POIRRIE ORIENT TRAVEL BV Praalwagens en de Indo De lente is in zicht. Pasen, Koninginnedag, 4 en 5 mei. Na het Carnavalsgebruis en een korte devote stilte als voorbereiding op Het Gebeuren rond de Goede Vrijdag wordt de aandacht gericht op dat andere gebeuren: 30 april. Zowel ouderen als jongeren, grootouders en kleine tjoetjoeks beginnen dan warm te lopen voor het jaarlijks weerkerend fenomeen: de optocht der praalwagens en de stoet der verklede "Nederlanders". ledereen in Nederland is van de partij; of hij totok is of Indo, Marokkaan of Turk, Surinamer, Molukker of welk lid van welke minderheidsgroepering ook, doet mee, deelt in de feestvreugde. Oranje boven, al zie je rood, wit of blauwvanwege dompét kosong. Tida perdoeli, lol is lol en leve de democratie! Ja toch? Maar steeds weer valt mij iets op wat mij een beetje kregelig maakt. Er mo gen dan bruine of zwarte kindertjes meelopen tussen de school-, buurt-, wijk- en andere optochtgroepen, nog nooit heb ik een praalwagen gezien uit "onze" Indische groep. Nu zegt de lezer misschien: "Geef het voorbeeld". Recht in de roos! Mijn bruine anaks hebben vaak meegereden op door mij ontworpen praalwagens. Het probleem is alleen dat zo'n ontwerp is gebaseerd op hetzij een actueel onderwerp, hetzij een sprookjesverhaal of een fantasie- gegeven.Wel is het zo dat ik probeer iets uit mijn Indische verleden erin te verwerken, b.v. kleding, een berg als achtergrond, rand-decoraties e.d. Toen mijn kinderen nog klein waren werkte ik mee aan schoolpraalwagens. Een maal een derde prijs, éénmaal een eervolle vermelding. Leuk resultaat en blije kindergezichtjes, en ikzelf zeer tevreden natuurlijk. Maar daarnaast ben ik al jaren als praalwagenontwer- pervooréén van de buurtverenigingen in Zwolle (waar ik werkzaam ben) bezig. Eén van mijn laatste onder werpen was "Het land van de Rijzende Zon", overigens niet in verband met WO II maar met de verbeterde handels betrekkingen tussen Nederland en Japan. Zonder ook maar in het minst te willen opscheppen mag ik zeggen: met aardig succes Genoemde wagen kreeg een 1 e prijs, de overige wagens kregen: 1 x 3e prijs, 3 x 2e prijs, 6 x 1 e prijs en slechts 1 viel buiten de prijzen. De grote eer valt echter niet mij, maar de enthousiaste bouwers te beurt! Een goed ontwerp slecht uitgevoerd heeft geen schijn van kans. Hetzelfde geldt de kleding van de personen op de wagen. Hulde aan de moeders en tantes! Ik hoop dit jaar weer een tropisch onderwerp te mogen uitbeel den. Wie weet? Wat wil ik met dit verhaal vertellen? Als bruine Indische jongen doe ik met mijn totok-kennissen mee in een publiekelijk evenement als voorbeeld hoe je als Indo via een bepaalde prestatie de aandacht van de blanke broeder kunt trekken. Vanzelf praat je gemakkelijker over je tropische ver leden, en de interesse van Bung Totok is geheid gevestigd. Leuke bijkomstig heid is dan dat de vreugde om een bepaalde prijs niet meer wordt gevierd in een café maarbij de Chinees! Bestelling: nasi rames! Helaas heeft Bung Totok nog wat moeite met sambal. M. E. JANSEN Naschrift De brief van de heer Jansen is belang rijker dan we in eerste instantie zou den denken. Er is namelijk een Indischman aan het woord die heel oprecht en enthousiast vertelt over zijn leven hier en nu. Schaatsen (zie Moesson van 1 maart jl.) en optochten zijn onder andere de liefhebberijen waaraan hij zijn hart verpand heeft. Een eerste en oppervlakkige conclusie is dan ook dat de heer Jansen een gelukkig mens moet zijn, voor wie het integratie- en assimilatieproces tot het verleden behoort. Ongetwijfeld is hij daarin niet de enige, maar hij is wel een van de weinigen die schrijft om anderen deelgenoot te maken van het leven hier. Zou hij het hebben over vliegeren in Assen, bikkelen in Utrecht of tjongklak in Uitgeest, dan zouden we meteen gedacht hebben "wat leuk" want er zou wat herkend worden. Maar nu gaat het over schaatsen en praal wagens en al kunnen we daaralles van weten (door televisie vooral), herken nen als iets van ons doen we het niet, vandaar dat de wenkbrauwen even omhoog gaan. Zover gekomen, kunnen we ons ver schillende vragen stellen, maar nu willen we ons bepalen tot deze ene vraag: in hoeverre zullen in de toe komst bijdragen als die van de heer Jansen bepalend zijn voor de inhoud van het tijdschrift Moesson? Zij die in de (nabije) toekomst in Moesson schrijven, hebben Indië niet of na genoeg nietmeergekend. Des te meer kennen ze wel het leven in Nederland. Om over dit leven hier te zwijgen zou dwaas zijn en meer en meer zal Moes son dan ook moeten veranderen van een tijdschrift van Indische mensen uit Indië in een tijdschrift van Indische mensen in Nederland. Zal het dan geen Indisch blad meer zijn? Waarom niet? Dit alles klinkt heel aannemelijk en daarbij komt dat er ook Indonesië is om over te schrijven. Velen willen dat laatste al en dat veel liever dan "Hollandse" verhalen, die kunnen ze in andere bladen wel lezen en vooral: het leven hier wordt zelf dagelijks meegemaakt. Ook dit klinkt heel aan nemelijk want Indonesië was toch Indië, het land van herkomst waar de roots liggen. Geen of bijna geen Indië meer dus in de toekomst in Moesson, maar wel Indisch leven in Nederland en het huidige Indonesia? Kil, vindt u niet, om dit zo te stellen en je zou er sedih van worden omdat iets zo dierbaars bijna voorgoed voorbij lijkt te zijn. Maar wordt u niet al te verdrietig. Ja, dingen gaan voorbij en dingen veranderen, behalve de liefde en het respect voor het land van herkomst. Die zullen altijd in Moesson blijven doorklinken, die zullen voelbaar blij ven en die zullen voor altijd de inhoud van ons tijdschrift blijven bepalen. Ralph Boekholt //3/ "Die staartschutter maakt me nerveus met z'n duivefluitje". 5 RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.550- RETOUR JAKARTA f 1.795- 31 -daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,- RETOUR BALI v.a. RETOUR AUSTRALIË (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN f 2.085 - f 2.600 - Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 -23 74 84

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 5