4lolu/exd& Als men alleen achterblijft HOLWERDA REIZEN 14 jaar specialist in het Verre Oosten Toen mijn man stierf heeft 't enige tijd geduurd voordat ik besefte, dat ik tot een bepaalde categorie mensen was gaan behoren. Ik was immers weduwe geworden. Ik houd niet van dat woord voor mijn naam, zoals een heel conservatief iemand haar brief aan mij adresseerde: aan mevrouw de weduwe zus en zo. Ik heb nooit venomen of men ook consequent zou schrijven: aan de heer de weduwnaar etc., wanneer iemand zijn vrouw verloren zou hebben. Hoewel mijn verdriet zich heel vers over mij uitstortte, wist ik toch ook, dat het zo oud was als de wereld. Ik kan zo een rijtje noemen van vriendinnen, die dit al eerder hadden meegemaakt. Onwillekeurig ging ik me meer met hen verbonden voelen. En met alle anderen die ditzelfde vóór mij ervaren hebben. Diezelfde verbondenheid onderging ik ook bij het wonder van de geboorte van mijn kinderen. Ik werd moeder, zoals door de eeuwen heen vrouwen moeder werden. Eén lijn van gevoelens en emoties. Maar moeder worden is blijer dan weduwe worden. De situaties van de achterblijvers zijn zeer uiteenlopend. Sommigen hebben nog de zorg voor een opgroeiend gezin. Anderen hebben de kinderen al de deur uit, of nooit kinderen gehad. Maariedereen moet zijn of haar verdriet toch helemaal zélf verwerken op een heel eigen manier. Rouwverwerking kost, zegt men, glo baal ruim een jaar tijd. Anderen zeg gen: "Maar het 2e jaar is het ergste: Weer een ander na 10 jaar: "Ik mis hem nog dagelijks". Iemand vroeg me: "Ben je na het verdriet ook al boos geworden?" Dat schijnt de volgorde te zijn: eerst de pijn van het onherstel bare gebeuren in je leven: dat gevoel van geamputeerd te zijn; het schrij nende gemis naast je, dat onverwacht als een bliksemschicht door je heen klieft. Daarna zou je heel kwaad moe ten worden. Dat zou de normale gang van zaken moeten zijn. Ik vraag me af: Op wie zou je dan wel boos moeten zijn? Toch niet op degene die stierf en je achterliet? Die had toch geen keus? Die heeft toch een ongelijke strijd moeten strijden tegen de ziekte die hem tenslotte velde? Op de dood dan misschien of op God? Of is het gevoel van de zinloosheid van dat ziekte proces en dat machteloze lijden mis schien de kwaadheid die men bedoelt? Ja, dan ontkomt men daar niet aan. Daar moet immers iedereen doorheen: het eeuwig Waarom? Laten we eikaars rouwverwerking res pecteren. En niet dadelijk met onze kritiek klaarstaan. Iemand, die haar partner juist verloren heeft, en zich in gezelschap toch goed kan houden, hoort al gauw de vraag: "Maar mis je hem dan niet?" Alsof verwacht wordt dat je steeds in tranen moet zijn. Terwijl, wanneer het je ineens te veel zou worden, je te horen kan krijgen: "Kop op, meid. Flink zijn, hoor! Niet aldoor aan denken." Zou je, na het overlijden van je partner proberen om in je eigen omgeving het nieuwe levens ritme op te pakken, dan krijg je van alle kanten de raad om er een lekker tijdje tussenuit te trekken. Maar zou je, zonder die raadgeving, zélf tot het besluit komen om op reis te gaan, dan heet het, dat je op de vlucht bent voor je veranderde situatie. Toen mijn man ziek lag verweet iemand mij dat ik niet genoeg voor hem zou bidden. Hoe weet iemand dat van 'n ander. Toen hij stierf zei