Indië in het onderwijs (II) POIRRIÉ Stickers van Indische Stadswapens Wonderlijke verhalen uit de Indische historie 9 Met het oog op het komende schriftelijke eindexamen Geschiedenis over o.m. Nederlands-lndië zijn verschillende leerboeken verschenen. Hoewel, tegen woordig spreekt men meer van studiegidsen, katernen en werkboekjes dan van geschiedenisboeken. In mijn tijd, alweer 17 jaar geleden, had je "echte" boeken: gebonden, een saaie kaft, veel tekst en weinig illustraties. Tegen woordig is de historische kennis bij voorkeur verpakt in frisse vrolijke gidsen met heel veel illustraties, in kolommen gedrukte tekst en veel kleuren. Hierdoor oogt de te leren stof niet zo taai en saai, maar het zal mijn herinnering aan die oude degelijke boeken wel zijn die mij doet afvragen of geschiedenis toch niet een meer bezadigde benadering vergt, ook ten aanzien van de vormgeving. Maar dit terzijde. "En als ie desondanks toch Historicus wil worden kan ie alsnog onterfd worden." We mogen aannemen dat scholieren van gemiddeld 17 jaar heel weinig of niets weten van Indië. Wordt Indië (verplicht) onderwezen, dan doen ze enige kennis op. Kennis die in school boeken is te vinden. Eén zo'n leerboek is de "Studiegids voor het centraal schriftelijk eindexamen geschiedenis staatsinrichting 1988", geschreven door W. F. Kalkwiek en drs. A. C. de Beer, uitgegeven door Meulenhoff Educatief. Op blz. 53 van de Havo/ VWO-editie schrijven de auteurs over de Volksraad o.m.: "Het aantal leden bedroeg in 1918 negenendertig. Ne gentien leden - onder wie vijf Indiërs - werden door het gouvernement be noemd en negentien - onder wie tien Indiërs - werden gekozen door plaat selijke raden." Indiërs i.p.v. Indonesiërs. Kleinigheid je? Meermalen wordt in dit boek deze "vergissing" gemaakt, een vergissing die wordt overgedragen aan leerlingen. "Het is niet mogelijk dit onderwerp (Nederlands-lndië 1918-1949, RB) te behandelen zonder iets te weten van de voorgeschiedenis" lezen we op blz. 49 onder "Inleiding". Een bladzijde verder lezen we wat we dan moeten weten: "het bestuur was dikwijls zwak; de inlandse bevolking werd uit gebuit en de dienaren van de Com pagnie stalen zich rijk Even verder: "De winsten die naar Neder land vloeiden waren enorm. In totaal heeft Nederland meerdan 670 miljoen uit Indië gehaald". Het leerboek eindigt op bladzijde 98/99 met het verhaald over het ge beuren met de "Van Imhoff". Tussen dit getoonzette begin en einde wordt Indië gedoceerd, zoals op blz. 61: "Javanen woonden in de dessa's of in een kampong In een rapport uit het eind van de jaren dertig wordt een beeldende be schrijving van zo'n kampong ge geven: "Van bovenaf gezien ziet zij er zeer schilderachtig uit. Maar als men er in komt, vertoont zich de droeve werkelijkheid. Over het algemeen uiterst smalle, zeer modderige en wegens de bovendien soms vrij sterke helling moeilijk begaanbare weggetjes scheiden de schamele woningreeksen. Bij de meeste wo ningen zijn uit halfvergane planken en wat zink en blik "bijgebouwen" opgetrokken welke de badkamer en "sanitaire")!) inrichting bevatten. Van daaruit stromen weer smalle, modderige geultjes badwater en menselijke faecaliën, welke in de vorm van plassen en poelen veelal blijven staan, daar de afvoer zeer onvoldoende is". De bron van dit citaat is deel 11A van dr. L. de Jong. Blz. 86 van het schoolboekje geeft de belangrijkste gebeurtenissen in jaar tallen. Uit het jaar 1945 wordt alleen de datum 1 7 augustus vermeld: "De republiek Indonesië uitgeroepen". Wat bijvoorbeeld niet is opgenomen is de datum 15 augustus: de capitulatie van Japan en het einde van de Tweede Wereldoorlog. Kleinigheidje? Misschien is het net als met een kras op een auto. Als de reactie is "ach het is toch maar blik" dan ga je gewoon over tot de orde van de dag. Voor velen "is Indië gewoon blik. Maar als je zuinig bent op je auto en je beseft dat een kras het begin is van roest, dan begin je met schuren. Eerlijke geschiedschrijving over Indië in staatsuitgaven en in schoolboeken is waard om je voor in te zetten. Indië was geen blik maar een land van mensen. (wordt vervolgd) RALPH BOEKHOLT Amboina - Bandoeng - Banjoe- wangi - Batavia - Blitar - Buiten zorg - Cheribon - Garoet - Ma- dioen - Magelang - Malang - Makassar - Medan - Menado - Modjokerto - Padang - Palem- bang - Pasoeroean - Pekalongan - Salatiga - Semarang - Soerabaia - Soekaboemi en Tegal. (7,5 x 12,7 cm) Per stuk f 2,-. Een leuk souvernir voor reünies. Bij bestelling van 50 of meer belangrijke korting! Dr. H. J. de Graaf Historische feiten en anecdotes, met groot gevoel voor humor geschreven dooreen deskundige op het gebied van de Indische historie. Naslagwerk voor nu en later. Prijs 22,50, porto f 5,50 BOEKHANDEL MOESSON

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 9