BOOTREIS BANJARMASIN - SURABAYA door C. T. Beunder Na mijn reis langs Borneo's Oostkust (zie Moesson nr. 4 en 5 van 1 5/9 en 1/10 1986), die in Banjarmasin nog wel enkele herkenningen opleverde, wilde ik zaterdag of zondag per vliegtuig naar Java vertrekken. Maar zoals ik al vertelde had ik de eerste drie dagen geen schijn van kans, want alle vliegtuigen (Garuda, Bouraq en Merpati) waren tot en met dinsdag al volgeboekt. Wat nu? Ik had weinig zin om nog langer in Banjarmasin te blijven rondhangen. Dus wandelde ik naar het kantoor van de Pelni - het vroegere K.P.M.-kantoor. Ik werd met alle egards ontvangen en direkt naar de agent sendiri gebracht. Op mijn voorzichtige vraag of er een dezer dagen misschien een boot naar Java zou vertrekken, antwoordde hij verheugd dat ik geluk had, want 's avonds nog zou er een "kapal besar" - de "Nuburi" naar Surabaya vertrekken. Het was wel zo, dat deze kapal alleen dekpassagiers meenam en eigenlijk al volgeboekt was met 350 dekpassagiers, waaronder 240 Javanen, die voor familiebezoek naar Java gingen. Maar een passagier meer of minder "apa boleh buat". Aan de andere kant dacht hij zou het voor een "blanda" wel niet zo prettig zijn op het dek, vooral als men "mabok" werd, hetgeen in deze tijd nogal eens voor kwam. Maar de tuan moest als hij eenmaal aan boord was maar eens even met de 2e stuurman gaan praten. Die zou wel een goed plekje op de boot weten. Mijn besluit was gauw genomen. Aangezien ik alleen was en zowel de bahasa als het javaans nog redelijk onder de knie had, zou ik me best kunnen redden. Bovendien wilde ik dat avontuur best eens meemaken. Dus het ticket (Rp. 13.900) genomen plus de havenpas jes (Pas harian untuk umum Rp. 50 en Pungutan Terminal Penumpang Rp. 100). Ik moest me om 7 uur 's avonds aan de haven "Trisakti" melden. De boot zou om 8 uur vertrekken en de reis zou één dag en twee nachten duren. Gezien de ervaring, die mijn twee jongste zoons in 1983 hadden opgedaan met een bootreis van Tanjong Priok naar Padang, te weten als dekpassagier boeken, vervolgens een hut van de bemanning huren en zorgen dat je wat extra eten in de vorm van biscuits jeroeks en minuman in fles of blik bij je hebt, ging ik direkt in de toko het een en ander voor twee dagen inkopen. Na een uitgebreide nasi goreng en een middagslaapje in het hotel was ik om 4 uur klaar voor vertrek. Aangezien wachten altijd lang duurt en ik bovendien nieuwsgierig was om het hele gebeuren nog bij daglicht te kunnen zien, besloot ik om een beca te laten voorkomen en vast naarde haven te gaan. Na een rit van ongeveer 25 minuten door Banjarmasin en kampong Muara arriveerde ik aan de poort van het haventerrein. De beca mocht niet verder. Onmiddellijk kwamen er wel 20 sjou wers aanrennen en de snelste greep direkt mijn handkoffer en grote reistas, de rest droop af. Ali, een orang banjer, rende meteen naar de 300 meter ver derop gelegen wachtruimte voor pas sagiers, die tot mijn verbazing al vol met medereizigers zat. Ali was zo snel weggelopen met mijn bagage, dat ik hem met moeite bij kon houden, laat staan overde prijs kon onderhandelen. De wachtruimte, een grote ruime pen- dopo, zat helemaal vol met vrijwel alleen Javanen. Ali had voor mij nog een plekje kunnen vinden door een Javaanse familie (man, vrouw en 2 kinderen) zonder pardon opzij te schuiven en vroeg met een een waanzinnig hoge prijs voor het sjouwen van mijn bagage. Hier kwam mijn kennis van het Javaans heel goed van pas, want voor ik wat