Bahasa Indonesia De eerste man van de B.V.M. VOOR INDISCHE I GOUDEN SIERADEN I &OuDEN'A'0i^, ^Q=k. G. MERKLE B.V. voor beginners en gevorderden, ook conversatie. Methodisch verantwoorde lessen door bevoegde leerkrachten. A. BLOEMHARD, tel. 070 - 23 26 90 of 68 63 28 Ir. A. Baron Krayenhoff B.T.M., N.I.T.M., B.E.T.M. en B.V.M. zijn namen uit een steeds ouder wordend verleden. Maar eens, eens moest enkelspoor worden tot dubbel spoor. En stoom moest worden ver vangen door elektriciteit. En lijn zoveel zou worden doorgetrokken en dat alles opdat iedereen in Batavia over open baar vervoer zou beschikken. Ir. A. Baron Krayenhoff heeft daar mede voor gezorgd en die werkzame tijd is hij niet vergeten. R.B. >^1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111M GEOPEND VAN: 9.30 - 1 7.00 uur ZATERDAGS geopend tot 16.30 uur WOENSDAGS de gehele dag GESLOTEN SPUI 167a - DEN HAAG I 1 TELEFOON 070 - 60 48 85 llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Zeven jaar slechts heeft hij in Indië gewoond en gewerkt, van 1927 tot 1934, maar niets uit die tijd is hij vergeten: geen naam, geen datum, geen route en geen afstand. Misschien heeft hij dat mede te danken aan zijn zorgvuldig bijgehouden persoonlijk archief, maar als je met hem zit te praten heeft hij geen enkele hulp nodig om enthousiast en precies te vertellen hoe het destijds zat met de trams en autobussen in Batavia. Hij is dan ook directeur van de B.V.M. - de Bataviasche Verkeers Maatschappij - geweest en zijn naam is ir. A. Baron Krayenhoff. De adellijke titel is te danken aan een voorvader die begin 19e eeuw minister is geweest. Baron Krayenhoff is nu 91 jaar en woont in Amersfoort in een sfeervol huis een baron waardig. Hij praat graag over de tram en voor een leek als schrijver dezes is het bijbenen ge blazen wanneer hij vertelt over de elektrische tram die in 1899 begon te rijden van de Harmonie langs Tanah Abang, Tamarindelaan, langs de Die rentuin naar Pasar Senen, Goenoeng Sari, Jacatraweg, Kali Besar, Amster damse Poort en terug. Ook over de vuurloze locomotief kan de heer Krayenhoff vertellen. Dat was een rijdende ketel die werd gevuld met heet water en stoom tot 8 atmosfeer. De stoommachine werd van daaruit voortgedreven en al stoom verbruikend zakte de druk tot een minimum, zodat nieuwe vulling nodig was. Daarvoor werden onder meer op Kramat ketel stations ingericht, bestaande uit Babcox-Wilcox ketels met roosters eronder voor de vuren die met gruis- kolen werden gestookt. Deze kolen werden in prauwen in Batavia aan gevoerd. Wie wil weten hoeveel passagiers de trams in Batavia in 1930 hebben ver voerd, kan terecht bij de heer Krayen hoff. Dat waren er 10.854.100! Een jaar later waren dat er ruim 1 miljoen meer, maar in 1933 was het aantal vervoerde passagiers gezakt tot 7.560.600. De geschiedenis van de Bataviasche Verkeers Maatschappij is een bewogen geschiedenis, dat wordt al duidelijk wanneer je de vele verslagen leest van de pittige discussies tussen de Bata viasche autoriteiten toen de Batavia sche Tram Maatschappij en de Bata viasche ElectrischeTram Maatschappij Betje") in 1930 fuseerden tot de B.V.M. Voor de liefhebber is het archief van ir. A. Baron Krayenhoff een goud mijn en dan hebben we het nog niet eens gehad over A. Krayenhoff de vliegenier, want dat is hij ook geweest, evenals zijn broer die bij de B.P.M. zat en bekend stond als "de Oliekraay". In Jakarta rijden geen trams meer en De Bataviasche tram op Kramat. op de achtergrond de Kramat-apotheek. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 10