Bescheiden HEENGEGAAN TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAGTelefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 BU DE VOORPLAAT (Foto: archief R. L. Mellema) Vindt u ook niet? Dat we af en toe de beuk erin moeten gooien. Al een paar jaar wordt gepraat en gepraat over een Indisch museum maar alles wat er komt, geen museum. Wanneer alle Indische mensen die bij enige Indische organisatie zijn aangesloten één keer f 100,- storten, hebben we zo een paar miljoen bij elkaar en dan staat er een Indisch museum. Als we vinden dat Nederland geen hoge vertegenwoordiging moet sturen naar de begrafenis van Hirohito, moet niet gezegd worden "dit is geen protest hoor" als er tijdens een extra herdenking bij het Indisch oorlogsmonument bloemen worden gelegd. Eerder stuur je een telegram naar Lubbers om te laten weten dat hij op 1 5 augustus niet meer welkom is en aan de Koningin vraag je wat ze precies bedoelt met hofrouw. Na de aaneenschakeling van rampen waarmee het nieuwe jaar begonnen is hebben vele onverwachte sterf gevallen ook privé veel leed bezorgd. Op 28 december, vlak nadat ze de Kerstdagen bij haar kinderen in Australisch Nw.-Guinea had door gebracht overleed Erna Bos- Agerbeek in Gordonvale, Queens land, Australië. Haar laatste brief die we opnamen in ons Kerstnum mer heeft ze nooit onder ogen ge kregen. Abonnee van ons blad van het eerste uur, ken ik haar persoon lijk uit Malang/Lawang. Ze heeft een avontuurlijk, vaak niet makkelijk leven gehad maar haar brieven spraken altijd van de vele dingen die zelfs het moeilijkste leven de moeite waard maakten. Als weduwe hield ze zich dapper staande. Erna, mogen je kinderen en kleinkinderen jouw spirit geërfd hebben om dit plotselinge, zware verlies te kunnen verwerken. Even plotseling ontvingen we het bericht dat op 19 januari jl. Willy Hazenberg-Verbeet overleed. U zult haar uit de laatste Moessons door haar stukjes hebben leren kennen. Ook haar reacties op de 1988-enquete vindt u nog in dit blad. Willy was een Malangs onderwijze resje dat meer deed dan lesgeven. Altijd bezig met hulpverlening, financieel, geestelijk, met woord en daad was haar leven elke minuut gevuld. Naar Ruud Hazenberg met wie ze lang en gelukkig getrouwd was gaan onze gedachten van mede leven uit. Velen zullen haar missen, het onverwachte van haar heengaan maakt de schok des te groter. - LD In Leiden bestaan plannen om over een paar maanden een symposium te houden over Indische Nederlanders. Op het ver langlijstje van de organisatie staan een paar "klinkende" namen die met regel maat in de N.R.C. iets mogen debiteren over de Indische groep. Dat is lekker provocerend en dan krijg je tenminste discussie, zo is de gedachtengang. "Prachtig, prachtig" zijn de eerste reacties, "een symposium over Indische mensen, waar hebben we het aan ver diend". Boycotten die boel, zolang weer over ons gepraat wordt en niet door ons. In de gemeente Ede wordt nog steeds druk gesproken over het wel of niet vestigen van een Village Indonesia. Bur gemeester en Wethouders van die plaats, voorstanders van vestiging, menen dat veel organisaties van Indonesische Nederlanders druk gebruik van zon recreatie en congrescentrum zullen maken. Is enige Indische organisatie daarover benaderd? Laatst was er een jongen die voor een of andere publicatie ook iets wilde schrijven over Indische mensen. Hij wist er de vellen van, maar dan ook helemaal niets. Had van niemand gehoord, had niets gelezen, wist amper het verschil tussen Java en Indië. Aardige jongen, daar niet van. Praten, praten, praten en uiteindelijk rolde er inderdaad een artikel uit waar niks fouts instond maar ook niks