I Made Djimat en het Balische dans drama Calonarang In kruisjes TUNAS Trade. Tours Travel 385 Beeklaan 2562 AZ DEN HAAG International B.V. Het Circustheater in Scheveningen verdient zijn naam tenvolle: het is een piste zonder meer en men zou er alleen dansende beren of paarden moeten toelaten. Paul van Vliet, Toon Hermans en andere showmakers kunnen de sombere, volkomen decoratieloze ruimte misschien wel vullen met gepraat, gezang en muziek, naar mijn gevoel verdiende I Made Djimat en zijn dansgroep iets meer dan die onvriendelijke ruimte. Decorum is een begrip dat men in het moderne Westen amper meer kent en dat is juist iets wat aan elke Oosterse kunstvorm hoe simpel ook, die onmiskenbare ambiance verleent. East is East and West is West en eerlijk gezegd moeten we daar niet teveel verandering in brengen. De organisatie Interculture die zich tot taak stelt Oosterse en Westerse cultuur nader tot elkaar te brengen, zal in de toekomst voor een andere ontmoetings plaats dan het Circustheater moeten zorgen. Wat en wie is I Made Djimat? Een befaamd Balisch danser, 40 jaar, ge boren in Batuan (Bali), vader schil der/beeldhouwer/danser, moeder dan seres en zangeres. I Made Djimat danst al vanaf zijn vijfde jaar, op zijn negende gaf hij les in verschillende dorpen als assistent van zijn moeder. Hij wint eerste prijzen op nationale danscompetities. Vanaf 1960 begint hij een reeks buitenlandse tournees door Europa, Amerika en Canada. Hij wordt ook in Bali gezien als de be langrijkste vertolker van de Gambuh en Topeng dansen. Wat zijn groep brengt, uitgelezen top-performers van de Balische danscultuur, zal voor de kenner en insider het summum van kunstgenot zijn. Een gamelanorkest dat zo perfect inspeelt op de dansers, meevloeiend in beweging en gesproken tekst dat men eigenlijk meer getroffen wordt door de homogeniteit van alles en iedereen op het podium, dan van datgene wat er in feite wordt bedoeld, uitgedrukt. Een complex verhaal, een vriendelijke Indische mijnheer voor me, die ik in wanhoop aanklamp om een beetje tekst en uitleg zegt: "Ach het is het zelfde als Rama en Sinta. Zij wordt ontvoert, er ontstaat een gevecht, er zijn gedaante verwisselingen, een strijd tussen goed en kwaad Erg duidelijk is het me de hele avond niet geworden. Het was mooi, het was kunst, maarhet was een uitdruk kingsvorm die mijn ziel niet raakte. En dat lag niet aan I Made Djimat maar dat lag gewoon aan L.D. die niet de minste pretentie wil hebben dat ze het be grijpt. Omdat ik wat dansen betreft toch te Westers ben en daar hoef ik me niet voor te generen. Als ik Fred Astaire zich zie uitleven in een solo tapdance, choreografisch zo volmaakt, of Wayne Sleep in een act van zijn Hot Shoe Show of Baryshnikov in "White nights" zijn "Bevrijding" ziè dansen dan krijg ik een niet weg te slikken prop in mijn keel. En hier, toen die danseresjes in vier hoeken van het toneel het op een krijsen zetten vroeg ik me af: waarom doen jullie dat in vredesnaam? Waarom verdwijnt er telkens een meis je achter het voorhang (een prachtig Balische doek dat wel) en komt daar een vervaarlijke heks voor terug. Waarom rennen jullie als bezetenen over het toneel en waarom hoort dat geschreeuw daarbij? De gamelan kan het verhaal toch vertellen? Wat er geschreeuwd wordt, geen mens in de zaal die het verstaat, het is oud Javaans of Balinees. Waar kan ik het verhaal duidelijk in het programma vinden? Nergens. Mooi, erg mooi, fascinerend. Schitte rend. Applaus. Als er nu ineens een reporter van de radio of tv zou komen en aan de eerste de beste zou vragen: "Hoe vond u het, begreep u het? Wat deed het u? Hoe kwam het op u over?" (mooi stereotype vraagje) zal het stereo type antwoord komen: "Fantastisch, ik ben er helemaal door gefascineerd". Maar er is geen reporter op me af gekomen. Ik hoefde dus niet te jokken en ook niet hinderlijk eerlijk te zijn. Hier wil ik het wel zeggen: het was schitterend, maar ik snapte er geen sikkepit van, geen ene sikkepit! Hoeft ook niet, kan ook niet, ik ben niet met de Balische cultuur grootgebracht, de essentie ervan begrijpen zou een superintellectueel van me maken. Echt, ik benijd al die mensen die alle culturen schijnen te begrijpen. Mo derne kunst: schitterend! Oude kunst: magnifiek! Intercultuur kan aan mij weinig kwijt. Misschien aan u wel, I Made Djimat treedt nog 9 november- Tiel; 11 november - Breda; 12 novem ber - Deventer; 15 november - Rotter dam (Concertgebouw De Doelen) in Nederland op. L D Beeldschoon Balisch danseresje, heeft u de poster gezien in kleur. Of mis schien wel eens deze afbeelding als geborduurde wandlap van Vicky Kaul- bach, naar een ontwerp van Thea Gouverneur, de bekende ontwerpster en naaldkunstenares. Een lap van 60 X 90 cm, als compleet borduurpakket kost dit kunstwerk f 145,— maar dan heeft u ook wel een juweel van een schilderij in huis. De gekleurde poster ervan (niet te koop) op ware grootte, kunt u zien in toko Moesson en het borduurpakket kunt u ook bij Moesson bestellen, f 150,-- inclusief porto. Voor ervaren borduursters, dat moet erbij gezegd worden want het patroon heeft een duizelingwekkend aantal kleurschakeringen. Maar dat maakt het zo schitterend Telex: 34193 tunas nl. Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Ball, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Hongkong, USA. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1987 | | pagina 11