Het was totaal nieuw voor de Hollan ders. Maar in Indische en Ambonese kringen werd al rock rol gespeeld toen de Tielman Brothers nog in Indo nesië woonden en optraden. Niet alleen in Nederland zijn Indorock- platen gemaakt. Ook in Duitsland, Bel gië, Frankrijk, Spanje en zelfs Israël hebben Indobands platen opgenomen. Die platen, meestal singles, werden in een beperkte oplage uitgebracht. Het waren geen millionsellers, maar meer muziek voor kenners en liefhebbers. Op de radio werd vrijwel nooit een Indo- rockplaat gedraaid,^tius^echt bekend was het niet bij een groot publiek. Behalvgdan weer de Tielman Brothers, die in Duitsland (waarheen ze in 1 960 'definitief verhuisden) wel gigantisch populair waren op grond van hun spectaculair^ live-shows." Ze maakten er veel platen en zaten bij een grote platenmaatschappij. De platen van de minderbekende bands zijn nu vijfen twintig tot dertig/jaar na dato, nergens meer te krijgen, kopen of lenen, tenzij je toenadering zoekt tot het circuit van de tweedehandsplatenverzamelaars. Daar 'doen' Indorocksmgles het enorm goed, juist omdat ze erg schaars zijn. Je moet dan echt wel denken aan prijzen tussen de honderd en duizend gulden voor één exemplaar. In mijn boek behandeHk niet alleen de Indorock, maar ook wat je voor het gemak 'Indopop' kan noemen: de com mercieel succesvolle artiesten zoals de Blue Diamonds. Je zou zeggen, dat dat een totaal andere stroming, een totaal andere wereld was, die niets te maken had met de Indorock. Maar de voor geschiedenis van het populaire, ja zelfs wereldberoemde duo The Blue Dia monds, loopt geheel parallel met de geschiedenis van de meeste Indische bandjes in de tweede helft van de jaren vijftig: een bandje formeren met vrien den van school of van de voetbalclub, een keertje wat proberen in de Hawaii- stijl, daar weer van terugkomen omdat het toch niet zo 'hip' is, je repertoire uitbreiden met wat evergreens en In dische liedjes in een moderner jasje, "een skifflesong ertussendoor, een op treden doen op een schoolfeest of een 'American party', dan de rock roll ontdekken of het juist op de samenzang gooien zoals de Everly Brothers dat deden. Dat hebben Ruud en Riem Wolff dus gedaan, nadat ze inderdaad die hele muzikale weg in een paar jaar tijd hadden afgelegd. Wat vrijwel nie mand (nog) weet, is dat The Blue Dia monds pas ten tijde van 'Ramona' echt als duo zijn gaan opereren: daarvoor waren ze met z'n vieren. De bassist van die Blue Diamonds-band, Chris van der Plaats, is van grote betekenis geweest voor mijn boek. Hij heeft me ontzettend veel dingen verteld uit die tijd. Er ontstond pas een kloof tussen de populaire, succesvolle Indische en Ambonese artiesten en de 'rest' op het moment dat die populaire artiesten in het Hollandse keurslijf gedwongen werden door de platenmaatschappijen en promotiemensen. De relatief onbe kende Indobands, solisten en duo's trok ken zich daar niets van aan, ze hadden toch wel een eigen publiek. Het Indische en Ambonese optreedcircuit was groot. De Hot Jumpers zijn eigenlijk (als je de Tielman Brothers weer even buiten be schouwing laat) nog de meest bekende van de Indobands in Nederland geweest. Ik moet zeggen, vooral in dejaren 1 959- 1960-1961, hadden ze echt prestige als band omdat ze voorprogramma's deden van internationaal bekende ar tiesten, zoals Cliff the Shadows, Freddy Cannon, Chubby Checker. Later stonden ze ook nog bij The Beatles in Blokker. En zij waren het, die bij de in die tijd zeker belangwekkende tournee van Pim Maas en de Presley Cats onder leiding van Maas sr. in het najaar van 1 959 - er heerste in die tijd een ware Elvis-rage in Nederland - echt opvielen door hun grote feeting met de rock roll. Het is dankzij het