ROLVERDEELING bij de première in den Stadsschouwburg te Batavia. Door het dagelijks werk in het huis houden en de opvoeding van de kinde ren (er waren in huis ook nog betalende logés, waar zij voor moest zorgen) had Mama maar weinig tijd voor zichzelf. Daarbij kwam nog dat ze twee diploma's had gehaald voor "haute coutures" en soms moeilijk naaiwerk deed voor anderen. Hierbij kwam op den duur ook nog het maken van de toneel kostuums, en soms ook andere attribu ten voor de toneelstukken. Als klein meisje mocht ik er wel eens mee spelen wanneer ze niet meer gebruikt werden. Het spreekt vanzelf, dat er geen tijd over bleef voor het instuderen van haar rollen, en daarom deed ze dat dan maar 's nachts! Als er een nieuw toneelstuk moest worden opgevoerd, deed ze dikwijls geen oog dicht. En dan was er 's morgens vroeg nog haar jongste dochter die haar kwam lastig vallen met rekensommen! Er kwamen geregeld artiesten uit Europa naar Indië. Op een keer maakte Willem Royaards een tournee, waarbij hij overgehaald werd door kunstmin nende Batavianen het toneelstuk "Het Goudvisje" op te voeren. Royaards voelde ereigenlijkweinig voor om met dilettanten op te treden hoewel hij begreep dat het in dit geval de enige mogelijkheid was. Hij stemde uitein delijk toe, mits mijn moeder de hoofd rol wilde spelen en mijn vaderde regie zou voeren. En dat gebeurde. Mama had zoveel succes geoogst dat Royaards Mevr. J. E. van de Wall-Assé in de rol van KARINA ADINDA (Stadsschouwburg Batavia) vroeg of ze de hele tour nee door Indie wilde mee maken. Maar daar stak Papa een stokje voor. Hij wilde haar daarvoor toch niet missen Over haar rollen in andere stukken is ook nog veel te vertellen. In de "Paria van Glodok" speelde zij de rol van Rooslien. Nu was dat een uiterst gevoelig stuk en de rol lag haar bijzon der. Ik weet nog wel dat ze door haar spel zo ontroer de, dat er in de zaal telkens snuif en snikgeluiden wer den gehoord! En zo ging het ook met het stuk, waar van de titel boven dit arti kel staat. Dit stuk heeft een zeer mysterieuze oor sprong. Onze familie woonde te Batavia in zo'n oud Indisch huis en heel achter in de tuin bevond zich een oud graf, met daarop een Ara bisch opschrift. Nu moet U weten dat mijn grootmoe der, die in die tijd bij ons in huis was, een zeer para normaal begaafd iemand was. Op zekere avond zag zij een onaardse gedaante verschijnen; het was een buitenge woon mooi Oosters of Arabisch meis je, en die gedaante vertelde haar, dat zij degene was, die daar heel vroe ger in dat graf was neergelegd. Zij heette "Adinda". Maar ver der kwamen we over het graf en het meisje niets te weten, alleen onze be dienden brachten er gere geld offers van geurige bloemen en menjan (wie rook). Toen Oma nog wist te zeggen, dat het vrouw tje met een Europeaan moest zijn getrouwd, bleek dat Papa door het geval zo sterk was gegrepen, dat het hem inspireerde tot het schrijven van zijn toneelstuk. Hij besloot uit poëtische overwegingen, de naam Karina toe te voegen. Toen het stuk klaar was, begonnen de voorbereidingen voor een eerste opvoering in de Stadsschouwburg. Voor dat de repetities een aan vang namen zei Papa nog: "Eh, Betsy, nu moet jij de rol van Karina spelen". Onbewust had hij haar in die rol steeds voor ogen gehad. Mama is er wel even van geschrokken, ze had geen toneelervaring en wist alleen datgene wat Papa haar had geleerd. Maar hij wilde zo graag dat zij het zou doen, hij zei: R. M. Adipatl Prawlro dl Ningrat. Mr. J. A. van Dijk. Regent van Wiriosari. Raden Adjeng Karina Adinda. Mevr. E.v.d. Wall-Assé. Zijn dochter. Raden AjoeMej. Th. van Welsem. Zijn moeder- Raden Mas KoesoemoSaoedin Zijn zoon. Mas TjokroNinkeula Mas DarmoMatuli Pah SadinSatiman Mas BoesoenoB. Tangkau. Willem RennenbergA. O. A. Everts. Controleur b/h Binnenlandsch Bestuur. Van EeltenC. A. van Hal. Administrateur van de suikerfabriek Grondot' BunkersK. A. Scheffer. Administrateur van de suikerfabriek Pareh De Regent van Blntarang M. van Raay. De Patlh van Blntarang W. J. Ketting Olivier. Een landbouwer Een dessaman Een koelie Een fluitspeler Leerlingen van de School tot opleiding van Inlandsche artsen. Anonymi. De rolbezetting ven het toneelstuk "Karine Adinda" bij de première in de Stadsschouwburg van Batavia. "Je hebt het stuk vanaf de allereerste opzet meegemaakt, niemand kent het zo goed als jij, enbovendien ben jij mijn eigen Adinda! Het werd haareerste rol en ik denk niet dat ooit iemand die met zoveel over gave zal kunnen spelen als zij deed. Onverwachte gebeurtenissen deden zich ook voor. Zo was in het stuk "Pangeran negoro Joedho" de hoofd rolspeler plotseling ziek geworden en de voorstelling kon moeilijk afgelast worden. Goede raad, was voor Papa natuurlijk niet te duur: "Er is maar één oplossing Betsy, durf je het aan de hoofdrol in travestie te spelen?" Dat had ze nooit verwacht, maar ze hield zich dapper. Niet alleen de moeilijke tekst, maar het spelen als "man" en nog wel in Javaanse hofdracht, dat was wel even wennenHet lukte en we hebben nog de foto, waarin je de bescheiden Betsy niet zou herkennen in de fiere prinselijke houding van de Javaanse vorstentelg. De Europese gezelschappen merkten wel dat er in Indië maar weinig steden waren die een echte toneelaccomoda- tie bezaten. In de kleinere plaatsen werd opgetreden in een "nood- schouwburg" of in de plaatselijke sociëteit. Op een keer was er een opvoering in Midden Java en moesten de spelers daar overnachten. Tot hun grote verrassing gebeurde dit in ruime vertrekken, die wel ramen bezaten maar geen deur, dus was het de hele (lees verder volgende pagina) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 7