DE ËIËtËËXE GROEP
(X.u.r. tie toto in het 15 mei I9SG nummer ran Moe**onJ
"Bij welke groep jij?"
PADVINDERSSTORY
"Bruin. Second Gilwell Dago" (met bijpassend accent).
Oh ja! Niet zo maar een bruine padvindersdas, maar met een toegevoegd stukje
"tartan" van de Gilwell-clan midden op de hals-driehoek. De enige Groep in heel
Indië van die tijd, die niet behoorde tot ("gesponsord door" is de huidige
Nederlandse uitdrukking) één of andere politiek, één of ander geloof, gezindte
of ras. Dus wel de zuiverste benadering van het Padvinders-ideaal van Lord
Baden Powell of Gilwel, ironisch genoeg zijn faam en ideeën opgedaan in de
Boeren-Oorlog in het begin van deze eeuw in Zuid-Afrika. Een soort van
standaard- of keurgroep dus, die de idealen van het Verkenners-Spel moesten
uitdraqen aan de rest. Met de daartoe benodigde standaarduitrusting, toen
voorgeschreven door en verkrijgbaar bij het Eloofdkwartier op de Papandajan-
laan in Bandoeng.
Bandoeng? Maar wat betekent Dago
dan? Dago was het nog iets hoger in de
bergen gelegen plaatsje, waar voor
West-Java de jaarlijkse "Rallies" van
de Padvinderij werden gehouden.
Voor Midden-Java was dat Salatiga,
voor Oost-Java naar ik mij herinnner
Malang.
Wat waren die idealen van het
"Verkenners-Spel"? Weer ironisch
genoeg heeft het beeld van de
volkomen selfsupporting Boer uit de
tweede helft van de vorige eeuw.ten
voorbeeld gestaan. Gemengd met de
schim van het denkbeeldige jongetje
Kim, product van de geest van Rudyard
Kipling; een vlasharig "Anakkolong",
dat zich staande hield temidden van
de Brits-Indische millioenen bevol
king. Baden Powell was één van de
Britse generaals, die tot hun schaamte
de vrouwen en kinderen van de Boeren
in concentratiekampen moesten per
sen om die Boeren tot overgave te
dwingen. Op politiek bevel van thuis.
Daarna vervielen de Boeren tot de
status van "White Trash", blank afval
dus, waaruit weer het begrip Apart
heid" is ontstaan, om zich staande te
kunnen houden.
De reactie van de generaal is later de
oprichting van de Padvinderij
geweest, een spoedig wereldwijde
beweging om jongeren te leren zich
zelf staande te houden, ongeacht hun
ras, geloof of maatschappijbeschou
wing. Helaas, zoals met de meeste
populaire bewegingen, viel zij in
handen van toch weer allerlei gezind-
telijke en politieke groeperingen en
werd de oefening in overleven, over
schaduwd door bedel- en quasi hulp
activiteiten.
Niet zo de Second Gilwell Dago
Groep. Zii was dan ook de enige, die
toestemming van Badel Powell per
soonlijk kreeg, om een patrouille
naar Tandjong-Priok te sturen, als
welkomstgroet bij zijn bezoek aan
Indië in het begin van de dertiger
jaren.
gebroeders Van Wijngaarden (drie
katjong-poetih van respectabele af
meting) en van de twee gebroeders
Anschutz (Indo pur sang), werd ieder
jaar een patrouille "opgewerkt" voor
de wedstrijd-rally in Dago. Een meer
daags gebeuren voor afgevaardigde
18
patrouilles van elke Groep in West-
Java. Zij sloegen er hun patrouille
tenten op onder de bamboe-stoelen,
om als uitgangsbases te dienen voor
"hikes" in de geaccidenteerde oetan-
omgeving van de Tangkoeban-Prahoe.
Waarbij de afgelegde wegen in kaart
moesten worden gebracht, bamboe-
bruggen over de kalies werden ge
slagen, aangetroffen "gewonden"
waerden verzorgd en meegevoerd, de
eigen (rijst)pot werd gekookt op
sprokkelhout, uitgeput werd geslapen.
