WEERZIEN MET INDONESIA
Een klein voorbeeldje Vernieuwd Jakarta. Reproduktie uit het dagblad "Pembaruan", want
een helikopter heb ik (nog) niet. Dit is Tomang in West-Jakarta, een hele nieuwe buurt vlak
"?Tj'deng D't is min of meer een van de gematigdste. De grootste wir-war is, dacht ik, bij
Tjililitan met al die tol- en uitvalswegen naar Bogor, Krawang en Tjikampek. Daar wordt men
echt bingoencj van!! Maar voor de duidelijkheid: Om heel Jakarta loopt nu een ringweg, de
zg. "By-Pass Ondertussen al zwaar verouderd zodat ze haar aan het verbeteren zijn met
bruggen, viadukten en tolstukken. Op de foto is die diagonale weg (linksbeneden naar
rechtsboven) het stuk van die By-Pass van Kebayoran naar Grogol. En al die wegen naar
links gaan naar Tangerang. het vliegveld en verder naar de aansluiting op de Trans-Sumatra-
Highway die voor het grootste gedeelte al klaar is en gebruikt wordt. En vier jaar geleden
bestond dit niet
Vroeger, dus vier jaar geleden, als ik wel eens oude kennissen tegenkwam in
Jakarta, ergerde ik me altijd aan hun tirades van: "Adoeh, vreselijk is het hier!
Niks meer aan! Voor mij hoeft het niet meer!! Dit is mijn Batavia niet meer!"
(En dat met het meest erg geschrokken gezicht erbij!) "Neen, natuurlijk niet!"
antwoordde ik dan, "want dit is geen Batavia, maar Jakarta!"
En numoet ik helaas zeggen dat
hetzelfde MIJ overkwam, toen ik de
afgelopen maand oktober voor een
maandje vakantie weer terug was in
Jakarta. Want het is zo vreselijk ver
anderd in die vier jaar dat ik er
"absoluut niks meer vondECHT
WAAR!! Geef mij dat ouwe vertrouwde
Jakarta van een jaar of vier terug maar!
Nou was ik door de dokters hier ook al
gewaarschuwd dat ik moest oppassen
voor de warmte, waar ik beslist niet
meer tegen kon, EN DAT WAS ZO
maar verder vond ik het te vol en te
druk. (Je kon je kont amper keren,
zoals de uitdrukking isMaar ja, er
zijn in die afgelopen tijd ook zowat
drie a vier miljoen inwoners bijge
komenEcht waar, men schat het
aantal inwoners nu rond de tien
miljoen!!
Jaja, stoffig vol en vooral warm! En dat
komt dacht ik vooral door het uitge
breide wegennet. Want om die verkeers
chaos een beetje op te lossen hebben
ze geprobeerd alle wegen eerst te
verbreden. Wat ten koste ging van de
weinige bomen die er nog stonden.
Dus weg koelte. En wat ze ervoor in de
plaats probeerden te zetten zijn nu
alleen nog maar hele iele stammetjes
die niet groeien willen. Want het aantal
kambings is ook verdubbeld en die
vreten direkt de weinige blaadjes er
van op zodat de boompjes zichnooit
ontwikkelen! En nooit wortels krijgen
om zand en stof enigszins vast te
houden zodat het lijkt op de Sahara
tijdens een zandstorm!
En omdat de wegen verbreed zijn
moesten de pingir-jalan-warungs ook
opschuiven, zodat het nou nog voller
is/lijkt en je je kont niet meer kan
roeren
Jakarta is tegenwoordig echt tot
"berstens toe VOL!" En verder is de
service t.o.v. alle inwoners niet ver
anderd en dat betekent dat ze nu
helemaal moeten scharrelen met gas,
water en licht. Zodat er om de haverklap
geen stroom of water is
Zodat 't voor die Blanda die ik onder
tussen geworden was, helemaal On
leefbaar geworden was. Want vaak
geen listrik is dus vaak geen stroom
voor de fan die mij koelte moet geven
en de waterpomp die dan stilstaat,
zodat ik geen bad kan nemenEn
dan vloek je wel als verwende Blanda
en zakt de waardering voor dat land
helemaal! (Idioot, terwijl je dat "vroe
ger" zomaar pikte en het niks erg vond
en kon wachten!).
