O Eindelijk Zomer DJAGA ROEMAH, OOST EN WEST DE UITZONDERING BEVESTIGT DE REGEL LEKKER OM ROEDJAK TE ETEN MET Sambal Roedjak Petis of een andere Sambal van VAMU Nederland. Nieuw is de Sambal Massala (erg pedis) VAMU NEDERLAND Lezend in oude ter leen gekregen jaar gangen "Tong-Tong" (waarin nog door T.R. gesigneerde artikelen), kwam ik in het nummer van 1 5 maart 1973 een stukje van "Yvonne" tegen waarin zij vertelt over de "djaga roemah" van het huis waar zij als klein meisje woonde. Ik herinner me dat in ons huis op Kramat, Batavia, onze djongos op "malam djoemahat" altijd door het huis ging met op een arang- testje brandende menjan, in de hoe ken prevelend stilstaand. Was dat wel licht bedoeld voor onze djaga roemah? Paps had de pest aan de menjan-geur maar Mams, wijzer en toleranter, stond dit ritueel zonder meer toe. Ik moet er nu aan terugdenken hoe ik in Almere kwam te wonen, alweer bijna tien jaar geleden, als een van de eerste paar honderd spitsafbijters. Ik vond het heerlijk om voor 't laatst in m'n leven weer te gaan "pionieren" zoals we dat ook in Nieuw-Guinea hadden gedaan. Toewijzing van een woning in de tweede woonwijk die in aanbouw kwam, ging vlot en ik kreeg al gauw na inschrijving het huisnummeren platte gronden toegestuurd. Toen ik ter plekke poolshoogte wilde nemen was er nog één grote bouw-chaos, modder in over vloed, nog geen bestrating of verlich ting en slechts met hulp van de op zichter en een plattegrond kwam ik ongeveer te weten waar of mijn num mer 81 stond. Ik was natuurlijk niet te houden en stapte over allerlei rommel door een opening in de muur waar een deur moest komen enhet werd liefde op het eerste gezicht Zo n gek huisje met z'n driehoek- vorm (en schuine muur in de woon kamer; bleek later wel lastig met de vloerbedekking!), uitmondend in een klein "puntmuts"-tuintje. De driehoek ontstond omdat dit type woningen in een zgn. "cluster" (soort hofje) de tussen-segmenten vormen. Het duur de nog geen twee maanden hierna dat ik de woning al kon betrekken. Tijdens het schoonmaken zei ik aan m'n zus Liz die kwam meehelpen, dat het hier, op de bodem van de vroegere Zuiderzee, "Het Nieuwe Land" was en dat ik dan ook nog geen djaga roemah mocht verwachten, waarop zij op merkte: "Dat moet je niet zeggen. Er zijn vroeger zoveel schepen op deze zee vergaan, misschien is je huis wel op zon scheepswrak gebouwd en krijg je een omgekomen zeeman als djaga". Hieraan had ik nog niet ge dacht, maar romantisch als ik ben fantaseerde ik mijzelf dan liever het wrak van een neergehaalde Lancaster, zoals die hier tijdens de bouw nog zijn gevonden. En een leuke RAF-vlieger of boordschutter als mijn djaga roemah. Echter, wie ook m'n huisje "bewaakt", een verdronken koggeschip-vaarder uit "ancient times" of de jonge RAF-er, hij is beslist een goede djaga, géén kwade zoals sommige oud-Indische huizen die ook wel eens hadden. En een eigen woning heeft mijn djaga roemah ook al, al zij het geen waringin maar wel een weelderige Koreaanse kronkelwilg in de punt van m'n tuintje waar hij zo'n 7 meter de hoogte in is geschoten, een woning die hij deelt met hoe langer hoe meer kwetterende vogeltjes. Dit is voor mij een gelukshuis gewor den. Ik voel me hier senang en nooit bang, altijd weer blij om thuis te komen en het gevoel te hebben dat het me warm verwelkomt en veilig "omarmt". Kan het daarom niet zijn dat de djaga roemah van de woning mijn eigen hart is, m'n eigen gemoeds rust waar mijn huis zo op reageert? Ach, ik fantaseer dan verder dat het gewoon een samenspel moet zijn van een goede djaga roemah, tevreden met z'n mooie boom om in te wonen, de senang-hati van de bewoonster van het huis dat hij bewaakt, en een grappig huisje dat op die twee samen óók senang reageert. Kan toch? TIJN TIMMERMANS TENTOONSTELLING "DE BERG VAN JAVA" IN HET HAAGSE MUSEON Van 29 april tot 29 juli 1987 is in het Museon, Stadhouderslaan 41Den Haag, de tentoonstelling "De berg van Java, als spiegel van het Javaanse wereldbeeld", te zien. Deze tentoonstelling wordt georgani seerd door de Stichting Wiyoeng Wanara in samenwerking met de Rijks dienst Beeldende Kunst, en toont op allerlei manieren (onder meer door Javaanse kunstvoorwerpen) de ver wevenheid van de Javaanse cultuur met dit oeroude, maar nog altijd spring levende symbool van de berg. Het Museon,is open dinsdag t/m zater dag 10.00-17.00 uur; zon- en feest dagen 13.00-17.00 uur. Bereikbaar met openbaar vervoer tram 10, bus 4 of 14. De regering zal geen opdracht geven voor een historisch onder zoek naar de Nederlands-Indo nesische betrekkingen in de jaren 1945-1950. Dergelijk onderzoek moet worden verricht door hen die zich daartoe geroepen voelen. In het kort was dat het antwoord van premier Lubbers op vragen van de Tweede Kamerleden Den Uyl en Knol (PvdA), die op ge schiedschrijving van overheids wege hadden aangedrongen. Premier Lubbers stelde onder meer dat elke geschiedschrijving wordt gekleurd door de indivi duele visie van de historicus en dat de regering - in geval van een staatsopdracht - verbonden of geassocieerd kan worden met de visie van de historicus, het geen als ongewenst moet wor den beschouwd. Dat indertijd aan dr. L. de Jong door de rege ring opdracht is gegeven voor historisch onderzoek moet, aldus de bewindsman, als hoge uit zondering worden beschouwd. Het standpunt van de minister president zal voor de verdere procesvoering over deel 11A (waarover in het volgende num mer van Moesson meer nieuws) nog een belangrijk argument kunnen worden voor het Comité Eerherstel. Immers, tot nu toe is door de Staat steeds gesteld dat er wat de boeken van dr. De Jong betreft geen sprake was van staatsgeschiedschrijving. Dat geschiedschrijving per de finitie gekleurd is, is bewezen met dr. De Jong s deel 11A. Dat zijn boeken als uitzondering in opdracht van de Staat zijn ge schreven, bevestigt deze regel net zo goed. Redactie Gele Meerbloem 13 - Wateringen - Telefoon 01742 - 3280 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 10