VOETSTAPPEN EIND JANUARI VERSCHIJNT IN EEN ANDERE WERELD BU DE VOORPLAAT Hoe vaart SPECIALE INTEKENPRIJS GELDIG TOT EN MET 28 FEBRUARI TUNAS Trade, Tours Travel 385 Beeklaan 2562 AZ DEN HAAG International B.V. (Foto: Harry van Lawick van Pabst) Tropisch, schilderachtig, romantisch, onze voorplaat is alles tegelijk. Dat schilder achtige typeert de fotograaf die niet alleen prachtige foto's maakt, maar bovendien ook prachtig schildert. Harry van Lawick van Pabst is een naturalist, hij schildert naar de natuur. Zijn (zelf ontwikkelde) techniek richt zich op een volmaakte weer gave van wat hij ziet. Geen rare fratsen en vrije interpretatie. De natuur is volmaakt vindt Harry en als je de mens zijn gang laat gaan verpest hij alles, want niet iedereen is goed bij z'n hoofd. Gelijk heeft hij, maar ja, we leven nu eenmaal met een zelf geschapen vrijheidsgedachte en als u zin heeft om een klapperboom paars te verven met vijgebladeren dan kan Harry u dat niet beletten. Maar hij kan en mag dan wel uit zijn vel springen, leest u maar elders in dit blad. Maar daar wilde ik het niet over hebben. Dit vredige vissersdorpje Labuan (om geving Pelabuan Ratu) waar bij de monding van de kali de vissersprauwen aan de steiger liggen, heeft me aan het piekeren gebracht. Wat heeft de mens vanaf de schepping ontzettend veel te maken gehad met vaartuigen! Van drijvende boom stammen tot gigantische oceaanstomers, dat moet ook wel want onze aardopper vlakte is voor tweederde met water bedekt. Is het dan niet logisch dat de mens, zodra hij het rechtop lopen onder de knie had (leuk gezegd) zich ook te water wilde begeven, want hij moest en zou naar de overkant. Dus een paar boomstammen aan elkaar gebonden en later een mooi vlot gebouwd. Daarna begon het uithollen van boomstammen en toen raakten de scheepsbouwers op dreef. Schitterende fregatten, galjoenen. Zelfs mijn broer (11 jaar was hij toen) knutselde ze in elkaar op aanwijzingen van Jules Verne, Kapitein Marryat en Paul d'lvoi wiens boeken hij verslond. Eens zag ik hem bezig met engelen geduld priegelige zeiltjes bevestigen op een stukje hout, waar ik een oude klètèk (badkamer-klomp) van mijn moeder uit herkende. Drie schepen had hij klaar, de Spaanse Armada stond klaar te vertrekken toen het noodlot toesloeg. Ik kukelde uit het raamkozijn waar ik overheen hing om naar Lud te kijken die onder het raam bezig was. Met één slag de hele vloot verpletterd. Het verdriet beiderzijds was groot. Voor Lud vond ik het erger. Mijn bondjol en schaafwonden waren snel vergeten, maar voor Lud betekende het opnieuw beginnen. De conquistadores moesten wachten tot een nieuwe vloot was gebouwd. Van Ma kreeg Lud een kwartje om nieuwe klompen te kopen. Maar nieuw hout was moeilijker te bewerken, zei hij. Ik weet het niet, ik ben nooit in de scheepsbouw geweest. Dat was in de tijd dat ik "Schuitje varen, theetje drinken, varen we naar de Over toom. Drinken we zoete melk met room, Verhalen uit de mystiek en het paranormale samengesteld door H. W. M. J. Rijnders Een selectie uit goena-goena verhalen verschenen in de eerste jaargangen van het tijdschrift Tong-Tong. Rijnders laat ze voorafgaan door mysterieuze vertellingen die hij zelf optekende en van een inleiding voorzag. plm. 220 pagina's f 33,50. Daarna f 38,50 porto f 5,50. Bestel nu schriftelijk of telefonisch bij BOEKHANDEL MOESSON, Prins Mauritslaan 48A, 2582 LS Den Haag tel. 070-54 34 66. zoete melk met brokken, kindje mag niet jokken!" zong. "Wat zijn brokken, waar is de Overtoom" wilde ik weten. "Weet ik niet", zei Ma, "zorg maar datje nooit jokt!" "Van jokken komen brokkendacht ik later, maar dat blijkt niet altijd op te gaan, anders zou er van mij geen stuk meer heel zijn geweest 35 Jaar later liep ik met mijn kinderen langs die Overtoom (Amsterdam). Geen water te zien en overvaren konden we niet, nauwelijks oversteken, zo druk was het er. Zonder brokken bereikten we toch de overkant. Waar kon je zoete melk krijgen. Maar wat zagen we daar? Een echte Indische winkel waar je van alles kon krijgen, boemboes en ketjap en tahoe! Een échte Indische winkel in Amsterdam anno 1954. Dat was beter dan zoete melk met brokken. Na de "Johan van Oldenbarnevelt" die onze levenskoers totaal veranderde, heb ik altijd het gevoel overgehouden dat ik een vreemde haven was binnengelopen. Weliswaar met vele bekenden en landge noten maar dat betekende alleen dat je in hetzelfde schuitje zat. Toch niet tussen wal en schip terecht gekomen, als zij die achterbleven. Flauw hè, al die scheeps uitdrukkingen, maar ik zei u al, we zijn een zeevarend volk geweest dus zit je met die gezegden opgescheept. Hoge zeeën ge trotseerd, bakens verzet en geleerd je niet in de boot te laten nemen, de boot af te houden en het roer zelf in handen te houden. Als ik zondags met mijn vriendin en de honden ga wandelen zegt ze bijna altijd: "We moeten voortmaken, want ik geloof dat er weer een schip met zure appelen in aantocht is". Met de zure appelen bedoelt ze gewoon "regen". Er is geen land waar zoveel schepen met zure appelen in de lucht hangen als hier. Van die zure appelen komt natuurlijk ook die zure regen. Ons zeevarend volkje dat vijf eeuwen geleden de wereldzeeën bevoeren hieren daar mooie stukken land veroverde heeft nu een baan aan wal. De mooie stukken land zijn teruggegeven aan de respectieve lijke eigenaars, maar al met al heeft dat nu wel mijn bestaan hier en nu teweeg ge bracht. Ik zit in het schip dat "Nederland" heet dit stukje te typen bij die prachtige foto van vissersprauwen. Stoomschepen, plezierboten, trawlers, houtschepen, sampans ik heb op alles wat op water drijft gevaren en ben er altijd zeeziek van geworden. Daar kan ik een boek mee vullen. Doe ik niet. Laat me u in deze eerste Moesson van het nieuwe jaar toewensen dat u altijd de wind mee mag hebben en uw koers de juiste zijn. Niet vaarwel, maar "vaart wel" goede mensen! LILIAN DUCELLE Telex: 34193 tunas nl. Telefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van PT. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren. Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Honkong, USA. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 3