BRIEVEN
OVER
Meteen f 10.000,-- nodig
meer of minder? Bel dan: 078 - 1 8 08 66.
(na 21.00 uur of b.g.g. E. U. Verhage, tel. 01 3 - 34 28 49)
Aflossing v.a. 12/60 mnd., kwijtschelding bij overlijden.
Gegarandeerd wettelijke tarieven
en ook als u nog geen 66 jr. bent kunt u aanvragen.
SETIAKAWAN FINANCIERINGEN B.V.
Karei Doormanweg 9, 3317 ZD Dordrecht.
19
NO CHARGE
Toen ik het bittere stukje las van A.R.
over de kinderen kreeg ik toch een
beetje het gevoel van: het overkomt in
meerdere of mindere mate alle ouders.
Kinderen hebben ondanks alle tech
nische hulpmiddelen van deze eeuw:
GEEN TIJD en hebben het HEEL DRUK
etc. Natuurlijk niet hetzelfde wat A.R.
schreef maar tochkent u het niet?
Oma kom een kopje koffie drinken op
mijn verjaardag, want 's avonds komen
onze kennissenEnfin we laten het
allemaal maar over ons komen maar
wel gingen mijn gedachten uit naar
een grammofoonplaatje dat me zéér
dierbaar is: NO CHARGE. Als ik het
hoor krijg ik toch altijd weer tranen in
de ogen want het is zo lief gezongen
en de tekst vooral is zoals het leven is.
C. BOLLAND-v. LEEUWEN
My sister's little boy came into the
kitchen one evening, while she was
fixing supper. He handed hera piece of
paper he had been writing on. After
wiping her hands on her apron she
took it in her hands and she read it and
this is what it said:
For mowing the yard - 5,--
for making up my own bed this week
1,"
for going to the store for you 0.50
and playing with my little brother costs
0.25
Taking out the trash 1,--
for working in the yard 7
Total is 14.75.
She looked at him standing there
expecting money and a thousend
memories flashed through her mind so
she picked up the pen and this is what
she wrote:
Forthe 9 months I carried you growing
inside me: no charge
For the nights I sat up with you,
doctors and prayed for you: no charge
For the time and tears I goss through
the years: there is no charge
When you add this all up the full costs
of my love is no charge
For the nights filled with pray and the
worries ahead no charge
For advice and the knowledge and the
costs of your college no charge
For the toys, and your school and the
clothes and for wiping your nose, there
is no charge, son
When you add this all up the full costs
of REAL LOVE is NO CHARGE.
"MATA KETAWA"
De foto van een stelletje djago's uit het
Marinekamp Malang, riep bij mij her
inneringen op uit die dagen. Hoewel
de Bersiaptijd helemaal geen lolletje
was, mochten wij in het Marinekamp
t.o.v. de vrouwen in de wijk en de
mannen/jongens in de gevangenis
zeker niet klagen. Wij zaten in een
gemengd kamp, met Pradjiman als
kampcommandant, een Indonesische
jongen, die op de Wilhelmina-Mulo
had gezeten en Inspecteur van Politie
was geworden. Een humaan mens, die
goed voor ons zorgde. Later tijdens de
politionele actie werd hij gevangen
genomen, gelukkig kon ik toen als
Ned. militair onze MP overtuigen, dat
hij de Nederlanders heel goed had
behandeld. Pradjiman is toen gelukkig
vrijgelaten. Voor wat hoort wat niet
waar.
In de keukenploeg zat ook een meisje
Juul Mostert, voor mij was ze "Mata
Ketawa", een meisje met lachende
ogen. Zeer bescheiden hield zij zich
vaak op de achtergrond, terwijl zij in
leeftijd niet veel scheelde van ons
ouderen, die in de keuken de lakens
uitdeelden. Haar ogen vertelden wat
haar mond niet zeggen wou, zodat je
wel eens moest raden hoe ze over een
bepaalde situatie dacht. Zij kon ook
droevig kijken, een mens is maar een
mens, maar over het algemeen keek je
altijd in een paar vrolijke kijkers.
Wanneer wij na het keukenwerk rond
jes liepen om het voetbalveld, dan
bungelde ze wat slungelachtig achter
aan de troep. Later hebben wij elkaar
in Soerabaja nog vaak ontmoet, samen
geperst in een legertruck op weg naar
de bioscoop. Ze was toen niet slungel
achtig meer, maar een welgeschapen
en pientere jonge dame. Uit de in
gezonden foto en het korte epistel
mag blijken, dat ze die tijd nog niet is
vergeten. Ik denk, dat alle jongens en
meisjes van onze keukenploeg die
Bersiaptijd ervaren, als een periode
van goede vriendschap waar wij alle
maal toch gelukkig naar terug kunnen
blikken.
MATA KETAWA, nu Juul Lentze wens
ik het allerbeste toe in the States I
THEO KAPPERS
BATAVIA'S SCHOUWBURG
Al lezend in Moesson over Batavia's
Schouwburg (Moesson 15 oktober
1987), kwam ik de zin tegen: "terwijl
eind augustus 1 945 het Komité Natio
nal Indonesia Pusat er zijn eerste
zitting hield. Daarna ging het berg
afwaarts".
Niet is minderwaar. In 1 945-'46, heeft
de Ensa show er steevast avonden
georganiseerd voor de Engelse troepen
aldaar. En mijn vader, J. F. Sleurink,
van beroep pianostemmer en repara
teur, heeft vanaf de bezettingsjaren tot
dat hij in 1 958 naar Nederland vertrok
voor de vleugels en piano's gezorgd.
Ik weet dat, omdat ik mijn vader
begeleidde wanneer deze prachtige
instrumenten gestemd en nagekeken
moesten worden. In de jaren 1 945-'58
werd er druk gebruik gemaakt van dit
prachtige gebouw.
Door diverse beroemde musici werden
er vele, vele concerten gegeven, o.a.
door Walter Gieseking, Frits Hinze,
Jos Cleber, Hima Kesarkodie, een
Hindustaanse danseres uit India, een
hele lange rij van jonge Ned. artisten
die net van het conservatorium af
waren en gecontracteerd waren door
de Kunstkring.
Ook traden er toneelgezelschappen
enz. op. Paps was natuurlijk ook lid
van de Kunstkring.
Aan het optreden van Walter Gieseking
is een waar gebeuren vooraf gegaan.
Gieseking was niet tevreden over het
instrument van de schouwburg en
paniekerig reed de leiding van de
Kunstkring door de stad om ten einde
raad bij ons thuis te belanden. Toeval
lig stond er een concertvleugel van
zo n 6 meter bij ons thuis. Net klaar
van een reparatie. Gieseking gaf er een
privé-concert op, dat klonk als een
klok. Deze man had een aanslag,
geweldig!
Hij beslistte: deze vleugel en geen
ander. Gelukkig kon Paps hem over
tuigen dat het instrument van de
schouwburg net zo goed was en dat hij
er persoonlijk voor zou zorgen dat
alles goed kwam. 's Avonds bij het
optreden van Gieseking mocht Paps
niet van het toneel af en zat hij achter
de coulissen samen met een monteur.
(lees verder volgende pagina)