BU DE VOORPLAAT (Foto: Th. Janssen) KANSEN COMITÉ EERHERSTEL GAMELAN doffe trom en snarenspel gonzend hout en bronzen bel holle gong en hamerspel heel dat vreemde samenspel hoe kan ik ooit die klank verwoorden aan hen die nooit de gamelan hoorden M. H. C. Rombach-Revers Het zal nog wel even duren eer de vrouw op de voorplaat gelijke kansen krijgt en wanneer het zover zal zijn, is het voor haar te laat. Moet je kijken hoe ze erbij staat, hoe ze er uitziet en wat voor last ze torst. Ze lacht, dat wel, maar laten we ons daardoor niet om de tuin leiden. Toen de fotograaf alweer weg was en zij alleen was aangekomen bij haar bescheiden woning waar vier kinderen haar huilend begroetten, viel ze even op haar knieën om uit te rusten en zichzelf enkele ogenblikken te beklagen. Het is dan ook niet niets om iedere dag steeds verder het bos in te moeten om hout te zoeken om vuur te kunnen maken om te koken. En wat toch kookt ze: water, wat rijst en een klein stukje vlees. Aan het eind van de middag komt haar man thuis, die zwijgend voor het huis gaat zitten en rokend voor zich uit staart om de afgelopen dag te vergeten en in gedachten een beter bestaan te bouwen. Als het donker is, zullen andere man nen in een kring bij hem zitten en samen zullen zij zacht praten, terwijl een paar brandende takken in het midden een voorbij rijdende toerist doet beseffen dat hij niet in West- Europa is maar in het Oosten, in Indo nesië, waar mensen 's avonds tenmin ste niet naar de televisie staren, maar gezellig rond een echt vuur bij elkaar zitten, terwijl machtige bergen, tro pische geluiden en een onmetelijk bos het décor vormen van tevreden en gelukkige mensen, die dicht bij de natuur leven. En met een mengeling van schuldgevoel en zelfverwijt denkt de toerist aan zijn eigen verworven heden in Nederland, dat eindelijk en opeens zo ver weg lijkt. Het liefst zou hij uitstappen om ook in de kring te gaan zitten en te luisteren, te ervaren en te ondergaan, in de overtuiging dat hij dan zou kunnen doordringen tot de ziel van Indonesië. Maar de toerist rijdt door, naar het hotel waar hij na gebaad en gegeten te hebben zichzelf gelukkig zal prijzen om Indonesië te zien. Ik ben afgedwaald. De vrouw op de voorplaat heeft alle kansen gegrepen die het leven haar heeft gegeven: een hoofddoek, een plastic schort, oor knoppen, een mand, een doek en hout. Daarmee gaat ze aan het werk en leeft ze haar leven, net zoals wij hier in Nederland of waar ook. En toen die vreemde man haar vroeg of hij een foto van haar mocht maken, stond ze even stil en lachte, want bikin portret is niet iets dat haar iedere dag overkomt. Toen de fotograaf al weer weg was en zij ook haar weg vervolgde zal ze best nog even gelachen hebben. Dat iemand haar zo wilde fotograferen en om die toch wel aardige onderbreking van haar dagelijkse gang. Thuis gekomen zal ze het lachend verteld hebben terwijl ze het gesprokkelde hout sor teerde en een vuur maakte om waterte koken om koffie te maken en rijst te koken. De fotograaf zal ook gelukkig geweest zijn met alweer een mooie typische foto, die het goed zou doen in een foto-boek van Indonesië. Twee blijde mensen dus, beide gelukkig met de kansen die het leven ieder van hen gegeven heeft. Gelijke kansen zijn het niet geweest, maar wel kansen. Tegen woordig is dat echter niet meer ge noeg. Waarom zou de een takken moeten sjouwen en de ander fotootjes mogen maken. Als er een behoorlijke gasleiding wordt aangelegd, hoeft zij niet meer zo te sjouwen en tegelijker tijd wordt dan ook een einde gemaakt aan die vreselijke ontbossing. Overdat laatste zullen we het verder maar niet hebben, maar daar gaat wel weer een halve boom in die blauwe doek. Dat is nou jammer dat dit zo gezegd wordt, want de foto verliest hiermee aan charme. Dat gemutileerde stukje natuur trekt dan namelijk de sterkste aandacht en niet die lachende vrouw voor wie een deel van het leven be staat uit het zoeken van hout om te kunnen koken. Dat heb je wel meer als je de aandacht verlegd, dat iets lachends iets huilends wordt. Je hebt dan ook mensen die bewust één kant opkijken omdat ze uitsluitend willen lachen. Of huilen. Om beide bij afwis seling te kunnen doen, vereist twee open ogen voor de kansen die een ieder krijgt en moet benutten. Daarin is het leven voor iedereen gelijk. R.B. NOG 4 PAGINA'S In dit nummer zult u op pag. 1 6 tot en met 19 nog buiten-het- kamp verhalen aantreffen. Deze konden jammer genoeg niet meer in het vorige nummer. Hiermee stoppen we dit genre, maar zoals gezegd: we gaan werken aan de uitgave van een boek. Redactie Dat civiele procedures dikwijls zo lang duren, wordt eens te meer bevestigd door het proces van het Comité Eer herstel tegen de Staat der Nederlanden over deel 11 A van dr. L. de Jong. Het antwoord van de Staat op de Memorie van Grieven - waarmee het hoger beroep in november 1986 werd aan gevangen - wordt nu eerst medio mei a.s. verwacht. Daarna pas kan het proces in een volgende fase worden gebracht. De Staat heeft blijkbaar alle tijd. Het Comité heeft dat ook. (Foto: R. L. Mellema) 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 2