zwer tussen en ion door Victoria Kaulbach naar gegevens van Henk van Eek (III) DE KLEINE SOEN DA-EI LAN DEN De allereerste aanstelling die Henk ontving betrof de plaatsing aan boord van het KPM-schip "De Klerk", dat in de haven van Tandjong Priok gemeerd lag, en waar hij zich bij de gezagvoerder aanmeldde. Het schip dat een z.g.n. "lijndienst" bevoer naar de Kleine Soenda-eilanden, zou nog dezelfde dag vertrekken, zodat er een enorme drukte heerste aan boord. Nadat Henk zijn koffers in zijn hut had laten plaatsen en zich had omgekleed, ving zijn werk aan: het toezicht en de controle op de lading die het schip in nam voor de vele bestemmingen, die hij nog slechts van naam kende, doch nog nooit had bezocht. Het waren voor hem vreemde namen van plaatsen, die op eveneens vreemde eilanden lagen, maar die hij binnenkort zou gaan leren kennen. RECTIFICATIE In artikel II "Op weg naar Indië" werd abusievelijk vermeld, dat het m.s. "Sibajak" de haven van Genua aanliep. Dit dient natuur lijk Marseille te zijn, de aanloop haven van de Rotterdamse Lloyd. Verder werd als koopcentrum in Port Said genoemd Simon Arts; deze naam dient ten rechte te zijn Simon Arzt. De lading die werd overgenomen, be stond uit blikken petroleum, cement, meel, dakplaten, levensmiddelen, dranken, groenten enz. teveel om op te noemen. Henk moest zorgen dat deze lading op een goede en veilige plaats in de ruimen werd opgeslagen, waar vele koelies werkzaam waren. Intussen waren er in de loodsen en op de kade reeds vele passagiers aange komen, die als dekpassagier zouden meereizen en die moesten wachten tot het schip gereed was met de lading-overname. In de namiddag was het eindelijk zover. De ruimen werden gesloten en afgedekt met houten luiken. De dekken werden schoon ge veegd en de dekpassagiers konden aan boord komen. De wachten waren ingedeeld en Henk zou als jongste stuurman de voormid dag-wacht gaan lopen (van 8 tot 12 uur). Na het aanlopen van Semarang en Soerabaia waar suiker en postzak ken werden ingeladen, kon de eigen lijke reis naar de Soenda-eilanden beginnen. Allereerst dan Bali, waar het ms. "De KLerk" zijn anker liet vallen op de reede van Boeleleng aan de noord kust. Op deze plaats hoefde maar heel weinig lading te worden gelost, zodat er tijd was om een uitstapje te maken op dit zo mooie en overbekende "eiland der Goden". Met nog 2 collega's bezocht Henk vele interessante plaat sen, waarbij natuurlijk de nodige foto's werden gemaakt, die hem laterzouden herinneren aan dit prachtige eiland. Toen werd het anker gelicht en koers gezet naar de volgende aanlegplaats, Ampenan op het eiland Lombok. Kent U Lombok? Het is vooral bekend van de militaire expeditie in 1894, die het eiland toen onder rechtstreeks bestuur plaatste. Lombok. Zo heten ook de kleine rode, smalle pepertjes, die de sambal van de saaie rijst tot een godenmaaltijd ma ken. Lombok is ook bekend om zijn rijstuitvoer en natuurlijk zijn veeteelt. Het wemelt er letterlijk van de dieren: paardjes die worden uitgevoerd via de plaats Ampenan (in het westen) en karbouwen, geiten en runderen. Er zat ook een controleur van het Binnenlands Bestuur. Op Lombok torent de vulkaan Rindjani boven het eiland uit en is van verre uit zee reeds te zien. Omdat er op de Kleine Soenda-eilan den nergens havens waren, waar de schepen konden binnenvaren en er evenmin werkvolk aanwezig was om de schepen te lossen en te laden, werden er in Ampenan "laadkoelies" aan boord genomen, die gedurende de hele verdere reis tot aan de terug komst in Ampenan meevoeren en die op alle aanlegplaatsen van het schip de lading verwerkten, zowel in het schip als aan de wal. Deze gespeciali seerde laadkoelies zorgden er ook voor dat het vee, dat op de terugreis werd ingescheept, veilig aan boord kwam. Na Lombok werd koers gezet en ge varen naar het eiland Soembawa, naar de plaatsen Soembawa Besaren Bima, een kustdorp aan het einde van een indrukwekkende baai (de Bima-baai) gelegen. De voor hier bestemde lading en de zakken post werden naar de wal gebracht en hoewel het schip op de terugreis Bima weer aan zou doen werden de reeds klaar liggende goe deren zoals uien en huiden reeds overgenomen. Na een prachtige vaart door de Bima-baai ging de reis dan verder naar Flores, een vulkanisch eiland met een centrum van het missie werk in de Soenda-eilanden en het schip liet het anker vallen op de reede van Endeh. Flores is een juweel van een eiland met prachtige meren, de beroemde 3- kleuren meren, die naast elkaar zijn gelegen en diepblauw, vuurrood en (lees verder volgende pagina) Henk bij het laden van vee. en op de rug van een "sandalwood'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 10