PADANG S1DEMPUAN (N. Sumatra)
Guesthouse Wisma Anita, Laut Tawar Road
12, (langs de route Prapat-Bukittinggi).
Eenv. doch goed, bill, prijzen. Mogelijkh.
v. alle maaltijden, ruime keuze, Afspr. van
te voren schrift, te maken (kan in Ned.,
Eng., Indon.).
AMBON
Hotel "Eleonoor", Jl. Anthone Rhebok 30,
tel. 2834 Code Pos Amb. 97126, gel, in
centr. v.d. stad, gez. en huisel. sfeer. Bij
serv. inbegrepen: afhandelen v. paspoort
bij bevoegde plaatselijke autoriteiten en
evt. boeking bij de door u verlangde air
lines voor uw vertr. uit Ambon. Wij zijn
altijd bereid u te helpen.
SUKABUMI
Fam. R. Slamet Poerawinata, il. Cikole
Dalam 25, Sukabumi, tel. 0266-81777. Men
spr. Ned. Rechtstr. schr. v. bespr. logies,
ind. v. tev. afgespr. afh. vliegveld Halim
mog. Via fam. Poerawinata kan boeking
worden verz. v. verbl. in bung, park in
Pelabuhan Ratu. Voor inl. in Ned.: tel.
070 - 63 41 87.
Fam. L. Ranadipura, Jl. Suryakencana 47,
Sukabumi (Jawa Barat), tel. 0266-81358.
Ned. spr. Rechtstr. aanschr. v. bespr. lo
gies. Ind. v. tev. afgespr. afh. mog. v. vlieg-
v. Halim.
BOGOR
Hotel "Monalisa" Jl. Raya Tajur 24, Bogor,
tel. 22824, Ned., Eng., Duits gespr., zeer
sch., bill. pr. Aparte gemakken.
U bent hartelijk welkom bij de fam. Rikin,
Jalan Sampur Kaler 73, Bogor, tel. 0251 -
28398. Badk. m. mandibak en douche (w.
en k. water). Verv. beschikb. v. afh. vliegv.
excursies enz. Inl. in Ned.: tel. 01666-3520.
Corr. adr. J. Rikin, Jl. Cipinang Cempedak
1, Komplex B, no. 12, Polonia/Jatinegara,
Jakarta Timur.
Mw. S. Indromojo, Jl. Sanggabuana 3, Bo
gor, vlakbij 's Lands Plantentuin. Ruime
kmrs., hart. ontv. e. prima verz. Ned. en
Eng. gespr. Verv. aanw., ook v. afh. vliegv.
Jakarta. Ref. in Ned.: tel. 070-23 74 12.
Mw. Timur, 12 Jl. Kartini, Bogor. Een lo-
geeradr. m. voortreffelijke verzorging en
vriendelijke ont. Gastvr. spr. perfect Ned.
en verstr. alle inl. over trips in omgeving.
3 of 4 tweepers. kmrs. beschikb. tel. 0251-
23457.
2 Vrijstr. pav.kmrs. (elk 2 bedden) ap. gem.
voorgalerij, centr. Bogor, dichtbij winkel-
buurt, pasar. 6,p.p.p.d. Mw. Albawa-
hab, Jl. Ciwaringin III no. 4, spr. all. Indon.
Bogor INN, Jl. Kumbang 12A, tel. 0251 -
28134-26111, Bogor Baru, Kam. m. a.c., w.
en k. bad, zwembad, Ned., Fr., Eng. spr.
DEPOK
Mw. C. Tentua-Hallatu, Jl. Pemuda 24, De-
pok Lama/Depol. Ruime kmrs. prettig en
schoon logeeradr., bill. pr. Kontaktadres
Ned.: tel. 020-45 26 83.
(Vervolg: "Palang Merah Indonesia")
de niets ontziene tegenstander. Eerst
als een rustpunt in die strijd bereikt
is, ontstaat de onderlinge machtsstrijd.
Franse Revolutie en/of
Spaanse burgeroorlog
De meeste vooraanstaande Republi.
keinen zijn westers opgeleid en spre
ken dezelfde taal als de westerlingen.
Voor de westerse democratiën vormt
de Franse Revolutie de bakermat van
het Nieuwe Europa. Het was voor deze
republikeinen in hun contact met wes
terlingen gemakkelijker te verwijzen
naar de Franse Revolutie, dan naar de
Spaanse burgeroorlog. Zoals U wel
weet, is het eerherstel van Nederland
se strijders in de laatstgenoemde oor
log pas nu, anno 1986, gekomen. Bo
vendien hielden de republikeinen aldus
de schijn op te strijden voor de ves
tiging van een democratisch staats
bestel in het nieuwe, jonge Indonesië.