iemand: "je hebt veel te gauw gebeden dat hij maar mocht heengaan" Dus watje ook doet of laat, het is nooit goed voor sommigen. Er wordt op je gelet en men staat klaar met z'n oordeel. Niet op letten, al doet 't pijn. Maar gewoon doen wat u zelf meent te moeten doen, of waar u behoefte aan hebt. Eerst lijkt alles zo wankel en zo leeg. Ik miste in eerste instantie mijn maan denlange tweemaal daagse gang naar het ziekenhuis. Ik droomde ervan, dat ik hem al zo lang niet bezocht had. En dat gaf me schuldgedachten. Ik denk, dat het in wezen dezelfde gevoelens zijn van overlevenden uit de kampen, ten opzichte van hen, die daar bleven: waarom zij wel en ik niet? Dat leek zo ongerijmd, dat ik, bij het opruimen van dingen, die van hem waren, ook meteen mijn eigen spullen wilde wegdoen, omdat ik nu zelf wel aan de beurt zou zijn. Je krijgt ook neigingen om maar geen boodschappen meer in huis te halen en geen nieuwe dingen aan te schaf fen. Alles zal je tijd wel uitdienen. Maar dan ineens besef je, glashelder, dat je fout bezig bent. Hoewel je leven gehalveerd lijkt heb je, Goddank, nog kinderen. Wel al uit huis, maar ze hebben nog een moeder. Die ben jij. Je man's taak is wel opgeheven, maar de jouwe niet. Ondanks de vraag, die in je brandt: "Hoe moet ik toch zonder hem verder leven?" merk je, dat juist de gedachte aan hem je een stoot moed geeft, wantje weet, dat hij van je verwacht, dat je flink zult zijn. Als kalmerende injecties komen deze gedachten door je verdriet heen. Bovendien ervaar je, dat de band met je kinderen hechter geworden is tijdens de maanden van zijn ziekte en sterven. En dat je ook van zoveel andere kanten hulp geboden is. Ik zal blij zijn als ik zo lang mogelijk nog in ons huis kan blijven, waar alles me aan hem herinnert en het is, of hij zó weer eens om de hoek kan kijken. Maar langzaamaan vervaagt zijn geur in huis. Je komt hem wel elke keer tegen, doordat hij zo'n doe-het-zelver was en er honderden dingen in huis of in de tuin door zijn handen gegaan zijn. Natuurlijk kan 't je soms te veel worden. Als je in de tram of in een winkel of waar dan ook, plotseling een vleug van zijn aftershave ruikt ga je voor de bijl. Ook, wanneer je onverwachts ineens een flard van zijn uitverkoren muziek hoort, of iets dergelijks. De mensen om je heen merken het niet eens, want je hebt ondertussen wel geleerd om je verdriet letterlijk te verbijten. Ze vin den je dapper, zegt men. Ongelooflijk flink. Als ze dat beweren op een moment, dat je hart schreit, kun je ineens wegsmelten. Het is ook niet goed om aldoor zo flink te zijn. Tranen zijn geen schande. ELLI HEKEIM Laan van Meerdervoort 610 2563 BN DEN HAAG rGIZSn Telefoon 070 - 46 89 50 51 Dagelijks geopend van 09.00-17.00 u. en op zaterdag van 10.00-13.00 u. 20 dagen Java-Lombok-Singapore f 3.695,— 27 dagen Java-Bali-Singapore f 3.975,- 16 dagen Singapore-Sumatra-Jakarta f 2.995,- 28 dagen Singapore-Sumatra-Java/Lombok f 4.375,- 35 dagen Singapore-Sumatra-Java-Bali f 4.595,- Op basis van halfpension, op Sumatra volpension. Reizen te combineren met alle bestemmingen in het Verre Oosten. Voor nadere informatie en Dia-avonden: HOLWERDA REIZEN, Laan van Meerdervoort 610, 2563 BN Den Haag, tel. 070-63 05 53/46 89 50. 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 19