Aantekeningen van een Oud-Ambtenaar bij de Indonesische Bestuursdienst ORIENT TRAVEL BV Als ik een vergelijking zou moeten maken tussen het bestuur dat Indonesië gedurende de drie perioden in de geschiedenis heeft doorgemaakt, n.l. de koloniale tijd, de Japanse overheersing en de Merdeka-tijd, zou ik als het meest frappante verschil willen noemen: de indeling van de bestaande bevolkings groepen. In het voormalig Nederlands-lndië was de bevolking verdeeld in Europeanen, Inlanders en Vreemde Oosterlingen. Deze onderscheiding, die gebaseerd was op de artikelen 131 en 163 van de Indische Staatsregeling (kortweg genoemd l-S.) liep als een rode draad door het hele regeringsstelsel gedurende het Nederlandse bewind en beheerste daardoor het gehele sociaal-economische, het staatkundige en het culturele leven van de ingezetenen, en had natuurlijk ook haar weerslag op het recht en de rechtsbedeling hier te lande. Het zal wel niet in de bedoeling heb ben gelegen om deze onderscheiding te baseren op de huidskleur van de betrokken groepen, maar soms scheen ze er aardig parallel aan te lopen. In sommige gevallen echter was de huids kleur van iemand "op wien het Euro pese recht van toepassing was ver klaard" (de populaire term was "Staats blad-Europeaan" oftewel "Londo Go- dong") een tikje donkerder dan die van de doorsnee-' lnlander" aan wie som mige schrijvers toen meestal een "koffiekleurige" huidstint toeschreven. Ik mag hier een aspect belichten dat een staatsrechtelijk, of beter: een bestuursrechtelijk karakter vertoonde. Daarbij zij vooropgesteld dat dit artikel in genen dele een wetenschappelijk geschrift pretendeert te zijn, daar heeft schrijver dezes de hoedanigheden niet voor. Ik bedoel de indeling van het grond gebied in Nederlands-lndië in admini stratieve en autonome ressorten (art. 11 9 en 126 I.S.). De administratieve ressorten waren de gebieden recht streeks bestuurd door de centrale over heid, naar beneden toe via een hiër archie van gezagsdragers, groot en klein. De autonome ressorten, o.a. de provin cies en regentschappen, hadden naast de taken opgedragen door de centrale regering (de z.g. taken in medebewind - deconcentratie - ook autonome bevoegdheden, n.l. de regeling en het bestuur harer eigen huishouding (decentralisatie). Zo konden deze auto nome ressorten hun eigen geldmidde len bepalen en ter uitvoering van hun beleid regelingen treffen en belastin gen en retributies heffen Deze regelingen werden "verordeningen" genoemd, in tegenstelling tot de ordonnanties die van de centrale regering uitgingen. Het was evenwel niet zo, dat de auto nome ressorten overal gelijktijdig werden ingesteld. Het hing van be paalde factoren af, of een bepaald administratief gebied genoegzaam aan de eisen van "volwassenheid" voldeed. Vandaar dan ook termen als "ontvoogding" van het Inlands be door R. M. Woekirno Wirjokoesoemo stuur. Zo had men diverse bestuurs gebieden, vooral in de zg. Buiten gewesten (gebiedsdelen buiten Java en Madoera) die een verschillende status hadden. Onder voorbehoud van goedkeuring door hogere instanties. Inzonderheid wil ik hier op de situatie wijzen die bestond met betrekking tot de regentschappen en de (stads) gemeenten. De rode draad (zie voorgaande) door kruiste ook het sociale leven der bevolking in deze gebieden. De regent schappen werden grotendeels be woond door de autochtone bevolkings groep, de Inlanders dus. Zij stonden onder het vaderlijk gezag van de Bupati (Regent) die ook als "adat"- hoofd kon worden beschouwd. Zijn positie, ofschoon duidelijk omschreven in artikel 11 8 van meergenoemde In dische Staatsregeling, werd ook ge steund door een adatrechtelijke ver houding tussen volk en bestuurshoofd, die door de eeuwen heen nog steeds in het onderbewustzijn voortleeft als iets werkelijk bestaands, stammend uit de tijd van de Javaanse vorsten en landsgroten als de adipati's en de toemenggoengs, vóórde komst van de Europeanen hier te lande. Het Europese deel der bevolking wilde zich uiteraard niet scharen onder de hoede van een Inlandse regent, en stelde zich op onder de (Nederlandse) residenten en assistent-residenten die feitelijk een orgaan waren van de centrale regering en als zodanig geen autonome taken hadden te vervullen. Doch waar de belangen van de Euro pese bevolkingsgroep die zich aan meldden op het autonome vlak (zoals b.v. diensten op het gebied van het marktwezen, vleesvoorziening/abat toirs, wegenonderhoud, brandweer, waterleiding etc.) zulks vorderden, werden stadsgemeenten ingesteld onder een (Nederlandse) burgemees ter, bijgestaan door wethouders (ver kozen), tezamen vormende het College van Burgemeester en Wethouders. Pas kort voor het uitbreken van de Pacific- oorlog werd de post van burgemeester ook opengesteld voor Indonesiërs (Bogor, Madioen). Waar de Europese gemeenschap te klein was om de aanstelling van een volwaardige burge meester te rechtvaardigen, werd deze functie opgedragen aan de assistent resident, die dan werd aangesteld als fungerend (fd) burgemeester. De goede man kon dus tegelijkertijd vele ambten bekleden: zijn eigen als A.R. en rech terhand van de resident-hoofd van de politie, als vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie - plaatsvervan gend officier van Justitie, fd. burge meester, en soms ook nog plaatsver vangend Landrechter. Inderdaad een manusje van alles. Dat de onderscheiding Europeaan - Inlander - Vreemde Oosterling zich ook afspiegelde in het private sociale leven van allen die in het voor malige Nederlands-lndië gevestigd waren,behoeft wel geen betoog. De arrogantie die sommige "eersterangs burgers" aan de dag legden ten op zichte van de lagere "kasten", wil ik laten rusten. Daar heeft de komst van de Japanse "oudere broeder" een punt achter gezet. Hierbij zij aange tekend, dat de oudere broeder behal ve zijn toothy, gold-displaying smile ook nog een mailed fist had waarmee hij als een gek om zich heen kon slaan, heeft de historie wel bewezen. Om op ons onderwerp terug te komen. RETOUR BANGKOK VOOR SLECHTS f 1.550, - RETOUR JAKARTA 1.810,-- 31 -daagse verzorgde reis JAVA en BALI v.a. f 3.670,— RETOUR BALI v.a. RETOUR AUSTRALIË (ANVR) GARANTIEFONDS REISGELDEN f 2.250,- f 2.700," Rokin 52 - AMSTERDAM - Tel. 020 - 24 25 38 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 63 83 67 Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 23 74 84 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 12