Pasar Dalam groot Indonesisch festijn WELKOM 10-11 oktober 1987 in MOTEL "TIEL" geschakeld kon worden. Er was echter één bezwaar aan verbonden: het be heer van dit spoorwegnet was niet in handen van één maatschappij. Naast de Staatsspoorwegen (SS) bestonden er particuliere bedrijven zoals de Nederlands-Indische Spoorwegmaat schappij (NIS). Deze moeilijkheid werd ondervangen doordat vertegenwoordigers van deze bedrijven zitting hadden in de Perma nente Militaire Spoorwegcommissie. Dit college was gevestigd op het departement van verkeer en waterstaat te Bandoeng en had tot taak in mobili satie- en oorlogstijd het railtransport over heel Java te coördineren. Omdat ook de cultures en industrieën belang hadden bij de aan- en afvoer van grondstoffen en producten waren ook zij daarin vertegenwoordigd. Kapitein R. G. de Lange van de generale staf van het Knil-hoofdkwartier te Bandoeng had er eveneens zitting in als beharti ger van de militaire belangen. In het besef van de noodzaak van goede en betrouwbare verbindingen voor het verzet op Java werden binnen deze commissie afspraken daarover ge maakt. Op deze wijze was het Java- verzet verzekerd van veilige transport en verbindingsmogelijkheden. Zo heeft bijvoorbeeld een Ambonese groep de door haar verzamelde wapens op het spoorwegemplacement van Meester-Cornelis (voorstad van Batavia) in goederenwagons kunnen laden. Die werden gekoppeld aan een goederentrein voor Bandoeng, waar de wapens per vrachtauto's van de Staatsspoorwegen aan kapitein de Lange werden afgeleverd. In Midden-Java waren leden van de Victory-organisaties van ex-Knil-mili- tairen van in hoofdzaak inheemse land aard verantwoordelijk voor dit ver zamelen en vervoer van wapens en munitie en van opdrachten en inlich tingen. In deze provincie werkte NIS- personeel nauw samen met SS-be- ambten. In Oost-Java tenslotte waren dergelijke railtransporten tussen Soerabaia en Malang en in Java's Oosthoek tussen verschillende cultuur ondernemingen en van het Kesilirkamp met de buitenwereld van belang voor verzetsgroepen. Wat het verzenden van opdrachten en informatie betreft, kunnen wij twee grote trajecten onderscheiden. Het noordelijke liep van Batavia via Tji- kampek, Poerwakarta, Pekalongan, Semarang, Bodjonegoro naar Soera baia vice-versa. De zuidbaan begon in Bandoeng en liep over Poerwokerto, Magelang, Jogja, Solo, Madioen naar Soerabaia. Van Soerabaia ging, zoals wij reeds zagen, een traject naar Malang, een ander liep van Soerabaia via Pasoeroean naar Djember en Ban- joewangi. U kunt zich wel voorstellen hoeveel mensen van spoor en tram daarbij betrokken moeten zijn geweest. Hun aantal gaat de 200 te boven. Als men daarbij weet dat geen van deze wapen transporten en berichtzendingen op heterdaad betrapt werd door Japanse opsporingsinstanties, dan kan gerust geconstateerd worden, dat deze ver zetsactiviteiten volledig geslaagd waren. Hieruit blijkt dat de Japanse opsporingsinstanties er niet op ver dacht waren, dat het Java-verzet een zodanige mobiliteit ten toon kon spreiden en datditgebeurde in de best bewaarde geheimhouding, die wij uit de geschiedenis van het Indisch verzet kennen. Deze gerechtvaardigde vreugde over dat succes wordt danig verstoord door de wetenschap, dat er onder het spoor wegpersoneel tientallen doden zijn gevallen in de schijnprocessen van de Kempeitai in 1943, 1944 en 1945. Meer dan 200 van hen werden in die jaren gearresteerd op verdenking van sabotage. Dit gebeurde naar aanlei ding van een aantal spoorwegonge vallen. Onder scherpe verhoren, ge paard gaande met allerlei martelingen, werden zij tot bekentenis gedwongen. Op deze wijze heeft de Japanse bezet ter wraak genomen op hen voor het feit, dat zijn opsporingsinstanties in eerste aanleg gefaald hadden deze verbindingsdienst van het Java-verzet op heterdaad te betrappen. Het hoofdkwartier van de Kempeitai te Batavia kwam op het spoor van deze transport- en verbindingsdienst door een spoorwegongeval bij Bentjoeloek, begin maart 1943. Bentjoeloek was het spoorwegstation voor het Kesilir kamp. Tegelijk met het onderzoek hierover kwam de Kempeitai in Java's Oosthoek tot de ontdekking van tame lijk uitgebreide contacten van Kesilir- bewoners met nog werkzame employés van cultuurondernemingen in dit deel van Java. Deze contacten werden tot stand gebracht door personeel van de Staatsspoorwegen. Hierover ingelicht gelastte het hoofd kwartier te Batavia de arrestatie van het trein- en stationspersoneel (meest Indo-Europeanen) van de Oosthoek, in april en mei 1943. Deze arrestatiegolf werd begin juni 1943 gevolgd door het wegvoeren van een veertigtal be woners van Kesilir. Deze werden na scherpe verhoren zonder vorm van proces ter dood gebracht. De tijd drong voor de bezetter, omdat in dezelfde tijd landingen van commando groepen aan de zuidkust van Java's Oosthoek plaats vonden, vanuit Austra lië. Uit de verhoren van de gearres teerde commando's bleek onder meer dat men er op uit was Kesilirbewoners naar Australië te helpen vluchten. Nadere analyse van de verhoren van de in het kader van de Ji-operatie aangehouden verdachte verzetsdeel- nemers door het Kempeitai-hoofd- kwartier leidde deze instantie tot het inzicht, dat er inderdaad een transport en verbindingsdienst van het opgerolde Java-verzet had bestaan en dat het Europese en Indo-Europese spoorweg personeel daarin een hoofdrol vervuld had. De Ji-operatie is genoemd naar de eerste letter van Java, volgens het i-spoor van het Japanse katakana- alfabet. Omdat in dat spoor op ji ki volgt, werd de operatie tegen het spoorwegpersoneel op Java de Ki- operatie genoemd. In dit zelfde kader moeten de processen wegens sabotage tegen telefonisten en andere telefoonbeambten geplaatst worden. In het prille begin van het Indisch verzet op Java hadden zij ervoor gezorgd dat de geheimhouding van telefonische contacten tussen verzetsdeelnemers en -groepen ge garandeerd was. Gevaarlijk werd de situatie toen interlokaal telefooncon tact frequenter nodig werd. In 1943 en 1944 heeft de Kempeitai ook tegen hen een wraakoefening gehouden. Het aantal arrestanten onder dat personeel beliep enkele tientallen,waaronder enkele doden vielen te betreuren. Uit het bovenstaande blijkt wel duide lijk dat dit verzet op Java op verschil lende punten succesvol is geweest. Dat er toch zovele slachtoffers onder deze verzetsdeelnemers zijn gevallen, is te wijten aan het doorslaan van arrestanten tijdens de Ji-operatie. 100 kramen) Vele muzikale attracties met top artiesten. Zaterdag een speciaal "Kinderprogramma". Tevens "REÜNIE" INDISCHE VERENIGINGEN uit heel Nederland. MOTEL TIEL - Rijksweg E9 - Tiel - Informatie: tel. 04760 - 7 17 48 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 15