Bahasa Indonesia
De eerste man van de B.V.M.
VOOR INDISCHE
I GOUDEN SIERADEN I
&OuDEN'A'0i^,
^Q=k.
G. MERKLE B.V.
voor beginners en gevorderden,
ook conversatie.
Methodisch verantwoorde lessen
door bevoegde leerkrachten.
A. BLOEMHARD,
tel. 070 - 23 26 90 of 68 63 28
Ir. A. Baron Krayenhoff
B.T.M., N.I.T.M., B.E.T.M. en B.V.M.
zijn namen uit een steeds ouder
wordend verleden. Maar eens, eens
moest enkelspoor worden tot dubbel
spoor. En stoom moest worden ver
vangen door elektriciteit. En lijn zoveel
zou worden doorgetrokken en dat alles
opdat iedereen in Batavia over open
baar vervoer zou beschikken. Ir. A.
Baron Krayenhoff heeft daar mede
voor gezorgd en die werkzame tijd is
hij niet vergeten.
R.B.
>^1111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111M
GEOPEND VAN: 9.30 - 1 7.00 uur
ZATERDAGS geopend tot 16.30 uur
WOENSDAGS de gehele dag
GESLOTEN
SPUI 167a - DEN HAAG I
1 TELEFOON 070 - 60 48 85
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Zeven jaar slechts heeft hij in Indië gewoond en gewerkt, van 1927 tot 1934,
maar niets uit die tijd is hij vergeten: geen naam, geen datum, geen route en
geen afstand. Misschien heeft hij dat mede te danken aan zijn zorgvuldig
bijgehouden persoonlijk archief, maar als je met hem zit te praten heeft hij geen
enkele hulp nodig om enthousiast en precies te vertellen hoe het destijds zat
met de trams en autobussen in Batavia. Hij is dan ook directeur van de B.V.M. -
de Bataviasche Verkeers Maatschappij - geweest en zijn naam is ir. A. Baron
Krayenhoff. De adellijke titel is te danken aan een voorvader die begin 19e eeuw
minister is geweest.
Baron Krayenhoff is nu 91 jaar en
woont in Amersfoort in een sfeervol
huis een baron waardig. Hij praat
graag over de tram en voor een leek als
schrijver dezes is het bijbenen ge
blazen wanneer hij vertelt over de
elektrische tram die in 1899 begon te
rijden van de Harmonie langs Tanah
Abang, Tamarindelaan, langs de Die
rentuin naar Pasar Senen, Goenoeng
Sari, Jacatraweg, Kali Besar, Amster
damse Poort en terug. Ook over de
vuurloze locomotief kan de heer
Krayenhoff vertellen. Dat was een
rijdende ketel die werd gevuld met
heet water en stoom tot 8 atmosfeer.
De stoommachine werd van daaruit
voortgedreven en al stoom verbruikend
zakte de druk tot een minimum, zodat
nieuwe vulling nodig was. Daarvoor
werden onder meer op Kramat ketel
stations ingericht, bestaande uit
Babcox-Wilcox ketels met roosters
eronder voor de vuren die met gruis-
kolen werden gestookt. Deze kolen
werden in prauwen in Batavia aan
gevoerd.
Wie wil weten hoeveel passagiers de
trams in Batavia in 1930 hebben ver
voerd, kan terecht bij de heer Krayen
hoff. Dat waren er 10.854.100! Een
jaar later waren dat er ruim 1 miljoen
meer, maar in 1933 was het aantal
vervoerde passagiers gezakt tot
7.560.600.
De geschiedenis van de Bataviasche
Verkeers Maatschappij is een bewogen
geschiedenis, dat wordt al duidelijk
wanneer je de vele verslagen leest van
de pittige discussies tussen de Bata
viasche autoriteiten toen de Batavia
sche Tram Maatschappij en de Bata
viasche ElectrischeTram Maatschappij
Betje") in 1930 fuseerden tot de
B.V.M. Voor de liefhebber is het archief
van ir. A. Baron Krayenhoff een goud
mijn en dan hebben we het nog niet
eens gehad over A. Krayenhoff de
vliegenier, want dat is hij ook geweest,
evenals zijn broer die bij de B.P.M. zat
en bekend stond als "de Oliekraay".
In Jakarta rijden geen trams meer en
De Bataviasche tram op Kramat. op de achtergrond de Kramat-apotheek.
10