nieuws. Momenteel wordt hij druk geraadpleegd als zijnde Indië-kenner. Een andere Indië-kenner, tevens (de hemel beware ons) een van de opvolgers van Rob Nieuwenhuys, Joop van den Berg, was in Trouw van 6 december 1 988 niet zo te spreken over mijn boekje "Schoon ver van u". Hij vond het te mager. Mag hij vinden, zijn goed recht. "En dat is jammer" is het slot van zijn bespreking "want de cultuur van minder heden is toch zo n aanwinst voor dit land van boerenkool en worst". Dom, erg dom is zo n opmerking. Nederland anno 1 989 is geen land meer van boerenkool met worst. En Indo's behoren niet tot de minderheden. Maar zo'n opmerking zegt wel iets over de recensent en daarom moeten we de Spiegel van Nieuwenhuys als goud bewaren, want wat er in de toekomst van gemaakt zal worden belooft heel, heel weinig. "We kunnen niet altijd bescheiden blijven" is de reclameslogan van een computer firma. Een van de weinige reclameteksten waar iets in zit om over na te denken. Een tekst om overgenomen te worden door de Indische groep: niet bescheiden blijven, de beuk erin. Terwijl ik dit schrijf glim lach ik breed en dat terwijl ik bepaald geen lachebek ben. Is het dan zo'n be lachelijk idee dat Indische mensen eens opstaan om naar binnen èn naar buiten eens de puntjes op de i te zetten? Nee, natuurlijk niet. Integendeel, al een paar keer is het daar de hoogste tijd voor geweest. Het Comité Geschiedkundig Eer herstel bijvoorbeeld is opgestaan en is over 1 1A van De Jong nog steeds bezig. Eén seconde televisie daarover gezien? Ik niet. Zal het proces gewonnen worden? Ik denk het niet. Dus maar niets doen? Jawel, zelfrespect dwingt je ertoe. Zal het Indisch museum er ooit komen? Zoals dingen nu gaan in ieder geval niet. Wordt de Centrale van Samenwerkende Indische Organisaties (Censio) een stu wende kracht? Als er nooit vergaderd wordt niet natuurlijk. En dan hoe? En dan wat? We kunnen toch niet altijd bescheiden blijven. Maar wat is (Indisch) bescheiden? Dat je je laat passe ren op je werk of in de winkel? Dat je je niet mengt in een discussie? Ben je be scheiden als je niet meedoet met een deinende massa feestvierders? Heb je een tik als best aardige mensen in je omgeving je eigenlijk helemaal niets zeg gen? Ben je achter wanneer je je bij voorkeur terugtrekt in een splendid isolation om daar alleen die enkeling te ontmoeten die weinig woorden nodig heeft. Ben je slap als je zegt "ach, laat ze maar". Misschien ben je dan gewoon jezelf. Je zit in je eentje en je gedachten en gevoelens maken een beeldje dat je ergens in je huis een plaats geeft. Voor jezelf ea degene die er oog voor heeft. De wereld zal er niet door veranderen en alles wat wenselijk en noodzakelijk is voor de Indische gemeenschap zal er niet door bereikt worden. Hoewel, ook op de voorplaat is nog net de arm te zien van iemand die ook in zijn eentje een beeldje maakt. En daarnaast zit nog iemand en nog iemand. Misschien gaan ze ooit nog eens in een kring zitten met in hun midden al hun beeldjes. En er zitten er een paar mooie bij. En dan mogen ze de Koningin naar Japan sturen, heel Gelderland mogen ze vol bouwen met dorpen voor Indonesische Nederlanders, in Leiden mogen ze dagelijks een Indisch symposium houden, Van den Berg mag blijven treuren om zijn minderheden, alles en iedereen staat dan buiten die kring. Dat is dan niet de beuk erin, maar de beuk eruit. De enige mogelijkheid om jezelf te zijn en te blijven. r q Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van PT. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya. Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Honkong, USA. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 2