kon zeggen, hoorde ik de opzij gezette Javaan met afschuw praten over deze afzetterij, ja zelfs het normaal geldende bedrag noemen. Dus tawarren en Ali, al een beetje van zijn stuk gebracht doordat ik de bahasa zo vlot gebruikte, accepteerde na enig verweer de nor male prijs. Onmiddellijk bood hij mij een hut op de boot aan voor Rp. 25.000. Maar na hem nog eens goed aan de tand gevoeld te hebben, bleek het een 6- persoons hut te zijn van de bemanning, die overigens al verhuurd was naar later bleek. Ook deze buit ging zijn neus voorbij. Nee dan maar liever in de frisse lucht. Hij vroeg wel of hij dan mijn bagage naar de boot mocht bren gen en een goed plekje op het dek uitzoeken. De afstand tot de boot, die nog steeds onzichtbaar voor iedereen achter de loods lag, was ongeveer400 meter. Het zou nog ruim een uur duren voor we aan boord konden gaan. In tussen bedankte ik de javaanse familie voor de tips. De meesten van hen waren trans-migranten van Oost-Java uit de suiker en gingen nu met verlof naar hun op Java achtergebleven familie. Om 6 uur mochten we aan boord gaan en plots was Ali er weer, greep mijn bagage en rende als een haas in de richting van de boot. Ik kon hem niet bijhouden en was al bang mijn spullen nooit weer terug te zien. Maar nee hoor, triomfantelijk had hij mijn bagage plus een slaapmatje op de beste plek op het dek van de coaster "Nuburi" geïnstalleerd. Hiervoor kreeg hij dan ook een extra fooi, waar hij dankbaar mee verdween. De plaats naast mij hield ik open voor mijn Javaanse tipgever, die hiervan dank baar gebruik maakte. Toen iedereen zo'n beetje zijn plaats had gevonden, vroeg ik de Javaan even op mijn spullen te passen en ging op zoek naar de 2e stuurman. Boven bij de statietrap stonden twee nogal forse mannen met ontbloot bovenlijf, die kennelijk tot de bemanning be hoorden. Het bleken de kapitein en de 1e stuurman te zijn. Op mijn vraag waar ik de 2e stuurman kon vinden antwoordde een van hen met de vraag of ik soms een hut zocht? Na mijn (lees verder volgende pagina) MUZIEK IN ONZE WINKEL The Real Krontjong (elpee) o.a. Air Laut, Bengawan Solo, kr. Telomojo prijs f 22,-, porto f 4,50 Songs from the Moluccas (elpee) o.a. Sulie, Habis Dansa Pulang Tidur, Ole Sio. prijs f 22,—, porto f 4,50 The Amboina Serenaders o.l.v. Ming Luhulima (dubbelelpee) o.a. Hela Arombai, Kota Ambon, Sarinande. prijs f 29,50, porto f 5,50 Musique de l'Asie Traditionelle: Java, Bali, Borneo en Sunda (elpees). Prijs per plaat f 27,50, porto f 5,50. Aloha Keakua - George de Fre- tes (elpee) o.a. Sweet Luana, Here is Happiness. prijs f 21,-, porto f 4,50 Mijn lboe, Indische levensliedjes van Ben Snijders (elpee), o.a. Mijn lboe, Oom Wimpie, Indisch ABC, prijs f 22,-, porto f 4,50. Royal Hawaiian Minstrels Peter de Fretes and Friends, o.a. Royal Hawaiian Hula, Blue Darlin, Hawaiian War Chant, prijs f 22,-, porto 4,50. Kerinduan - Meriam Bellina moderne Indonesische songs (elpee), f 22,-, porto f 4,50. Krontjongensemble Pantja Wama o.l.v. Ming Luhulima (dubbel elpee), o.a. Terang Bulan, kr. Moritsku, prijs f 32,—, porto f 5,50. Hawaiian Sunrise - Mena Moeria Minstrels met Rudi Wairata (dubbelelpee) o.a. Beautiful aloha beach, kolo-pa. prijs f 32-, porto f 5,25. Plastic beschermhoes f 0,50 per stuk - Verder nog verschillende andere platen en Indonesische cassettes. BOEKHANDEL/TOKO MOESSON - Prins Mauritslaan 48A - 2582 LS Den Haag - telefoon 070 - 54 34 66 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 6