Canna KALI ik liep over de brug en zag diep in het dal de kali stromen 'k hoorde gebabbel en gelach en zag een droom tot leven komen 'k zag vrouwen in de kali gaan het wasgoed slaan op platte stenen en badend in het water staan de sarong bollend om de benen 'k zag kinderen springen in de stroom het zonlicht op hun blote lijven ik dacht, konden die mensen maar altijd zo onbekommerd blijven M. H. C. ROMBACH-REVERS CURSUSSEN BAHASA INDONESIA BU DE VOORPLAAT (Foto: J. F. Berkhoudt) Laatst kregen we voor het I.W.I. weer een stapel boeken geschonken en in één boek zat een bloem, tussen blad zijde 192 en 193. Het boek was in 1929 uitgegeven en de schenker was net over de 80. "Ik moet er toch eens afstand van doen" zei hij met een berustend gebaar en met de belofte dat we er erg zuinig op zouden zijn, ging hij weg. Bij het doorbladeren van de boeken ontdekte ik de bloem. Zoiets is na tuurlijk voedsel voor de fantasie en luidt een gezegde niet dat fantasie de long van de ziel is? Daarom, laat mij u meenemen naar een maannacht in Soerabaia anno 1929 en laat mij u kennis maken met Eduard Frederik van Kempen en Victorine Maria de Graaf, die elkander juist voor de eerste maal hebben gekust. Toen ze dat deden, wist zij niet goed hoe ze hem vast moest houden. Of misschien wist ze dat wel, maar durfde ze nog niet. In ieder geval maakte ze met haar losse rechterarm een halve cirkelbeweging en daarbij raakten haar vingers een bloeiende struik. De bloem die ze toen in haar hand voelde, heeft ze aan hem gegeven. Hij heeft die bloem dagen lang aan zijn hart gekoesterd en toen bewaard in een boek dat hij pas had gekocht, tussen bladzijde 1 92 en 1 93. We waren dus even aan het fantaseren. De Stichting Volwasseneneducatie en Volksuniversiteit Arnhem (Coehoorn str. 1 5-1 7, 6811 LA Arnhem, tel. 085 - 42 23 63 organiseert cursussen Bahasa Indonesia in het komende seizoen. Inschrijving Inschrijving voor een cursus of lezing kan uitsluitend schriftelijk geschieden door middel van de als briefkaart te frankeren inschrijfkaart. Bij inschrijving dient het codenummer van de desbetreffende activiteit te worden vermeld. Door aanmelding verplicht men zich het cursusgeld te betalen. Laatste aanmeldingsdatum is 3 weken voor de aanvang van de cursus. Het leren spreken en verstaan van de taal, komt tijdens deze cursus op de eerste plaats. Het groepstempo be paalt het tempo van de lessen. De cursus B.l. 1 is bedoeld voor die- Maar wat heb je daaraan en zeker aan zulke sentimentele droombeelden. Ik hoor mensen al zeggen dat ik beter dat boek kan lezen en aan moet strepen hoeveel keer het woord "inlander" daarin gebezigd wordt, om vervolgens een studie te maken van de context waarin die benaming gebruikt is. Daar heb je tenminste wat aan inplaats van als volwassen vent onzin uit te kramen over een gedroogde bloem. Daar heb je niets aan, dat is typisch Moesson, nostalgie, heimwee, gezeur van kleine boengs die een bord voor hun kop hebben en niet in willen zien dat zij voortkomen uit een verderfelijke tijd. Onlangs werd in Amsterdam een borst beeld van Multatuli onthuld door de Koningin. Bij die gelegenheid sprak een zeer met zichzelf ingenomen uit gever een rede uit waarin van Indië geen spaan heel bleef en de vorstin geluk werd gewenst met hetfeit dat zij geen staatshoofd was van een koloniale mogendheid. Een mogendheid die in Indië erger dan een beest tekeer was gegaan. Multatuli wordt vanaf die dag, 16 mei 1 987, ongetwijfeld beschouwd als de nationale anti-koloniaal. En on getwijfeld zullen er in de toekomst bij het beeld van de man die zo graag keizer van Insulinde wilde worden genen, die geen of zeer weinig kennis van de Indonesische taal hebben. De conversatiecursus is opgezet voor hen, die wat ervaring met de taal hebben opgedaan. Bahasa Indonesia 1 - code: 6.46 o.l.v. de heer R. A. P. van Ling donateurs: f 245,— niet-donateurs: f 270,-- donderdagavond vanaf 1 oktober 19.00-20.30 uur 25 lessen Conversatie Bahasa Indonesia - code: 6.47 o.l.v. de heer R. A. P. van Ling donateurs: f 1 95,-- niet-donateurs: f 220,-- donderdagavond vanaf 1 oktober 20.30-21.30 uur 25 lessen bloemen worden gelegd doormensen die menen hem te begrijpen en die graag tonen dat zij uit gewetensvol en rechtvaardig hout zijn gesneden. Maar omdat ze dan voor een verkeerd beeld staan, zullen ze belachelijk zijn. Net zo belachelijk als een vent die bij het zien van een gedroogde bloem gaat fantaseren overeen maannachtin Soerabaia anno 1929. Het verschil zit 'm alleen in de reden van belachelijk heid. In het ene geval gaat het om een sprookje en in het andere om kwaad aardige domheid. Dit laatste is overi gens altijd een ingrediënt van sprookjes geweest, maar aan het eind verloor dat uiteindelijk altijd. En sprookjes zijn echt gebeurd: lang geleden. Alleen in ons sprookje heeft de reus het niet verloren. Die trapt nog regelmatig alles en iedereen plat. Hij kan alleen niet tegen de canna op, die bloem die in iedere Indische tuin voor kwam en die zo diep en breed gewor teld is, dat zij niet is uit te roeien. Iedere keer weer komen nieuwe bloe men op, bloemen uit de nog altijd zelfde wortels waar de reus niet bij kan. Daarom gaat Moesson de 32e jaargang in met een canna op de voorplaat. R.B.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 2