Canna
KALI
ik liep over de brug en zag
diep in het dal de kali stromen
'k hoorde gebabbel en gelach
en zag een droom tot leven komen
'k zag vrouwen in de kali gaan
het wasgoed slaan op platte stenen
en badend in het water staan
de sarong bollend om de benen
'k zag kinderen springen in de
stroom
het zonlicht op hun blote lijven
ik dacht, konden die mensen maar
altijd zo onbekommerd blijven
M. H. C. ROMBACH-REVERS
CURSUSSEN
BAHASA INDONESIA
BU DE VOORPLAAT (Foto: J. F. Berkhoudt)
Laatst kregen we voor het I.W.I. weer
een stapel boeken geschonken en in
één boek zat een bloem, tussen blad
zijde 192 en 193. Het boek was in
1929 uitgegeven en de schenker was
net over de 80. "Ik moet er toch eens
afstand van doen" zei hij met een
berustend gebaar en met de belofte
dat we er erg zuinig op zouden zijn,
ging hij weg.
Bij het doorbladeren van de boeken
ontdekte ik de bloem. Zoiets is na
tuurlijk voedsel voor de fantasie en
luidt een gezegde niet dat fantasie de
long van de ziel is? Daarom, laat mij u
meenemen naar een maannacht in
Soerabaia anno 1929 en laat mij u
kennis maken met Eduard Frederik
van Kempen en Victorine Maria de
Graaf, die elkander juist voor de eerste
maal hebben gekust. Toen ze dat
deden, wist zij niet goed hoe ze hem
vast moest houden. Of misschien wist
ze dat wel, maar durfde ze nog niet. In
ieder geval maakte ze met haar losse
rechterarm een halve cirkelbeweging
en daarbij raakten haar vingers een
bloeiende struik. De bloem die ze toen
in haar hand voelde, heeft ze aan hem
gegeven. Hij heeft die bloem dagen
lang aan zijn hart gekoesterd en toen
bewaard in een boek dat hij pas had
gekocht, tussen bladzijde 1 92 en 1 93.
We waren dus even aan het fantaseren.
De Stichting Volwasseneneducatie en
Volksuniversiteit Arnhem (Coehoorn
str. 1 5-1 7, 6811 LA Arnhem, tel. 085 -
42 23 63 organiseert cursussen Bahasa
Indonesia in het komende seizoen.
Inschrijving
Inschrijving voor een cursus of lezing
kan uitsluitend schriftelijk geschieden
door middel van de als briefkaart te
frankeren inschrijfkaart.
Bij inschrijving dient het codenummer
van de desbetreffende activiteit te
worden vermeld. Door aanmelding
verplicht men zich het cursusgeld te
betalen.
Laatste aanmeldingsdatum is 3 weken
voor de aanvang van de cursus.
Het leren spreken en verstaan van de
taal, komt tijdens deze cursus op de
eerste plaats. Het groepstempo be
paalt het tempo van de lessen.
De cursus B.l. 1 is bedoeld voor die-
Maar wat heb je daaraan en zeker aan
zulke sentimentele droombeelden. Ik
hoor mensen al zeggen dat ik beter dat
boek kan lezen en aan moet strepen
hoeveel keer het woord "inlander"
daarin gebezigd wordt, om vervolgens
een studie te maken van de context
waarin die benaming gebruikt is. Daar
heb je tenminste wat aan inplaats van
als volwassen vent onzin uit te kramen
over een gedroogde bloem. Daar heb
je niets aan, dat is typisch Moesson,
nostalgie, heimwee, gezeur van kleine
boengs die een bord voor hun kop
hebben en niet in willen zien dat zij
voortkomen uit een verderfelijke tijd.
Onlangs werd in Amsterdam een borst
beeld van Multatuli onthuld door de
Koningin. Bij die gelegenheid sprak
een zeer met zichzelf ingenomen uit
gever een rede uit waarin van Indië
geen spaan heel bleef en de vorstin
geluk werd gewenst met hetfeit dat zij
geen staatshoofd was van een koloniale
mogendheid. Een mogendheid die in
Indië erger dan een beest tekeer was
gegaan. Multatuli wordt vanaf die dag,
16 mei 1 987, ongetwijfeld beschouwd
als de nationale anti-koloniaal. En on
getwijfeld zullen er in de toekomst bij
het beeld van de man die zo graag
keizer van Insulinde wilde worden
genen, die geen of zeer weinig kennis
van de Indonesische taal hebben.
De conversatiecursus is opgezet voor
hen, die wat ervaring met de taal
hebben opgedaan.
Bahasa Indonesia 1 - code: 6.46
o.l.v. de heer R. A. P. van Ling
donateurs: f 245,—
niet-donateurs: f 270,--
donderdagavond vanaf 1 oktober
19.00-20.30 uur
25 lessen
Conversatie Bahasa Indonesia -
code: 6.47
o.l.v. de heer R. A. P. van Ling
donateurs: f 1 95,--
niet-donateurs: f 220,--
donderdagavond vanaf 1 oktober
20.30-21.30 uur
25 lessen
bloemen worden gelegd doormensen
die menen hem te begrijpen en die
graag tonen dat zij uit gewetensvol en
rechtvaardig hout zijn gesneden.
Maar omdat ze dan voor een verkeerd
beeld staan, zullen ze belachelijk zijn.
Net zo belachelijk als een vent die bij
het zien van een gedroogde bloem
gaat fantaseren overeen maannachtin
Soerabaia anno 1929. Het verschil zit
'm alleen in de reden van belachelijk
heid. In het ene geval gaat het om een
sprookje en in het andere om kwaad
aardige domheid. Dit laatste is overi
gens altijd een ingrediënt van sprookjes
geweest, maar aan het eind verloor dat
uiteindelijk altijd.
En sprookjes zijn echt gebeurd: lang
geleden. Alleen in ons sprookje heeft
de reus het niet verloren. Die trapt nog
regelmatig alles en iedereen plat. Hij
kan alleen niet tegen de canna op, die
bloem die in iedere Indische tuin voor
kwam en die zo diep en breed gewor
teld is, dat zij niet is uit te roeien.
Iedere keer weer komen nieuwe bloe
men op, bloemen uit de nog altijd
zelfde wortels waar de reus niet bij
kan. Daarom gaat Moesson de 32e
jaargang in met een canna op de
voorplaat.
R.B.