Verder was er erg veel afgebroken en
veel bijgekomen. Veel oude bekende
stukken en gebouwen (vooral uit de
koloniale tijd!) waren er niet meer en
veel was erbij gebouwd of voor in de
plaats gekomen. Maar dan wel min
stens vijf keer zo hoog! Zodat het
vertrouwde van vroeger helemaal on
zichtbaar verzwolgen leek door het
nieuwe hoge en je je ROT moest kijken
en zoeken waar het gebleven was!
Helemaal niet leuk hoor!!
Verder was het verkeer tuurlijk hele
maal een ontzettend grote chaos waar
niemand meer uitkomt. Omdat overal
het kleinere vervoer verboden en ver
bannen is (zoals becak, badjaj en
sommige soorten oplet) moet ieder
een maar zo gauw als kan zelf OOK
een auto hebben die overal mag
komen, zodat je nu (bijna) alleen
auto's ziet en alles helemaal vastloopt
en niemand er meer uitkomt! Enne
vroeger werd de claxon al veel ge
bruikt, moet u nou eens horen!! Nu
heeft men er tenminste echt een reden
voor.... en dat laten ze dan ook constant
horen!!
Aan dat verkeer is in de tussentijd
tuurlijk behoorlijk gesleuteld. Inder
daad mag op een heleboel plaatsen in
de binnenstad geen "klein vervoer"
meer. Daar heeft men dan grote stads
bussen voor in de plaats gedaan. En
die komen tot vrijwel waar men wezen
moet. De rest moet men dan maar
lopen (wat je body best kan gebrui
ken!). Die stadsbussen heb je nu in
twee soorten. Gewone en snelle. De
gewone zijn als vroeger hetzelfde ge
bleven, maar die nieuwe snelbus (de
PATAS) heeft alleen een bepaald tra
ject. En die gaat dan ook verd. snel!!
Daar kan je alleen maar bij het begin
punt instappen. Verder mag je langs
het hele traject alleen maar uitstappen
en mag hij geen passagiers meer
inladen, wat de snelheid ook ten
goede komt
Het wegennet is ook behoorlijk veran
derd! Ik schafte me meteen de nieuwste
stadskaart aan. 'Latest edition" stond
er met trots en grote letters op, maar
zoals met veel in dat nieuwe en
moderne Indonesia klopte er geen
donder van en kon het net zo goed de
plattegrond van Artapoepoe wezen
Maar op die kaart kon je redelijk goed
zien dat er heel wat wegen waren
bijgekomen. In werkelijkheid kon je
dan meemaken dat veel of grote stuk
ken ervan snelle "tolwegen" waren
geworden, waar je voor 'n paar honderd
roeps lekker hard reed en goed kon
opschieten. Heel af en toe doet men
een beetje Europees (of Amerikaans)
en gaan de wegen als een dolgeworden
portie bami over-, door en langs mekaar
heen zodat je helemaal bingoën wordt
en je niet weet waar je naar toegaat of
eindigt. Leuk!! (Maar de Indonesiër is
er razend trots op!)
Er is veel moois en dierbaars afge
broken. Bijv. de mooie Harmonie is
weg. Dat stuk kolonialiteit heeft plaats
gemaakt voor een brede straat. Maar
de Schouwburg is in zijn oude glorie
hersteld. Het is nu tenminste weer
schouwburg. Want vroeger was het
veranderd in een buurtbioscoop met
vnl. Kungfu en Indiase films. Voor de
cliëntele in de buurt van Pasar Baru en
zo.
28