eh m\mu Oily temidden van vier redenen tot lachen; een lieve vrouw, een flinke zoon, een blinkende Mercedes en een goed lopend bedrijf. auto's muzikanten, boekhouders, kleer makers etc. - red.). Hoe zou u het autovak willen be schrijven? Hard. Autohandelaars, met name auto slopers zijn rauwe jongens. Viel het niet tegen om je als Indo in zo'n rauwe omgeving een plaats te veroveren? Nee. Kijk, ik heb bij de Marine gezeten en dat waren ook geen lieverdjes. In 't begin, wanneer ik voor 'blauwe' werd uitgemaakt, sloeg ik er meteen op. Tot een chef van me zei, "Boessen, je slaat te veel, zo kom je alleen maar op rapport". Hij nam me mee naar een boksschool waar ik vier jaar op heb gezeten en ook wedstrijden bokste. Behalve goed slaan heb ik er ook geleerd me te beheersen. Dat is me goed van pas gekomen. Ik heb hier wel es tegenover lastige klanten gestaan, bomen van kerels, die me probeerden te bedonderen en intimideren. Ik heb het altijd zonder geweld op kunnen lossen, maar zonder concessies te doen. Want je moet de mensen wel laten merken dat je geen zacht eitje bent, anders lopen ze over je heen. Wat was uw drijfveer om zelf een zaak te beginnen, dat was toch een behoorlijk risico? Mijn drijfveer, nou ja drijfveertoen ik in Duitsland werkte zag ik 'ns een mooie Mercedes rijden en ik dacht: Zo een wil ik er ook. Toen ik later bij m'n Rotterdamse baas werkte dacht ik: Zoiets kan en wil ik zelf ook. En als ik iets wil, komt het er ook. 't Duurt hooguit wat langer dan bij anderen omdat ik nooit bij een bank heb willen lenen. En zo lang ik het voor het zeggen heb gebeurt dat ook niet. Waarom niet? Dat is vandaag de dag toch heel normaal, een beginkapitaal lenen bij de bank en zodoende in één keer je handeltje goed opzetten? Ja, dat zegt m'n zoon ook tegen me, maar luister goed: Als je één keer bij een bank leent, is de kans groot dat je blijft lenen. De zaken gaan namelijk niet altijd goed. En zelfs als het goed gaat, is het geld dat je verdient niet voor jezelf maarvoorde bank. Ikheber weliswaar langer over gedaan, gereed- schapje voor gereedschapje, maar alles wat ik heb is van mij en straks van m'n zoon. Kijk, toen ik deze loods kreeg had ik ook kunnen zeggen, ik neem een lening en zet een spuitcabine met installatie neer van een ton. Maar in plaats daarvan heb iksamen met vrien den zelf een cabine gebouwd die prima functioneert. M'n klanten te vreden, die vertellen het door, dus ik ook tevreden. Ik kan goed leven, heb een mooi huis en een paar mooie auto's waar ik lekker aan kan knutselen. Niet met een lening maar met geduld en hard werken. Is er in het vak veel veranderd sinds de tijd dat u begon? Per slot van rekening is de kwaliteit van auto's ook behoorlijk aan verandering onder hevig. Zeker. Als je vroeger een aanrijding kreeg, zat bijvoorbeeld je voorkant flink in elkaar, maar die kon dan uit- gedeukt of desnoods vervangen wor den. Het plaatwerk was dik genoeg om "geslagen" te worden en de rest van de carrosserie bleef in takt. Tegen woordig heb je die kreukelzones die de passagier weliswaar beter bescher men, maar de plaatwerker voor grotere problemen stellen. Zo'n klap werkt namelijk wel door, en bij een frontaal botsinkje heb je al gauw een knik in je dak. Dan die zelfdragende carrosseriën, waar het chassis (dat normaal een sterk frame is waarop de carrosserie is ge monteerd) deel van uit maakt. Wanneer je zo'n ding uit moet trekken op de trekbalk en je doet het iets te hard, dan trek je 'm zo uit z'n verband. Met het plaatwerk 't zelfde liedje. Iets te hard slaan en je hebt een bolle in plaats van een vlakke deur. En dan de roest hè, veel auto's, ook de duurdere merken beginnen plotseling te roesten, al worden ze elke week in de was gezet en zijn ze getectyleerd. Dat komt dan van binnenuit, omdat de wagen is gemaakt van recycled metaal. Metaal dat vroeger al verroest was (lees verder volgende pagina) 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 13