Wat men over Pusaka's weten moet door Pim Vroegop Ook in Nederland boeit de mystiek rond de pusaka-krissen - in nog toenemende mate - zeer veel mensen. Vooral op Java komen bijzondere krissen voor, die bepaal de krachten kunnen opwekken, waar sommige mensen gebruik van weten te maken. Deze mensen zijn vaak umpuh's en dukun's. In West Java treft men deze mensen aan bij Banten waar vooral Kampung Kenanga bekend staat om zijn heilige krissen. In Midden Java is het vooral de plaats Demak waar dukuns zich met krissen bezighouden, terwijl in Oost Java Singosari en Banjuwangi hierom bekend staan. Ook in de vorstenlanden Yogyakarta en Solo is het hele leven ver weven met de krissen-mystiek, zodat de bevolking in en rond deze centra heilig respect heeft voor pusaka-krissen. Wanneer iemand zo n pusaka-kris bezit, is men aan zichzelf verplicht om deze kris met het grootste respectte behande len. Op bepaalde tijden zullen er enige rituelen dienen te worden uitgevoerd. Indien men dit nalaat, dan bestaat het gevaar dat de vaak beschermende werkende kracht die er vanuit zo n pusaka-kris komt, uit de kris zal verdwijnen, samen met de ziel. Vervolgens kunnen zich dan in de direkte omgeving allerlei narigheden voordoen, waarbij men zich dan vaak te laat afvraagt hoe toch zoveel tegenspoed mogelijk kan zijn. "Berouw komt na de zonde" zegt krissenkenner bij uitstek: Mortier Moh. S. Pijnnaken in Leiden. "Een pusaka-kris dient van tijd tot tijd te worden behandeld (gewassen of gebaad) met geurige olie (vaak kenanga-olie) en hierna wordt de kris dan nog bewierookt. Soms moet de kris ook vóór het oliebad nog worden bewierookt. Indien deze riten door bijvoorbeeld erfenis plotseling niet meer plaatsvinden, dan kan het verkeerd aflopen. Zodra immers de goede ziel de kris heeft verlaten, dan kan de ontstane ruimte zich vullen met kwade krachten. In de atmosfeer zijn nu eenmaal goede- en kwade krachten aanwezig, waarbij de kwade krachten sneller worden aangetrokken dan de goede krachten. Omdat een pusaka- kris uit meteoriet-erts wordt vervaardigd, dat de eigen schap heeft om deze krachten uit de atmosfeer aan te trekken, zoals ook bijv. mensenhersens dit doen, kan een kris dood en verderf zaaien. Bij de mens zorgt de natuur doorgaans voor een redelijk evenwicht tussen hetgoedeen het kwade, maar bij krissen moet de mens een handje helpen. Een kris die kwade krachten bezit kan worden misbruikt (zgn. zwarte magie), maar kan door een krissen-dukun ook zodanig worden behandeld, dat na verloop van tijd goede krachten terugkomen. Alle kwade krachten nemen dan uiteindelijk de wijk, zodat er dan pas weer sprake is van een "witte" pusaka. Krissenkenner bij uitstek Monier Mohammed S. Pijnnaken vertelt. Wanneer men een kris heeft, dan dient men te weten, voor welk doel deze kris werd gemaakt. En om over de resultaten hiervan meer te weten en over de rituelen die hierbij worden uitgevoerd, dient men ook te weten wie de vorige eigenaar was. De kris maakt immers deel uit van uw leven en uw omgeving. Er dient een vertrouwde band te zijn tussen de bezitter van de kris en de pusaka. Pas dan is alles volgens de regels en pas dan heeft de kris vrede met haar schepping, waardoor ze haar liefde kan uiten in het bijeenhouden van goede krachten. Zo biedt de kris be scherming en beperkt of voorkomt tegenspoed. Naast pusaka-krissen bestaan er allerlei andere krissen. Dit zijn allemaal zielloze krissen, dode krissen dus. Vaak gemaakt als souvenier van een ander materiaal. Nimmer zijn hier rituelen aan te pas gekomen. Deze krissen kan men zonder enig probleem kopen, vervoeren, uit de schede trekken etc. Het is en blijft gewoon een dood ding en mist elke aantrekkingskracht op goede- en kwade krachten. Leuk voor wandversiering. Maar vergis je vooral niet door een echte pusaka zo te gaan behandelen. Want zo ontstaan nou al die problemen. Monier Mohammed Pijnnaken is als Nederlander al bijna 40 jaar met krissen bezig. "Behandel een kris met liefde, zoals je je partner of kinderen behandelt", zo vervolgt hij. In zijn verzameling bevinden zich maar liefst 73 pusaka s, (lees verder volgende pagina) Pusaka-krissen 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 12