i-y M BALI I KERST en NIEUWJAARSWENSEN86/87 22 dagen zij lijken mij niet erg vriendelijk", maar bedenk dan dat juist door deze af standelijke houding, deze kleine ge meenschap zich eeuwen lang in stand heeft kunnen houden. Zoals ik reeds schreef weinig vrij heden en veel beperkingen. Dit geldt vooral de vrouwen. Zij mogen hun huizen alleen verlaten als dit nodig is, zoals naar de waterplaats gaan om de was te doen en zich te baden. Jonge vrouwen en vooral de maagden mogen alleen het huis verlaten in gezelschap van hun moeder of tante. Volgens Ulama Guru Nyoman Ali Ak- ber, die hier fungeert als een Lurah (dorpshoofd) heeft in Pegayaman nooit een pasar bestaan, omdat dit volgens hem aanleiding kan zijn om steeds er op uit te gaan, dat weer kan leiden tot allerlei ongewenste verwik kelingen. De taak van de vrouw is binnenshuis, het verzorgen van de kinderen, het bereiden van de maal tijden en het huis schoon te houden. De mannen hebben hun taak buitens huis, zoals het bewerken van de rijst velden en het verzorgen van de koffie tuinen, hun belangrijkste inkomsten bron, naast wat pluimvee en geiten. Opmerkelijk is het voor Bali, dat hier geen enkele hond te zien is. Een hond is n.l. Najis (onrein) volgens de Islam. Ook hun kleding is afwijkend, de man nen dragen allemaal de ons bekende zwarte fluwelen muts, kopiah, terwijl de vrouwen allen een hoofdsjaal dragen tot over de schouders en ter hoogte van de kin vastgemaakt, dit noemt men een "kurudung". Na het avondgebed (Isya) mogen de vrouwen helemaal niet meer het huis uit. De mannen gaan dan naar de Masjid om uit de Koran te lezen. Enkele dagen in de week mogen ook de vrouwen naar de Masjid, onder begeleiding, om de verzen uit de koran te reciteren. En toch heeft deze bijna strikt gescheiden samenleving niet geleid tot een a- sociale levenshouding, want bij ziekte of andere moeilijkheden helpt men elkaar in alle opzichten. Aan het einde van de desa is de waterplaats, genaamd Batu Gending. Hier is er nog wel sociaal leven te vinden, hoewel een hoge muur de beide sexen van elkaar scheidt. De jongelui kunnen hier tersluiks hun aanstaande ega bekijken en uitzoe ken. Als dit gebeurd is komt t.z.t. het contact als volgt tot stand. Op mooie maannachten gaat de jongeman naar het huis van zijn eventuele aanstaande en tikt drie maal op het raam. Aange zien de ramen geen vensters hebben en dus geen licht door laten, is Pegayaman bij avond een duisterdorp. Dit ritueel heet Magesah. De jonge man maakt zich bekend als hij ant woord krijgt op zijn tikken. Als deze avondgesprekken een poosje hebben geduurd en men is het met elkaar eens geworden, dan gaan de ouders van de jongeman de ouders van het meisje opzoeken om over het aanstaande huwelijk te spreken, maar ook over de bruidsschat (Mas Kawin). Dit laatste Groepsreis Indonesië Ned. reisbegeleiding. Singapore-Sumatra- Java-Bali. A(ttra)ctief programma. Vertrek 3 februari 1987. aimh per pers. t APORE AIRLINES, n ontbijt. p. pers.v.a. f 2.945,-* in een 2-pers. kamer, geldig tot 21/11/86 vertrek zondag's per SINGAPORE AIRLINES. Vlucht, transfers, hotel en ontbijt. Aangesloten bij: ST. GARANTIEFONDS REISGELDEN Aiinnni Clauskindereweg 28/29 AURORA 1069 HN Amsterdam Tel. 020 - 19 93 96 hartzeer. Dit kan heel lang duren en men tracht door besprekingen achter af alsnog tot een vergelijk te komen om de verstoorde verhoudingen glad te strijken. Zoals overal