J.G.Yssel de Schepper MALOE POËZIE ALBUM 1 ALLE VERZEKERINGEN Zo'n 2 a 3 jaar geleden zag ik op een rommelmarkt in Den Bosch een boeken kraam. Tussen alles wat men daar rommel noemde, lag een boekje, dat later een poëzie-album bleek te zijn. Een woord viel mij direkt op, nl. Bandung, de stad waar ik geboren werd. Ik had dit album gekocht want ik vond dat je zo'n bundeltje herinnerin gen niet zomaar op een rommelmarkt kon laten liggen. Thuis dit album doorbladerend, trof ik een bundeltje prachtige tekeningen en lieve poëzie. Ik vroeg me toen ook af, hoe zo'n poëzie-album op een rommelmarkt terecht kon komen. Alle gedichtjes en tekeningen waren voor een zekere Etha. In dit album wordt ze ook wel genoemd Margreet, Greet of Greetje. Helaas staat er verder geen achternaam bij. Ik had dit album in de boekenkast gelegd en elke keer als ik het tegen kwam, keek ik erin en las ik het door en dan kwam weer die vraag, hoe kan iemand hier afstand van doen? Van de week was het weer zo ver. Bij het opruimen van mijn boekenkast, kwam het album weer tevoorschijn en toen vroeg ik me af of die Etha nog wel bestaat en misschien haar poëzie album terug wil hebben? Misschien zou dat via Moesson kunnen? Om het een beetje makkelijk te maken zal ik wat punten uit dit album aan halen: Het eerste gedichtje luidt: Bandung 20 juli '51 Lieve Etha, 18 juli: Deze datum van 't jaar mag je nooit vergeten in je leven; Want 't is een van de dingen die God je heeft gegeven. Ter herinnering aan je broer Folly of Tjolly of Polly. (Helaas kon ik de eerste letter niet ontcijferen.) De teke ning die bij deze regels gemaakt werd: een rood hart met erin in wit 18. Boven dat hart 3 jaartallen: 1934, 1955 met een kroon erop en dan 1951. Onder dat hart staat juli, ge schreven in een lint. Op31-7-'51 werden verzen geschreven door haar nicht Yvonne en haar neven Christiaan en Robby. Verder staan er verzen en tekeningen van Puck, A. Meyer, haar vriendinnen Stientje en Corry Bee, Rika Rhebok, Jootje Grüne- wald, S. Tan, C. Block, Sally Nio, C. Langeveld enz. Voor wie dit wat zegt: Het album ligt bij Eduard Hya, Pisano- straat 424, 5623 CM Eindhoven. Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim Alg. Assurantiebedrijf "Argo" 1 1 Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel. 070 - 55 71 72. 1 ni 1111111111111M11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 cr Ze stond naast de betjak van haar vader en hield met één oog haar zusje in de gaten die met twee vriendjes driftig zat te wroeten in een planteloze plantenbak, pal voor de ingang van Toko Oen, waar dagelijks tientallen toeristen, voor namelijk Hollanders en Indo's, komen snoepen, eten, drinken of gewoon herinneringen ophalen. Waarschijnlijk stond ze daar al een groot deel van haar jonge leventje bijna dagelijks te kijken naar die bonte optocht van blanke, roze en rood-verbrande mensen met te korte broeken. Toch werd ze vreselijk verlegen toen die ene vreemde meneer op haar af stapte en zijn fototoestel op haar richtte. Haar vader moest lachen toen ze met één hand steun zocht op het karretje achter haar en de andere voor haar mond sloeg De vreemde meneer met het fototoestel, die op zijn reis door Java wel honderdduizend verlegen mensen en kinderen had kunnen fotograferen, was even oud als het kleine zusje bij de plantenbak toen hij in 1954 samen met zijn ouders voorgoed weg moest uit dat mooie, warme land. Nü pas, drie en dertig jaar later was hij weerterug. Desondanks waren erflarden van herinneringen aan die eerste drie levensjaren blijven hangen; een smaak, een geur, geluiden, het silhouet van een afgeknotte berg, lange hete wandelingen. Nu hij ramboetan en nangka had geproefd, de kade had geroken, djangkriks en kodoks had gehoord, de Tankuban Prahu had gezien en onder de koperen ploert had gewandeld, kregen al deze flarden ineens gestalte en zouden voortaan 'ervaringen' zijn. Toch was de heerlijkste herkenning die van de verlegenheid. De verlegenheid die hij reeds op zijn allereerste schooldag in Holland van zich af was beginnen te zetten teneinde zich als vijfjarig 'poepchineesje' verbaal en lichamelijk te weren tegen de meedogenloze Amsterdamse schooljeugd doorflink terug te schelden en om zich heen te meppen. Ook thuis tussen de schuifdeuren, om ten overstaan van een volle huiskamer zijn muzikale kunstjes te vertonen, moest zijn natuurlijke schuwheid eraan geloven. Toen hij bovendien, tijdens een cabaret ten behoeve van de spijtoptanten, voor de ogen van de koningin tijdens het zingen van een lied van z'n stoel donderde, er snel weer opklauterde, doorzong en een open doekje kreeg, was hij klaar voor het grotere werk. Hij werd muzikant, ging in een bandje spelen, maakte plaatjes, hitjes, kwam op radio en t.v. en ging zelfs op tournee door Amerika. Helemaal lekker voelde hij zich echter nooit. Op de planken was hij weliswaar als een vis in het water, maar in een volle kleedkamer, brallerige artiesten-foyer of patserige platenparty was het andere koek. 0, hij speelde het spelletje wel mee hoor, keek met het glaasje jus losjes in de hand kwasi-geamuseerd om zich heen en wanneer dan een mede-artiest of hot-shot platenbons op hem toe stapte, begroette hij die met uitgestoken hand en een joviaal "Hééé, hoe gaat 't met jóu, zeg Maar het liefst zou hij dan wegkruipen tegen vader's betjak en z'n hand voor z'n mond slaan MARK BOON 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 5