POIRBIÉ'S PERIKELEN RUUD Ane^t)W^^j vv "i IwYAyvaw i vv\\1 wx Ruud was een aartsknutselaar. Nu niet meer, hij is allang met pensioen en door al die kortingen werkt hij zich te barsten om een beetje van zijn pensioen te kunnen genieten, dus heeft hij voor knutselen geen tijd meer. Een van zijn mooiste werkstukken van weleer was een prachtige vouwcaravan. Vermoedelijk had hij bij de bouw ervan gebruik gemaakt van een blauwdruk van de Sherman tank, want het geval had het wielstel van een oude vrachtwagen nodig en voor het metalen geraamte was een halve sloperij leeg gehaald. Dat kwam hem goed van pas toen hij met dat ding en zijn hele familie over de Duitse autobahnen naarzijn geliefde Italië toerde. Nabij Frankfurt moest hij afremmen van wege een paar oplichtende remlichten voor hem, toen hij van achteren een flinke dreun kreeg. Kort daarop volgden nog twee iets minder flinke dreunen. Als geroutineerd autobahn-mobilist wachtte hij even op de volgende dreun. Toen die uitbleef wist hij de kust veilig en stapte uit om de schade op te nemen. Half onder de caravan uit stak een verkreukelde luxe wagen, die nog twee andere wagens op zijn rug had. De gelukkig niets man kerende chauffeurs bleken Yoegoslaven te zijn, die bezig waren geweest om in colonne naar hun geboorteland te rijden. Terwijl ze met z'n vieren over de ravage stonden te oreren, steeg er rook van onder de caravan op, kortsluiting. Ruud springt in zijn auto om de caravan los te trekken, toen zijn gaskabel brak. Hij er weer uit, om tot de slotsom te komen dat zijn auto ook handgas had, dus er weer in. Een tiental meters verder zette hij zijn combinatie neer om vervolgens de voor de verzekering benodigde papieren in orde te maken. Voor Ruud zelf waren er verder geen andere problemen dan de geknapte gaskabel. De paar krassen op de achterzijde van de caravan kon hij thuis of desnoods op de camping wel bijwerken, dus sukkelde hij op handgas naar de dichtstbijzijnde garage om zijn gaskabel te laten repareren. Fluitje van een cent. Terwijl een monteur aan de reparatie bezig was, rustten Ruud en familie even uit op een nabijgelegen gazonnetje, totdat zijn dochter verschrikt "Kijk, Pa!" uitriep en naar hun auto wees. Ze zagen allemaal net, hoe een achteruit rijdende service wagen van de garage het linker voor portier van hun auto aan diggelen reed. Natuurlijk werd de schade gratis gerepa reerd en mochten ze de nacht op kosten van de garage in een hotelletje door brengen. De volgende dag gingen ze welgemoed verder, tot aan de Italiaanse grens. Ruud stopte, om bij de dreun die hij toen kreeg een volkswagen onder zijn caravan te vinden. Gelukkig geen gewon den en na het nodige geschrijf en gepraat konden ze zonder ongelukken het Garda meer bereiken. Daar schijnt hij wel een keer met een lekkende rubberboot midden op het meer in de weer te zijn geweest, maar hij beweert zelf, dat dat niet waar is. Ook, dat hij het niet is geweest, die bij het weg rijden de halve slagboom van de camping heeft meegenomen. Vanwege de op de heenweg meegemaakte ellende en het feit, dat een broer van hem in Den Haag woont, had Ruud in de camping een route uitgestippeld, die hem dwars door Frankrijk derwaarts zou voeren. Op die terugweg begon het onder zijn auto een beetje te rommelen. Zijn vrouw vond, dat hij even moest gaan kijken, want de weg was nog zo lang en ze hadden al zoveel meegemaakt. Ruud, die net als de meeste mannen van oordeel is, dat vrouwen zich niet met de techniek moeten bemoeien, bromde wat over om gevallen stapels kookpannen in de caravan en reed door. Bezuiden Parijs begon het wat harder te rommelen en benoorden Parijs donderde de hele cardan-as er onderuit. Notabene het artikel, dat vlak voor de vakantie door een monteur van hun eigen garage in Ermelo was vernieuwd. Een meterslang en peperduur telegram kon de garage baas er niet toe bewegen met een nieuwe cardan-as naar Parijs te komen. Garantie of geen garantie, dus werd de zaak ter plaatse voor veel geld gemaakt. Ze zijn verder zonder kleerscheuren in Den Haag aangekomen. Hun met de hand gifgroen geschilderde auto heb ik kort daarna voor 300 gulden gekocht en na een winter voor 250 ver kocht. Het enige wat toen nog goed werkte was de regelbare dashboard ver lichting. Volgens Ruud reed dat ding minstens 1 op 6 als je niet boven de 90 kwam. Volgens de kerel aan wie ik hem heb verkocht eerder 6 op 1 Deze foto van de jazzband van het Proefstation te Pasoeroean in 1934 kregen wij toegestuurd door Johan van Leer uit Santa Monica, California, die zich herinnert als kind op het slagwerk van Papa te hebben getrommeld. Behalve zijn vader bestond de band uit violist Joop Spoelstra en een zekere heer Klokkers. Wie kan ons meer vertellen over dit gezelschap? Reacties naar Moesson. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 17