elders is het huwelijk een belangrijke gebeurtenis, die gevierd moet worden. Men kent hier geen gamelan maar wel musik Burdah, d.i. een soort samenzang begeleid door een Rebana, een soort trom gemaakt van een uitgeholde klapperboomstam, waarover een strak gespannen geiten- vel. Eigenaardig is dat de liederen van Hindu oorsprong zijn, maar in Ara bische bewoordingen. Hierbij wordt ook gedanst in Balische stijl gecombi neerd met Penca-silat gebaren. Ook tijdens de Moslim-feesten wordt hier van gebruik gemaakt. Bij de rijstbouw en oogst wordt de Quasidah Burdah gepleegd d.i. het opzeggen van oude Arabische versen, volgens zeggen uit de 7e eeuw afkomstig, de Syair Aqida- tul 'Awam, om een goed resultaat af te smeken. Rijst heeft men genoeg voor zichzelf. De belangrijkste bron van inkomsten zijn de koffietuinen en daarnaast nog wat kruidnagelen. Men is er niet commercieel aangelegd. Men koopt wat men nodig heeft, ja zelfs TV's met accu, radio's met batte rij, want Pegayaman is niet aange sloten op het elektrische net. Alles bijelkaar genomen is Pegayaman een vredig dorp, weliswaar met zijn dagelijkse zorgen, maar geheel self supporting en praktisch onafhankelijk. Moge dit zo blijven. (De gegevens van dit artikel werden ontleend aan het Indonesische week blad "Tempo", 17 mei 1986.) kan voor de nodige moeilijkheden zorgen als men niet tot overeenstem ming kan komen. Als de jongeman wil doorzetten en de wederzijdse ouders het niet eens kunnen worden over de bruidsschat kan dit tot onaan gename verwikkelingen leiden, waar de Imam en Ulama aan te pas moeten komen. Gelukkig komen zulke situaties zelden voor. Mocht dit echter wel gebeuren, dan wordt tot een "schaking" be sloten, dat Merangkat heet. Enkele vrienden van de jongeman krijgen de taak (d.i. Mejati) om de ouders van het meisje te waarschuwen dat dit gaat gebeuren. Dit kan alleen als ook de ouders van de jongeman daarmee in stemmen, b.v. als de ouders van het meisje een te hoge bruidsschat heb ben bedongen. Uiteraard moet het meisje ook akkoord gaan. Dit schaken gaat op een listige manier. Geheel onverwachts wordt het meisje door een oudere zuster of tante van de jongeman van de waterplaats begeleid naar het ouderlijk huis van de jonge man, echter met haar medeweten. Dan is de schaking geschied. Beiden gaan in bruidskledij de huizen langs om adhesie te vragen met hun huwelijk. Als dit alles goed verloopt staat niets meerhet huwelijk in de weg. Alleen de ouders van de bruid voelen zich be drogen, wat weer leidt tot "sakit hari" «««««««««««««««««««««««««<(««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««««<1' Ook dit jaar weer de traditionele Kerst- en Nieuwjaarswensen in ons 1 I Kerstnummer waarvoor U de keuze hebt tussen: a. een eigen tekst van maximaal 10 woorden exclusief naam en adres. Kosten f 6,—. 1 b. Uw naam en adres, zonder aparte tekst want daarvoor zetten we een 1 GEMEENSCHAPPELIJKE HEILWENS. Kosten f 3.-. 1 Wilt U met de opgave van uw naam wel snel zijn, de sluitingsdatum is f 1 5 DECEMBER a.s. U kunt per giro opgeven en volstaan met de 1 vermelding van: heilwens. Wilt U een andere naam dan die op uw giro f staat (b.v. voornaam voluit) dan wel duidelijk vermelden. 1 Giro als gewoonlijk adresseren naar Tjalie Robinson B.V. (Moesson), Prins Mauritslaan 36, 2582 LS Den Haag, Postbank rek.nr. 6685. 1 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1986 | | pagina 13