Morpheus en mijn ruder IS MOESSON DUUR KENNISMAKINGS-ABONNEMENT MUZIEK IN INDIE In Moesson nr. 20 (30e jaargang, 15 juni 1986) stond het artikel over een wonderbaarlijke ontmoeting met de toenmaals wereldberoemde violist Bronislaw Hubermann van de hand van mijn vader, J. A. A. Janssen. Natuurlijk kende ik het verhaal van haver tot gort. Toeval of niet: ik heb mijn vaders artikel over het hoofd gezien Pa zeer teleurgesteld en licht verwijtend. Ik heb het artikel alsnog gelezen en daardoor kwamen wat jeugdherinneringen weer naar boven. ±1940. Ik was een jaar of 5, 6, kort voor de Japanse inval op Oost Java zou plaatsvinden. We woonden in Sitoebondo naast het plaatselijke postkantoor, waar mijn vader toen als chef werkzaam was. Het was een zeer groot huis met veel kamers, een over dekte gang naar de bijgebouwen waar de goedangs, keuken, toilet- en bad kamers uitpandig waren gebouwd. Twee kamers in dat huis hebben een bijzondere indruk op mij gemaakt: de ene was de slaapkamer van de vorige bewoner (een Arabier). Deze zou zich van het leven hebben beroofd uit liefdesverdriet. Wij durfden daar nooit in te vertoeven. De andere was mijn vaders muziekkamer, ruim, hoog pla fond, sober ingericht. Ik begreep later dat dit te maken had met de akoestiek, want Pa was, behalve een verwoed grammofoonplaten-verzamelaar, ook een niet onverdienstelijk violist. Er stonden een voor die tijd moderne radio (type zeepkist), een grammo- foonplatenkast, een divan, een mu ziekstandaard en de Edison- grammofoon, een rechthoekig kast- model van ruim één meter hoogte. Ik kon toen nog juist bij de klep aan de bovenzijde komen. Na de avondmaaltijd placht mijn Pa zich in zijn muziekkamer af te zon deren. Als zijn gevangene sleurde hij mij, vaak zeer tegen mijn zin in, met zich mee. Ik moest de klep van de grammofoon omhoog doen, de zwen gel aandraaien tot ie niet verder kon, en een door Pa gekozen grammofoon plaat opzetten. De naald zette mijn vader zelf op want hij was natuurlijk bang dat ik met mijn kleine handjes zo onhandig was dat ik de plaat onher stelbaar zou kunnen beschadigen. Pa strekte zich dan op de divan uit, ik moest naast hem plaatsnemen en doodstil blijven liggen. Niks gefluister, niks gevraag. Luisteren moest ik, de ogen dicht. Dat deed mijn vader dus ook zelf. De "marteling"' duurde meestal 2 of 3 concerten lang. Omdat hij pur sang romanticus was en nog steeds is, bestond het oeuvre uit vioolconcerten van Van Beethoven (D-groot), Bruch (G-klein), Mozart (G- dur KV 21 6, D-dur KV 21 8 en gaat u maar even door. Een beetje klassieke muziekliefhebber kent ze wel. Maar ook virtuoze hoogstandjes van Paganini, Vieux temps, Saint-Saens, Wieniawski, De Sarasate, Isaye, vul den de kamer met staccato's, dubbel- grepen, crescendi, flageolet- en glis- sando-tonen. En toch, desondanks (of dankzij?) hield ik het vol, bleef ik wakker naast mijn vader op de divan, tot het laatste vibrato Maar niet zelden vertoefde Pa, soms reeds halverwege de eerste plaat, uiteraard met gesloten ogen - want je moest alles intens en zuiver op de ziel laten inwerken nietwaar? - vèr weg, bij Pa snurkte de hel wakker. zijn idolen elders: Kreisler, Heifetz, Mischa Elman (naar wie ik ben ver noemd!) enBronislaw Hubermann natuurlijk. Op die momenten nam ik een zeer maatvaste cadans in een ondefinieer bare toonsoort naast mij waar, alsof duizend duivels tegelijk rochelden, onzichtbaar gedirigeerd, begeleid door het hevige krassen van de gram mofoonnaald in de eindgroefPa snurkte de hel wakker, de plaat was uitgespeeld. Dus hees ik mij voorzich tig uit mijn lighouding en over Pa's corpus heen, zette de naald af en sloop naar de deur. Ik liet mijn vader in Morpheus armen achter. Buiten de ka mer hoorde ik een geheel ander con cert, een ornithologische symphonie van kwinkelerende schoonheid. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ik, ondanks het feit dat ik nog steeds geen noot op papier kan thuisbrengen, vele van de werken uit de Roman tische School vrijwel uit mijn hoofd ken. Toegegeven, ik ben met een flinke dosis muzikaliteit geboren. Erfenis van Pa? Misschien, maar mijn voorkeur gaat uit naar de uitbundige klankrijkdom van de Barok, naar J. S. Bach en diens tijdgenoten. Hierover een volgende keer als het ma9- M. E. JANSSEN Natuurlijk is Moesson duur, duurder dan vele andere Nederlandse week- of maandbladen. Maar het heeft een ontzettend groot verspreidingsgebied (de gehele wereld) een uitgesproken karakter en inhoud een eigen inzicht en mening en een hechte vriendenband tussen de lezers onderling En maar één wens: dat er meer abonnnees waren, want met meer (betalende) lezers zou Moesson niet zo duur hoeven te zijn. Maak kennis met Moesson en ontdek zelf dat het blad zijn prijs meer dan waard is. Ontdek oude bekenden, maak nieuwe vrienden en blijf op de hoogte van wat er gaande is in de Indische wereld. Moesson is reëel en eerlijk t.a.v. tempo doeloe en nu. Profiteer (laat uw vrienden, kennissen profiteren) van dit van f 12,50 voor 3 maanden. 6 nummers w.o. het dubbele Kerstnummer straks! De kennismakingsprijs betaalt u als u zich vóór 1 5 december 1 986 opgeeft als abonnee. De 3 maan den kunnen dus op elk tijdstip tot die datum ingaan. U kunt bijwijze van spreken op 14 decem ber een abonnement opgeven als Kerstcadeau en hij/zij krijgt Moesson t/m maart 1987 in de bus. Noteer voor drie maanden m.i.v. (datum) Naam Straat Postcode/Plaats Dit is een geschenkabonnement van: Naam Straat Postcode/Plaats (doorhalen indien niet van toepassing) Handtekening 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 15