Tempo Besok Podiumkunsten METEEN f 10.000 - NODIG De landelijke Vereniging Indische Kunstenaars (LVIK) is in oktober 1987 opgericht. Verkort luidt de be ginselverklaring van deze vereniging als volgt: "De vereniging gaat uit van de overtuiging, dat de gemengde culturele achtergrond van Indische kunstenaars van invloed is op hun werk, en wil deze kunstuitingen be vorderen en stimuleren. De LVIK tracht dit doel te realiseren door een scala aan activiteiten. Tevens brengt de vereniging Indische kunstenaars samen die afkomstig zijn uit alle disciplines". Een verklaring waar weinig op af te dingen valt en dat in tegenstelling tot het in mei jl. verschenen proefnum mervan "Letter", de nieuwsbrief van de LVIK, die als kop had "wij voelen niets voor tempo doeloe". Maar in ontmoetingen met de LVIK blijkt dat ook voor Indische kunstenaars een wat meer genuanceerd denken over het Indische verleden niet tot de onmogelijkheden behoort en dat is wel zo prettig aangezien in dat ver leden onze befaamde "roots" zitten. Op 16, 17 en 18 september jl. pre senteerde de LVIK zich met de mani festatie "Tempo Besok". De happe ning vond plaats in Theater De Eve naar van het Museum van Volken kunde te Rotterdam. Vrijdagavond de 16e was gewijd aan literatuur. Aya Zikken, Paula Gomes, Jill Stolk en Glenn Pennock lazen voor en vertel den over hun nieuwste boeken. Een geslaagde avond omdat vier totaal verschillende auteurs het publiek lieten horen dat (Indische) litera tuur boeiend is en noodzaakt tot nadenken en stelling nemen. Hiermee De manifestatie "Tempo Besok" (mor gen) stond op zaterdag 1 7 september jl. in het teken van de podiumkunsten: muziek, dans en toneel. Zo was er een "performance" van Marga Adema: muziek, poëzie en beeldende kunst. Volgens het programmaboekje "ken merkt het werk van Marga Adema zich door een verlangen naar eenheid. Voort vloeiend uit haar filosofie kenschetst zij zichzelf als total artist". Dat mag zo zijn, maar voor mij is deze "totale is bepaald niets nieuws gezegd, en kel dat het leuk was om zo'n avond mee te maken en te constateren dat er een Indische literatuur bestaat, in clusief kaf en koren. Zaterdag 1 7 september stond in het teken van de podiumkunsten. Guus Weinhold was daarbij aanwezig en geeft hiernaast zijn indrukken weer. Zondag de 18e tenslotte was gere serveerd voor een forumdiscussie over Indische kunst en politiek. Het forum bestond uit Marga Adema (kun stenares), Andrée van Es (politicus), Huib Schwab (filosoof, gesprekslei der), Eric Schenkhuizen (voorzitter Nines) en Jan Nederveen Pieterse (socioloog). Vragen die onder meer aan de orde kwamen waren onder meer "bestaat Indische kunst" en "wat is de rol van de overheid bij de bevordering van Indische kunst". Er werd uiteraard heel wat gepraat die middag en termen als "therapie", "tragische iden titeit", "trauma's", "taboes" en "vrij van het koloniaal verleden" waren niet van de lucht. Ook gaf niet ieder een blijk van al te veel kennis van de Indische geschiedenis en dat gaf ook aan deze discussie - ondanks het sfeertje en de waan van de dag - een zekere krampachtigheid (vroeger zou den we zeggen dat er flink ge-ohaad werd): het Indisch-zijn heeft veel te maken met tragiek, trauma's en onder drukking en als gedacht wordt aan vernieuwing van Indische kunst is dat prachtig maar het Indische giste ren moeten we niet zoeken in het verleden, maar in het vandaag. Maar toch, praten en luisteren kan nooit kwaad, vooral niet als daarnaast kunst" raadselachtig, noch te slikken, noch verteerbaar. In mijn smakeloos gevoel betreffende deze "kunst-uitin gen en -beelden" proefde ik geen nasi rames of nasi campur en ook geen hutspot noch klinkende kliekjes. Mis schien was het wel een "Engelse schotel" want alles werd in het Engels voorgeschoteld met pianoklanken. Kasian, als men dit niet lust. Dries Alexander en Eddy Telapary trachtten middels een solo- en basgi- H, I Hans Sibarani (30) voorzitter LVIK ook nog wat wordt gedaën. Het posi tieve van deze middag was dan ook dat de aanwezigen met een paar vragen naar huis gingen, zoals "wat is Indische kunst". De vraag stellen is nog altijd gemakkelijker dan die te beantwoorden. Dat was begin deze eeuw ook zo en om dat te illustreren, drukken we hierna een artikel af uit "Het Gedenkboek van Nederlandsch- Indië" (Batavia 1923). Ook om te bewijzen dat Indische kunst(enaars) niet iets is dat pas is uitgevonden. Integendeel, de geschiedenis her haalt zich alleen. RALPH BOEKHOLT taar Sundanese muziek ten gehore te brengen. Wat ritme en de "ngedangan" betreft is hen dat gelukt. Er was ten minste iets herkenbaars te horen. An ders was dat met de percussie-per formance van Victor Snijtsheuvel en Dick van Duinen: de show was goed, de "klanken" ondefinieerbaar. Het Indisch lentekind was in mineur, ondanks een van tijd tot tijd westers lentezonnetje, dan weer eens een tro pen-zonnestraaltje door een grauw klankenwolkendek om de collectieve schotel te belichten. En dan heb ik het nu over de symfonische muziek uitge voerd door een orkest o.l.v. Eduard Sebastian. Die muzikale schotel smaakte naar macaroni en patat met pinda-saus, gebakken in olijf- en sla olie en helaas niet in klapper- of zonnebloemolie. En als u mij niet meer kunt volgen, ja sorry, die podiumkuns ten waren dat voor mij ook niet. Al oud ik misschien. G.W. meer of minder? Bel dan: 078 -1 8 08 66 (na 21.00 uur of b.g.g. E. U. Verhage, tel. 01 3 - 34 28 49) Aflossing v.a. 1 2/60 mnd., kwijtschelding bij overlijden. En ook als u nog geen 66 jr. bent kunt u aanvragen. SETIAKAWAN FINANCIERINGEN B.V. Karei Doormanweg 9, 3317 ZD Dordrecht. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1988 | | pagina 4