, Jalan Sampur Kaler 73, Bogor, tel. 0251 - 28398. Badk. m. mandibak en douche (w. en k. water). Verv. beschikb. v. afh. vliegv. excursies enz. Inl. in Ned.: tel. 01666-3520. Corr. adr. J. Rikin, Jl. Cipinang Cempedak 1, Komplex B, no. 12, Polonia/Jatinegara, Jakarta Timur. Mw. S. Indromojo, Jl. Sanggabuana 3, Bo gor, vlakbij 's Lands Plantentuin. Ruime kmrs., hart. ontv. e. prima verz. Ned. en Eng. gespr. Verv. aanw., ook v. afh. vliegv. Jakarta. Ref. in Ned.: tel. 070-23 74 12. Mw. Timur, 12 Jl. Kartini, Bogor. Een lo- geeradr. m. voortreffelijke verzorging en vriendelijke ont. Gastvr. spr. perfect Ned. en verstr. alle inl. over trips in omgeving. 3 of 4 tweepers. kmrs. beschikb. tel. 0251- 23457. 2 Vrijstr. pav.kmrs. (elk 2 bedden) ap. gem. voorgalerij, centr. Bogor, dichtbij winkel- buurt, pasar. 6,p.p.p.d. Mw. Albawa- hab, Jl. Ciwaringin III no. 4, spr. all. Indon. Bogor INN, Jl. Kumbang 12A, tel. 0251 - 28134-26111, Bogor Baru, Kam. m. a.c., w. en k. bad, zwembad, Ned., Fr., Eng. spr. DEPOK Mw. C. Tentua-Hallatu, Jl. Pemuda 24, De- pok Lama/Depol. Ruime kmrs. prettig en schoon logeeradr., bill. pr. Kontaktadres Ned.: tel. 020-45 26 83. (Vervolg: "Palang Merah Indonesia") de niets ontziene tegenstander. Eerst als een rustpunt in die strijd bereikt is, ontstaat de onderlinge machtsstrijd. Franse Revolutie en/of Spaanse burgeroorlog De meeste vooraanstaande Republi. keinen zijn westers opgeleid en spre ken dezelfde taal als de westerlingen. Voor de westerse democratiën vormt de Franse Revolutie de bakermat van het Nieuwe Europa. Het was voor deze republikeinen in hun contact met wes terlingen gemakkelijker te verwijzen naar de Franse Revolutie, dan naar de Spaanse burgeroorlog. Zoals U wel weet, is het eerherstel van Nederland se strijders in de laatstgenoemde oor log pas nu, anno 1986, gekomen. Bo vendien hielden de republikeinen aldus de schijn op te strijden voor de ves tiging van een democratisch staats bestel in het nieuwe, jonge Indonesië. Op deze wijze konden zij gemakkelij ker begrip en steun krijgen bij de wes terse democratiën. Naar de Soviet-Unie toe, die uit de tweede wereldoorlog als een super macht te voorschijn kwam, was 'het raadzaam de Indonesische vrijheids strijd tevens als een soort sociale om wenteling voor te stellen (in casu ver wijzing naar de Spaanse burgeroorlog). Feitelijk wilden de Indonesiërs eerst gewoon zich zelf zijn, vrij zijn van welke vreemde invloeden ook, en dan zouden ze verder wel zien. Omdat in dit verband de corporaties weer ter sprake komen, ga ik hier ver der op in. De totstandkoming van corporaties tijdens de Japanse bezetting moet men zien als een opportunistisch handelen van de Indonesiërs. De Japanse be zetter wenste - voor een betere con trole op de bevolking van de archipel - de vorming van corporaties. Een an dere vorm van organisatie (bv. vereni gingen) was verboden. Welnu, dan maar corporaties gesticht onder even tuele verwijzing naar oude Indone sische instellingen, zoals gotong-ro- jong, roekoen tetangga of wat dies meer zij. Maar de Indonesiërs zelf wensten in feite geen corporatieve staat, in welke zin dan ook. Een volk dat meer dan 300 jaar lang door vreemde volken overheerst werd, had geen andere keus dan te trachten te overleven. Een eigen leven had het eigenlijk niet, een eigen weg te kiezen - dus afwijkend van de weg voorge schreven door de overheerser - was hoogst gevaarlijk. Want men liep dan grote kans geëlimineerd te worden: verbanning (Boven-Digoel) of executie door de kempeitai. Men werkte gewoon mee met de over heerser c.q. bezetter, zo lang men het naar eigen geweten kon doen. Was dat niet langer het geval dan ging men ondergronds, of men vervormde de corporaties tot instrumenten van ver zet tegen de bezetter. Vaak werd dan gewezen op het gras dat meebuigt met de vlagen van de wind, en zich dan weer opricht, onvermoeibaar, onuit roeibaar. Het werd de Indonesische voorman nen door het volk ook niet kwalijk ge nomen, dat die met de Japanse bezet ter meewerkten. Toen werkten de vooroorlogse coöperatoren rustig sa men met de non-coöperatoren. Pas na 1949, dus na de souvereiniteitsover- dracht kreeg men te maken met de tegenstelling Go's en Non's onder de Indonesiërs. De eerste categorie had tijdens de Indonesische vrijheidsstrijd (1945-1949) met de Nederlanders sa mengewerkt, de tweede groep was consistent-principieel republikeins ge bleven. Feitelijk echter ging het toen alleen om de betere functies in de jonge staat te doen bekleden door de non-coöperatoren. Van werkelijk be straffen van de eerstgenoemden we gens verraad c.q. collaboratie met de vijand, is bij mijn weten nooit sprake geweest. Wel werden zg. NlCA-aan- hangers ontvoerd en gedood, 'maar dat hoorde gewoon bij de strijd. Nadat deze gestreden was en de jonge staat normaal functioneerde, werd er geen heksenjacht ontketend tegen verraders en/of collaborateurs. Willen wij de Indonesiërs beter begrij pen, dan zullen wij hen moeten bena deren imet hun inzichten, opvattingen en normen over recht, verraad en col laboratie. Anders raken wij hopeloos in de knoei. Het is echt een ander volk, dat zijn eigen weg gaat met zijn eigen beginselen en eigen opvattingen van imoraal en recht. Dr. R. DE BRUIN VRIJ OF BEZET Het is geen kakoes-verhaal als de titel doet vermoeden. In Bali mocht ik vier jaar wonen en werken en pas veel later hoorde ik het volgende verhaal. Een jong meisje dat heur naar over haar linkerschouder liet hangen wou hiermee te kennen geven dat ze nog "vrij" was. Was dat over de rechterschouder ge legd dan betekende dit "Ik heb ver kering". Als ze getrouwd was dan droeg ze het haar in een wrong. Leuk voor meisjes met paardestaarten, zo kan je meteen zien hoe de zaken staan. Maar of dit verhaal waar is weet ik niet en wie het weet mag het zeggen. S. P. MAAS 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 37