frp^\ AURORA HAWAII REIZEN 1988 BEGELEIDE GROEPSREIZEN IS dgn WAMKIKM op INDIVIDUELE BASIS AURORA TRAVEL SERVICE B V. STRAATNAMEN IN SEMARANG PRIVACYTOURS oa naar INDONESIË THAI LAND MALE I SI TAIWAN USA CANADA BRAZILIË Met bezoek aan Los Angeles en (facultatief) Las Vegas. Uitstekende hotels. Diverse excursies inbegrepen. Kosteloze onderbreking in Los Angeles op de terugreis toegestaan. Per pers f 3 950 alleen nog plaats op de groepen van 27 mei en 16 september Incl. retour vliegbiljet, "Lei" (bloemenslinger) begroeting bij aankomst, vervoer naar en van hotel, 14 overnachtingen op basis van logies, diensten van onze (ook Ned. sprekend) lokale vertegenwoordiging. Perpers. v.a. f 2.795,--* Afhankelijk van het gekozen hotel, de vluchten en seizoenen Vraag onze gratis brochure. Video voorlichting op afspraak. MEER WETEN? BEL 020 - 19 93 77 19 93 96 Willy van Dok - Ans Fanggidaej - Alice Hughan - Wim Simon - Hans Tan Clauskindereweg 28-29 - 1069 HN Amsterdam (Vervolg: "Zwervend tussen zee en zon") aan een hoge boom of door 's nachts een vuur te laten branden op het strand. Op het schip werd dag en nacht uitgekeken naar dit soort seinen en wanneer de stuurman van de wacht een vlag - of 's nachts een vuur - zag, dan werd daarheen gevaren en ten anker gegaan; de stuurman die geen wacht had ging dan naar het strand. Als Henk geen wacht had ging hij met de motorboot naar de wal - naar het strand - en dan werd de afscheep- lading meegenomen, waarvoor dan de nodige documenten werden gewisseld met de "afscheep-Chinees". Verreke ningen in geld werden geregeld via een bank in Makassar. Na afloop van zo'n - soms nachtelijke - zaak voer het schip weer verder naar een eventueel volgend signaal, een volgend "teken van leven"! Zo werd er in feite dag en nacht doorgewerkt, telkens varende, ladende en lossend, soms met tussen pozen van enkele uren, steeds maar weer ten anker gaande en steeds maar weer laden en vertrekken. Deze manier van werken was eigen aan de vaart in de Molukken! Het schip vervoerde uiteraard ook pas sagiers, vaak ambtenaren die werden overgeplaatst of op tournee waren en meestal wel een aantal militairen. Een andere categorie passagiers waren de Chinese handelaren, die de eilanden bezochten om daar zaken te doen. Zij verbleven aan dek, slapende op hun kisten met goederen, zoals manufac turen, kleedjes, snuisterijen, spiegel tjes, kralen, enz., te veel om op te noemen. Het aantal van deze reizende handelaren was zo groot, dat er een speciale kok (Chinees) meevoer om voor hen te koken in een aparte keuken. Wanneer het schip op een iets grotere plaats ten anker ging, kwamen er vele kleine sampans (een soort kano) langs zij en aan boord om iets van hun gading te kopen bij de Chinese hande laren of ook wel werden artikelen geruild, zoals bijzondere vogeltjes, orchideeën e.d. Als het schip veel lading moest over nemen en een hele dag bleef liggen dan gingen de handelaren met hun kisten naar de wal. Zij stalden dan hun waren uit onder de klapperbomen of op een stuk weg en de bevolking stroomde toe om te ruilen of om te kopen. Daar heerste weldra een heel levendige ruilhandel met de bevolking. Meestal waren het de vrouwen die met schelle stemmen hun verontwaardiging speelden over de veel te hoge prijzen en schraapzucht van de Chinezen. Boleh Tawar! Met het ms. "Camphuys" heeft Henk ook enkele reizen naar Nieuw-Guinea gemaakt. Het schip had zoals te doen gebruikelijke lading in voor meerdere plaatsen in de Molukken, maar het overgrote deel van de lading bestond uit materialen voor de in aanleg zijnde vliegvelden op Sorong en Biak. Er werd veel cement, ijzer en golf platen gelost en omdat deze moeilijke en zware lading veel oponthoud gaf, bleef het schip hier meerdere dagen liggen, zodat er tijd was om eens aan de wal rond te kijken en wat te roeien. Aangekomen op de eindbestemmings plaats Manokwari in de Geelvinkbaai, bleef het schip daar een paar dagen liggen. Er kwam dan bezoek aan boord van de Hollanders die daar woonden en die aan boord een koele dronk kwamen halen. Hier had Henk een merkwaardige ontmoeting. Bij degenen die aan boord kwamen was nl. een oud dorps genoot uit het dorp op de Veluwe.'die in Manokwari een bedrijf had gesticht waar hij vee fokte. De ontmoeting werd aan boord gevierd en aan de wal bij hem thuis voortgezet, waarbij Henk tevens de gelegenheid kreeg iets meer van de omgeving te zien. Nadat het schip de lading te Mano kwari had ingenomen en de passagiers aan boord waren, werd de terugreis aanvaard. Op de terugreis werd niets meer gelost, doch op elke plaats die het schip aandeed werd copra en rotan geladen, waarmee dan vol beladen weer in Makassar aan de kade werd gemeerd. De reis was ten einde, de badjo's werden betaald en gingen naar huis en de lossing van het schip begon, na afloop waarvan het schip weer in gereedheid werd gebracht voor een volgende reis. Wegens de ongeregel de vaarroute van het schip duurt zo'n Molukkenreis voor de passagiers vaak langer dan men verwachtte en hier zal dan vermoedelijk het gezegde zijn ontstaan dat KPM betekent: Kom Pas Morgen. (wordt vervolgd) In oud Tjandi was een straatje dat Gang Schmalz heette, en een zeer bijzondere geschiedenis had. Men zei dat er eens een zeer rijke Tsjechische heer was, meneer Schmalz, die met zijn bediende een reis om de wereld maakte, per zeilschip, om de Kaap en zo maar door en door en door Onderweg had meneer Schmalz de pech ziek te worden en hij legde het loodje. Waarschijnlijk werd hij op zee begraven. De knecht bleef over, met alle spullen en papieren, van zijn baas. Toen hij over zijn verdriet heen was, werd hij zeer pienter en in de volgende haven, op Java, ging hij van boord als meneerSchmalz sendiri. In Oud Tjandi kocht hij een stuk grond, waarvan hij later stukjes verkocht, er werden huizen op gebouwd, er kwamen straat jes en zijstraatjes en één ervan bleef Gang Schmalz heten. p ALTING 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 10