De Japanse landing in de Bantam-baai ORIENT TRAVEL BV Een ex-2de Werktuigkundige Gouvernements-Marine vertelt. 28 Februari 1942 - Hr. Ms. Reiger had, gelijk Hr. Ms. Sirius, een nacht van patrouilleren bij St. Nicolaaspunt en de noordelijke toegang van Straat Soenda achter de rug. Tegen daglicht voer de Commandant van de Reiger, E. K. van Melle, de Bantambaai binnen. De Bantambaai waar eeuwen geleden de eerste Nederlanders voet aan wal hadden gezet op Java. Singapore was reeds gevallen - en het was de etat-major en de telegrafist bekend, dat er een vijandelijke vloot bestaande uit ca. 50 transportschepen 2 zware kruisers, een vliegkampschip en enkele fregatten, naar Java opstoomden. De etat-major van Hr. Ms. Reiger be stond uit de dekofficieren, de 1 e Offi cier H. K. J. Lehmann - de 2de Off. W. H. v.d. Jagt en de 3e Off. R. F. Halkema - en de machinekamerofficieren waren de Hoofd Werktuigkundige G. J. Muller - de 2de Wtk. W. v. Kriegenbergh - de 2de Wtk. G. Coert en de 3de Wtk. W. R. Flissinger. Dan hadden wij aan boord nog de Kon.-Marine telegrafist Paul, de rest van de bemanning be stond uit trouwe en onverschrokken Indonesiërs. Desertie onder hen was er niet bij, alhoewel wij reeds enkele malen gevaarlijk-riskante opdrachten hadden moeten uitvoeren. Intussen was ook Palembang gevallen en de Jappen hadden toen het vlieg veld daarvan in gebruik genomen. Om de 3 kwartier werden wij, in de Ban tambaai, door 2 a 3 duikbommen werpers onderhanden genomen. Wij konden onze klok daarop vastzetten I leder vliegtuig wierp iedere keer slechts twee bommen af, maakte daarna een draai en begon ons te mitrailleren om vervolgens te ver dwijnen. Bij de volgende luchtaanvallen gebeurde precies hetzelfde. We kregen geen treffers. Wellicht doordat wij tegenvuur gaven uit onze (voor een Gouv.-Marine schip iets uitzonderlijks) twee 1 2,7 mm mitrailleurs en zodoende de vliegtuigen op behoorlijke hoogten van ons afhielden. Het voorschip mitrailleur werd bediend door de 2de Off. v.d. Jagt en die op het achterschip door mij. Naast het schip dreef na elke bomaanval veel dode vis. Ik heb nog nooit zoveel vis gegeten in korte tijd I Onderwijl ontvingen wij het bericht dat de Japanse vloot, die oorspronkelijk koers zette naar Batavia, zijn koers had veranderd en nu de richting van de Bantambaai opstoomde. Dit bericht werd verzonden door een Dornier- verkenner vliegboot van de Kon. Mari ne, die kort daarop werd neergehaald. De Commandant daarvan was de LtZ2 Willem Ditmar, met wie ik in krijgs gevangenschap dikwijls het 'liefelijk'' bagero heb moeten aanhoren I De dekofficieren berekenden dat om streeks 22.00 u. de vijandelijke vloot binnen schootsafstand van ons zou zijn. In onze longroom (salon v.d. officieren) vernam ik dat onze Com mandant een (code) telegram had ver zonden aan het Hoofd Maritieme Zaken van de Kon.-Marine te Batavia met het Hr. Ms. Reiger verzoek om, in verband met de situatie, te mogen uitwijken naar Colombo of Perth. Wij hadden in onze bunkers voldoende brandstof en zoetwater om zulks te doen. Antwoord daarop (vol gens de longroom-verhalen) was: (in code) Michiel de Ruyter vroeg ook niet tegenover welke vijand hij stond en een "striking force" was onderweg om de vijand te onderscheppen. Natuurlijk voelden wij ons "zeer vereerd" om vergeleken te worden met Michiel de Ruyter, doch wisten meteen dat in deze nacht wij bij Toean Allah zouden zijn - öf in zee zouden rondspartelen. Want tegen de moderne zware kruisers en fregatten van de vijand hadden wij met onze 7,5 cm kanonnetje van 1 890 van zelfsprekend geen schijn van kans om een gevecht te overleven. Om 22.00 u. liep mijn wacht in de machinekamer af. Ik werd afgelost door de 3de Wtk. W. R. Flissinger. Door de gebeurtenissen van die dag was ik zö vermoeid, dat ik in mijn ondergoed in mijn kooi dook. Om streeks 22.30 u. werd ik wakker door dat ik de voortstuwer "volle kracht" hoorde draaien en voelde dat het schip laveerde van stuurboord naar bakboord en vlak daarop in omgekeerde richting. Ook hoorde ik meerdere malen het afschieten van het kanon. Hevig ver schrikt ging ik in mijn ondergoed naar dek en zag dat wij gevangen zaten in 2 verblindende lichtbundels, terwijl ik het gezoem van voorbij vliegende gra naten hoorde, die verderop uiteen spatten. Een ogenblik daarna: een zware schok die mij liet tuimelen - de hoofdmotor viel uit - en het schip maakte een gevaarlijke slagzij. Het schip was op een rif gelopen wat mijns inziens niet verwonderlijk was doordat door de twee oogverblindende licht bundels je onmogelijk kon zien waar heen je voer. Intussen ging het vuren van de vijand nog een tijdje door, zodat de granaten om ons heen ont ploften. Wij kregen echter geen vol treffer. Plotseling werd het vijandelijke vuren gestaakt. Na het vernietigen van het codesysteem en de belangrijkste onderdelen van het schip werd het verlaten. Met de 2de Off. van der Jagt zwom ik naar de Java-wal. Door de gunstige stroom duurde dit ca. 2 uren, en kon ik met eigen ogen de zeeslag tussen de Japanse landingsvloot en de "striking force" zien. Die bestond uit de zware Amerikaanse kruiser Houston, de lichte Australische kruiser Perth en de Nederlandse jager Evertsen. Achter deze oorlogsschepen hobbelde een K.P.M. vrachtschip die zich veilig waande achter de "grote broers". Dit schip werd echter, tegelijk met de geallieerde oorlogsschepen tot zinken gebracht. De enige overlevenden wa ren Kapitein Belger en de 3de Wtk. G. Loth. Het was een heldere vollemaan nacht. Bovendien schoten de oorlogsschepen lichtkogels af. De rode en groenwitte gloed van inslaande granaten verlicht ten de hemelkoepel, terwijl een don derend gebulder de lucht vulde. Ik zag enkele Japanse transportschepen uit- (lees verder volgende pagina) RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.550- RETOUR JAKARTA f 1.795- 31 -daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,- RETOUR BALI v.a. RETOUR AUSTRALIË Rokin 52 - AMTERDAM Laan van Meerdervoort 291 Tel. 070 - 63 83 67 (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN f 2.085,- f 2.600,- Tel. 020 -24 25 38 DEN HAAG Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 6