TROPENSFEERTJE PROEVEN? voor de voorgalerij staan. Links vaagjes de landauer rijtuig, er waren toen nog geen auto's) met koetsier en twee san dalwood paarden. Rechts de overige gedienstigen: een heer en vier dames. De voorgalerij is in klassiek koloniale stijl met pilaren en meteen naarvooren naar opzij overhangend dak met tierlan tijnen. Voor de stoep konden gasten, wanneer het regende (en dat is in Bogor 250 dagen van het jaar het geval) tenminste droog uit hun rijtuig stappen en zo de voorgalerij op komen. Op deze galerij waren uiteraard meerdere zitjes; men kan ze op de foto met een beetje goede wil heel vaagjes zien. Aan de randen van de voorgalerij diverse grote bloempotten of liever gezegd martava- nen, met fraaie planten. Wanneer in de morgen de zon fel begon te schijnen en ondanks het omringende geboomte de warmte nog wat meer getemperd moest worden, konden, vanaf de binnenzijde uit bamboe materiaal gemaakte jalou- zie-rolgordijnen (men noemde ze kree's) worden neergelaten. Door zo'n kree kon je heen kijken; van binnen naar buiten en niet omgekeerd. Ja, dit was een erg representatief huis; het lag nabij of zelfs tegen de vermaarde Plantentuin; in het midden waarvan het Paleis van de GG stond. Wel een stuk eenvoudiger is de woning van de tweede foto. Deze is waarschijn lijk in 1 899 gemaakt. En te Sigli aan de noordkust van Atjeh, het noordelijkste gewest van Sumatra. Het is een woning uit een rijtjeshuis van de employé's van de Atjeh-tram, toen de baan er van werd aangelegd. Het was eigenlijk een strategische tramweg; vanaf Koeta Radja in het uiterste noorden, zuidelijk gaande langs de noord- en oostkust helemaal tot in Deli toe, ruim vijfhonderd kilome ter lang. De woning er naast was op dat moment vermoedelijk nog onbewoond, want op die voorgalerij is nog niets te zien. We weten helaas niet wie deze dame met haar kind is. Zij is erg gracieus in de dracht van toen, sarong en kabaja. En zoonlief in een deftig pakje, want in hansop op de foto in die tijd, dat ging natuurlijk niet. Wat we zo goed kunnen zien, is de met zorg samengestelde aankleding van de voorgalerij. Het zitje, de tafels en de geglazuurde bloempotten compleet met onderstuk. En dan de petroleum hang lamp. Op één der wandplaten ontwaren we een fietser; in die tijd iets moderns. Zoals vaak op Sumatra en zeker "op" Atjeh, waar nogal wat overstromingen waren, staan vele huizen op palen boven de grond. Erg praktisch; en ook ter voorkoming van binnenkomen van on gedierte. Zo was onder elk huis een kruipruimte, de zo geheten kolong. Welke weer met een opengewerkte ventilerende afsluiting een eigen cachet aan deze architektuur schonk. De toe- gangstrap leende zich uitermate goed voor het poseren bij foto's. Als we het jaartal nog even memoreren, 1899, realiseren wij ons tegelijkertijd dat ook dit lang geleden is en dat waarschijnlijk ook het jongetje niet meer in leven zal zijn. Deze foto is opgenomen door de heer J.D. Berkhout, genieofficier uit het Indische leger, destijds werkzaam bij de aanleg van genoemde militaire tram baan. Later ging Berkhout naar Padang, waar hij, circa het jaar 1 900 of iets later, zijn goede kennissen, de familie van der Waarde fotografeerde des namiddags op het theeuurtje en gezeten voor hun royale woning. Vanwege de hitte - Pa dang is ondanks de nabijheid van de Melati, Pandan, Kembang Sepatoe, Pisang en vele soorten anggreks (orchideeën) ledereen is van harte welkom in onze orchideeënkwekerij. J. C. VAN BEEM Molenweg 59 Aalsmeerderbrug tel. 02977 - 2 61 97 bij Aalsmeerderdijk no. 200 naar naar beneden Ook voor al uw bloem- rouw- en bruidswerk Oceaan toch een snikhete plaats - zat men niet eens op de open voorgalerij maar zelfs daar buiten. Op het erf, om toch maar iets op te vangen van het zeebriesje dat op deze tijd van de dag begon. Hier dus dat hele gezin, keurig aangedaan, kijkend naar de fotografe rende heer Berkhout die daar op de rijweg gestaan moet hebben met zijn lijvige apparaat op een stevig statief en met zijn glasplaten; waarbij hij een zwarte doek over het hoofd had om de zaak op het matglazen raam goed scherp in te stellen. Bij deze voorgalerij kon men weer het barre zonlicht temperen door de kree, die we links zien, helemaal neer te laten. De royale brede foto stelt ons in staat een onbescheiden verdere inkijk op het erf te nemen. Tot rechts achter in de bijgebouwen, alwaar de keuken, sani taire vertrekken en de kamers van de inwonende bediendes. En vanzelfspre kend hebben we weer, tegen de inslaan de regens de overhangende daken. In een volgend artikel hopen we met nog een paar voorgalerijen te komen. (wordt vervolgd) Padang 1900, familie Van der Waarde op thee-uur zittend voor hun voorgalerij, (foto collectie J. D. Berkhout) Woningen van employé's van de Atjeh-Tram, Sigli 1899. (foto collectie J. D. Berkhout) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 7