Indo-Rock eindelijk te boek gesteld Muzikale bagage van de Archipel werd bakermat Nederpop Bij de Staatsuitgeverij (SDU) is onlangs het langverwachte boek verschenen over de muzikale geschiedenis van de Indische en Ambonese rockbands, die in de periode 1 956-1 965 aktief waren in Nederland, Duitsland en andere Europese landen. Die muzikale stroming, die meestal met de verzamelterm 'Indorock' wordt aangeduid, is de bakermat van de Nederpop. Dat is een van de conclusies uit het boek, dat de titel ROCKIN' RAMONA meekreeg van de schrijfster Lutgard Mutsaers. Het is haar tweede boek over popmuziek. De auteur is geboren in 1 953 en studeerde muziekwetenschappen in Utrecht. door Lutgard Mutsaers: In mijn eerste boek behandelde ik dertig jaar popgeschiedenis van de stad U- trecht, de periode 1956-1986. Tijdens het onderzoek daarvoor viel het me op, dat er in de periode vóór 1 965 vrijwel niets geschreven werd over rock roll in de kranten, behalve dan dat rock roll gevaarlijk, eng en zeden bedervend was. In de gesprekken met mensen, die de rock roll periode zelf aktief hadden meegemaakt, bleek dat allemaal wel mee te vallen. Maar het was en bleef een subcultuurtje, iets waar lang niet iedereen deel aan had of zelfs maar iets mee te maken wilde hebben. Tegen woordig hoor je overal en altijd populaire muziek, maar in die tijd was daar nog geen sprake van. Ik kreeg toen van iemand een verkreukelde foto van een Indische band uit Utrecht, de Black Rocking Cats, die in hun tijd roemrucht waren in Utrecht en omstreken. Er zaten hele goeie muzikanten in, maar ze heb ben nooit een plaat gemaakt en bleven lekker musiceren in een gehuurd kelder tje. Toen intrigeerde me dat al, omdat ik het gevoel had dat er een hele beweging geweest moest zijn van I ndische bands, die volledig in de obscuriteit was geraakt door het geschreeuw van de Haagse beatgroepen die daarna kwamen. Ver volgens ben ik op zoek gegaan naar materiaal, platen, foto's uit de Indorock- tijd. Er ging een wereld voor me open. Dik anderhalf jaar later was het manus cript klaar. Het wetenschappelijk onderzoek naar de geschiedenis van de popmuziek in Nederland staat nog in de kinderschoe nen. Als je iets wil weten, kan je hooguit de Encyclopedie Nederpop opslaan, die een opsomming geeft van bands en platen tot 1 982. Je moet zelf alles uitzoeken en duizendmaal checken, want de muziekbladen in Nederland, vooral die in de jaren vijftig en begin zestig, schreven journalistiek onverant woord over de populaire muziek. Vaak waren het reclameblaadjes van de platenmaatschappijen en als die hun plaatjes maar konden noemen en in fake-hitlijsten zetten dan was het al goed. Mede omdat vanaf 1 965 de media veel meer en beter over de bands in Nederland gingen informeren, is alles wat daarvóór gebeurde in de vergetel heid geraakt. Uit een mengeling van rechtvaardigheidsgevoel, nieuwsgierig heid en het enthousiasme over de mu ziek die de Indorock heeft opgeleverd, ben ik aan de klus begonnen om de Indorock zijn verdiende plaats in de Nederlandse popgeschiedenis te geven. Ik heb dat gedaan door naar de bron terug te gaan: de mensen die die periode gestalte en inhoud hebben gegeven, de muzikanten van toen, die nu zo tussen de vijfenveertig en vijfenvijftig jaar oud zijn. Hun informatie heb ik verwerkt en ik heb daar een aantal verhalen van mensen aan toegevoegd, die in die tijd ook aktief waren in de muziek of de randgebieden, maar zelf geen Indo of Ambonees zijn. Dit om het beeld te nuanceren en er geen bekentenissen- boek van te maken. Tenslotte is alles door mijn eigen molen gegaan en heb ik de accenten daar gelegd, waar ik vond dat ze gelegd moesten worden na al die tijd. Dat betekende het vrij snel voorbijfietsen van het leuk-gezellig-nostalgie stadium naar een hedendaagse waardering van een historische stroming. Waar nodig gaat het boek verder dan de muziek, waar dat niet nodig is, niet. Een klein stukje van de geschiedenis van Indische en Molukse muzikanten in Nederland heb ik me zo eigen gemaakt dat ik het koester alsof het m'n eigen kind is. Maar als iemand me dat had gevraagd in een veel vroeger stadium, zou ik waarschijnlijk alleen wat ge stameld hebben over onderzoek naar de bakermat van de Nederpopgeschie- denis die ook mijn geschiedenis is. Ik heb namelijk naast andere activiteiten ook zelf popmuziek gemaakt. Maar ik heb het gevoel gekregen, dat mijn boek meer is dan een geschiedenisboek voor iedereen die popmuziek maakt of er op een andere manier bij betrokken is. Dat zullen de reacties erop wel uitwijzen. Ik denk dat de jonge mensen van nu weinig inzicht hebben in de situatie die ontstond toen Indonesië in december 1949 een zelfstandige staat werd. Daarom heb ik daar, zij het kort, aandacht aan besteed en uitgelegd waarom en hoe Indo's en Ambonezen in grote getale naar Nederland moesten komen en in welke hoofdpunten hun situatie ver schilde. Muzikaal gezien kwamen beide groeperingen met dezelfde bagage in Nederland aan: Hawaiimuziek, kron tjongliedjes, Amerikaanse populaire muziek, countrymuziek. In de loop van de jaren vijftig, vooral met de repatri- ëringsgolf van 1957-58, kwam als vanzelfsprekend Elvis mee, en Little Richard en noem alle rock Et roll helden maar op. Dat was in Nederland nog niet vertoond. Jong Nederland werd opge voed met blokfluit en accordeon, terwijl de mensen uit de Archipel gitaren had den en ukelele's. De gitaar is daarna opgerukt in alle Nederlandse huishou dens. Maar wat betreft het samenspelen in bands van Indo's en Ambonezen zijn niet zoveel voorbeelden. Dat komt ook omdat de bands begonnen als familie bands, waar wel eens een vriendje of buurjongen bij gevraagd werd. Bij de beroepsorkesten in Duitsland zag je dat samen spelen in één. band vaker. Trouwens, ook Surinamers speelden regelmatig in Indobands. Rock Et roll is dus door 'allochtonen' in Nederland geïntroduceerd. Daar ben ik van overtuigd. Je kan daar afleriei thech rieën aan vastknofjpi, zoals de theorie dat de muziek met zwarte wortels pas in laatste instantie tfanslaat bij en gespeeld gaaten kan v^pen door blanken. Het is niet voor nietsallMe term 'klompen dans' als karakteristiek van de puur Hollandse populaire muziek synoniem is met het absolute tegendeel van het begrip 'swing'. Daar waren de Indo's in de jaren vijftig onmiddellijk al achter. Heel terecht voelden ze zich, en ze waren ook in muzikaal opzicht zeker, cosmopolitischer. Die muzikale voor sprong hebben ze uitgebuit. Toen de Tielman Brothers in hotel De Schuur in Breda gingen optreden in 1957-58, sloeg iedereen helemaal achterover. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 16