Het einde was en soort publieke
demonstratiedag waar elke patrouille
zijn geheim gehouden "show" van
creatief kunnen vertoonde; zowel in
het praktische vlak overdag als in het
geven van eigen voordrachten rond
het naachtelijk gezamelijk kampvuur.
Strijdkreet:
Empal, Frikadel—Frikadel
lwak,.lsoor
Dengdeng, Semoor!
De winnende patrouille werd enige
weken later afgevaardigd naar Sala
tiga (500 km weg), om daar de win
naars van Midden- en Oost-Java te
bekampen. In een soortgelijke inspan
nende week maar dan op de hellingen
van de Smeroe. Mijn laatste Java-
kampioenschap met de Wolf
patrouille" van Bruin in 1 932 of 1 933,
ging ten koste van o.a. de P(artai)
K(ommunis) l(donesia)-Groep. Het
basis-kamp in Salatiga was gelegen
op het terrein van een Javaanse
dokter.
Mocht uit voorgaand al blijken, dat in
de jaren dertig de "trend" naar
"gelijkschakeling" duchtig voortging,
de vraag blijft natuurlijk of een en
ander het privilege was van de
"Réééijke Blanke en van de kinderen
van de "Haooge Mieters".
Als 11, 12 en 13-jarige wisten we
natuurlijk weinig af van de financiële
en andere draagkracht van onze
mede-verkenners, als ons die über
haupt al interesseerde. Wat betreft de
"niet-gesponsorde" Second Gilwell
Dago Groep Bruin, merkten we wel dat
we tenslotte na vele onderdaken, als
clubhuis een afgeschreven muziektent
in één van de Bandoengse parken
gebruikten. Wat mij persoonlijk betrof,
woonde ons gezin toen bij Andir in
OPLOSSING ZOMERPUZZEL
Aan het aantal ingezonden oplossin
gen konden we merken dat de in
Moesson van 1 5 juli jl. gepubliceerde
zomerpuzzel voor velen blijkbaar toch
de nodige problemen gaf. Maar uit de
tientallen goede oplossingen hebben
we niettemin 3 prijswinnaars kunnen
loten. De juiste oplossing luidt als
volgt:
1 wati-istimewa-emis
2 asli-Nasional-nona
3 duit-dukacita-kaca
4 sauh-usahawan-awan
5 krek-kakerlak-akal
6 star-kadaster-deka
7 ikat-andikata-nada
8 Peru-Republiek-blik
9 eram-anumerta-anut
10 klab-naitklab-tani
11 Bern-gubernur-guru
12 dasi-abdikasi-baik
13 duka-naikkuda-ikan
Aldus vormt zich het woord "Induk-
karangan", hetgeen "hoofdartikel"
betekent. De drie prijswinnaars dan
zijn mw. M. E. van Dijk te Deventer,
mw. W. J. Möllenkamp te Doesburg
en de heer G. J. van den Bergh te
Enschede. Proficiat en u ontvangt een
tegoed-bon ter waarde van f 35,—, die
besteed kan worden bij Boekhandel-
Toko Moesson.
een nooddorp van ampassiet-huizen
(geperste blokken suikerriet-afval). De
grote Crisis van eind 1920 deed 200
van de 270 Javase suikerfabrieken
(60% van de wereld rietsuiker) sluiten,
terwijl ook de overige cultures zwaar
leden (kinine 90% van de wereld pro-
duktie, terwijl een kop koffie toen in
Amerika een "cup of Java" heette). Dat
hier de hele bevolking onder leed (dus
normaal participeerde) en niet alleen
die "uitzuigende kolonialen", moge
blijken uit het optreden van de Poli
tiek, die (net als hier in 1985) onmid
dellijk van de ongunstige omstandig
heden misbruik trachtte te maken om
hun aanhang uit te breiden. Dit verhaal
moge naar ik hoop tevens wat tegen
gif inhouden tegen de, in het 1 mei
1986 nummer van Moesson gesig
neerde, des-informatie van de NCO,
gesubsidieerde brochure voor Rietje
Reiziger van het Volkenkundig Mu
seum in Tilburg.
BERS BERS