Op deze wijze konden zij gemakkelij
ker begrip en steun krijgen bij de wes
terse democratiën.
Naar de Soviet-Unie toe, die uit de
tweede wereldoorlog als een super
macht te voorschijn kwam, was 'het
raadzaam de Indonesische vrijheids
strijd tevens als een soort sociale om
wenteling voor te stellen (in casu ver
wijzing naar de Spaanse burgeroorlog).
Feitelijk wilden de Indonesiërs eerst
gewoon zich zelf zijn, vrij zijn van
welke vreemde invloeden ook, en dan
zouden ze verder wel zien.
Omdat in dit verband de corporaties
weer ter sprake komen, ga ik hier ver
der op in.
De totstandkoming van corporaties
tijdens de Japanse bezetting moet men
zien als een opportunistisch handelen
van de Indonesiërs. De Japanse be
zetter wenste - voor een betere con
trole op de bevolking van de archipel
- de vorming van corporaties. Een an
dere vorm van organisatie (bv. vereni
gingen) was verboden. Welnu, dan
maar corporaties gesticht onder even
tuele verwijzing naar oude Indone
sische instellingen, zoals gotong-ro-
jong, roekoen tetangga of wat dies
meer zij. Maar de Indonesiërs zelf
wensten in feite geen corporatieve
staat, in welke zin dan ook.
Een volk dat meer dan 300 jaar lang
door vreemde volken overheerst werd,
had geen andere keus dan te trachten
te overleven. Een eigen leven had het
eigenlijk niet, een eigen weg te kiezen
- dus afwijkend van de weg voorge
schreven door de overheerser - was
hoogst gevaarlijk. Want men liep dan
grote kans geëlimineerd te worden:
verbanning (Boven-Digoel) of executie
door de kempeitai.
Men werkte gewoon mee met de over
heerser c.q. bezetter, zo lang men het
naar eigen geweten kon doen. Was
dat niet langer het geval dan ging men
ondergronds, of men vervormde de
corporaties tot instrumenten van ver
zet tegen de bezetter. Vaak werd dan
gewezen op het gras dat meebuigt met
de vlagen van de wind, en zich dan
weer opricht, onvermoeibaar, onuit
roeibaar.
Het werd de Indonesische voorman
nen door het volk ook niet kwalijk ge
nomen, dat die met de Japanse bezet
ter meewerkten. Toen werkten de
vooroorlogse coöperatoren rustig sa
men met de non-coöperatoren. Pas na
1949, dus na de souvereiniteitsover-
dracht kreeg men te maken met de
tegenstelling Go's en Non's onder de
Indonesiërs. De eerste categorie had
tijdens de Indonesische vrijheidsstrijd
(1945-1949) met de Nederlanders sa
mengewerkt, de tweede groep was
consistent-principieel republikeins ge
bleven. Feitelijk echter ging het toen
alleen om de betere functies in de
jonge staat te doen bekleden door de
non-coöperatoren. Van werkelijk be
straffen van de eerstgenoemden we
gens verraad c.q. collaboratie met de
vijand, is bij mijn weten nooit sprake
geweest. Wel werden zg. NlCA-aan-
hangers ontvoerd en gedood, 'maar dat
hoorde gewoon bij de strijd. Nadat
deze gestreden was en de jonge staat
normaal functioneerde, werd er geen
heksenjacht ontketend tegen verraders
en/of collaborateurs.
Willen wij de Indonesiërs beter begrij
pen, dan zullen wij hen moeten bena
deren imet hun inzichten, opvattingen
en normen over recht, verraad en col
laboratie. Anders raken wij hopeloos
in de knoei. Het is echt een ander
volk, dat zijn eigen weg gaat met zijn
eigen beginselen en eigen opvattingen
van imoraal en recht.
Dr. R. DE BRUIN
VRIJ OF BEZET
Het is geen kakoes-verhaal als de
titel doet vermoeden.
In Bali mocht ik vier jaar wonen en
werken en pas veel later hoorde ik het
volgende verhaal. Een jong meisje dat
heur naar over haar linkerschouder
liet hangen wou hiermee te kennen
geven dat ze nog "vrij" was.
Was dat over de rechterschouder ge
legd dan betekende dit "Ik heb ver
kering". Als ze getrouwd was dan
droeg ze het haar in een wrong.
Leuk voor meisjes met paardestaarten,
zo kan je meteen zien hoe de zaken
staan.
Maar of dit verhaal waar is weet ik
niet en wie het weet mag het zeggen.
S. P. MAAS
37