minitieuze ver zamel- knip- en plakwerk van Oscar juist geen apart onderwijs kregen, maar naar de wens van hun ouders zo spoe dig en volledig mogelijk integreerden. Dat vonden Molukkers afkeurenswaar dig. Molukse jongeren waren zelden vrienden met Indische jongeren in die tijd. Het is een goed bewaard geheim, dat er meer mot was tussen Molukkers en Indo's dan tussen Indo's en Hollan ders. De relletjes van het voorjaar van 1958 in Den Haag tussen Indo- en Blanda-jongeren lijken bijna onschuldig bij de verhalen die ik gehoord heb over de onoverbrugbare verschillen tussen Indo's en Molukkers. Toch noem ik in mijn boek die bewuste relletjes wel, omdat de moeilijkheden zich rond het uitgaansleven afspeelden, waar rock Et roll de toon aangaf era omdat de verzoe ning gevierd werd met een rock Et roll dansfïpst. Ondanks mn voortdurend aandringen om meerte weten te komen over dit soort dingen, werd er niet vaak door de geïnterviewden echt ingegaan op mijn vragen daarover. Ik had nogal eens de indruk, dat het allemaal leuk en gezellig moest blijven, alsof die tijd door een roze bril gezien werd. Soms werd die gêne wel overwonnen, maar je kan mensen natuurlijk nooit dwingen om Rexhauser van de Hot Jumpers, dat ik dingen te vertellen die ze gewoon zelf erg veel te weten ben gekomen èver die tijd. In mijn boek staan veel foto's uit die plakboeken. Opvallend vond ik het grote verschil in mentaliteit tussen de toen malige Hot Jumpers en de meeste an-4 dere Indobands in Nederland. De Hot Jumpers waren echte music-lovers, ze speelden voor hun plezier, ze waren vrolijk, niet bang voor of jaloers op concurrentie en stonden garant voor een good time' en ze lieten zich niet blind maken door de verhalen dat Duits land het Mekka zou zijn, waar het geld en de dames voor het grijpen lagen. Zoveel andere goeie bands zijn vertrok ken en hebben zelden of nooit meer in Nederland opgetreden. Als dat niet zo gelopen was, zou de Indorock waar schijnlijk niet zo vervaagd zijn in de herinnering en zou die periode niet overal met een paar regeltjes afgedaan worden. Regeltjes, die dan ook nog vaak krom staan van verkeerde termen als 'Indonesische jongens in Den Haag' enzo. Er zijn echt mensen die denkei dat 'Indisch' een afkorting is van 'Indo nesisch'. Een van de hoofdstukken in mijn gaat over 'beeldvorming': hoe ►llanders tegen Indo's aan, toege op het muzische vlak, en in werkten de Indo's zelf aan die beeld vorming mee. Ik noem hier expres nï Indo's en Ambonezèn ii^een ad zoals ik dat vaak wel doe als ik het hun rock-activiteiten heb. Ik heb Tiet gevoel, dat de autochtone Hollanders nooit echt contact hebben gezocht of gehad met de Molukkers die in de jaren vijftig bijna allemaal nog in de kampen woonden. Terwijl Indische kinderen niet meer willen weten. Op zulke mo menten voelde ik megehinderd door de culturele barrière die dan toch nog blijkt te bestaan tussen de nieuwsgierige blanda-onderzoekster met haar eigen wijze gegraaf en de mens met oosterse roots die de werkelijkheid anders inter preteert en daherinnering anders koes tert. Het feit dat ik een boek ging schrij ven hierover, lokte ook meestal als eerste reactie ongeloof uit en zoiets van, ach zo belangrijk is het toch allemaal niet ge weest? Heel onprozaïsch heb ik ook wel gigantische egotrippers ontmoet die de link met de realiteit en hun activiteiten van toen en de betekenis ervan gigan tisch uit z'n verband trekken. Maar zulke karakters zijn herkenbaar door 'alle culturen en tijden heen, lijkt mij. De ontmoeting met Andy Tielman was voor mij een hoogtepunt van het 'Rockin' Ramona' verhaal/omdat hij aluut de centrale figuur is geweest van d£®%idorock, door rédereen aan beden en verguisirten zeer bijzondere man, fantastisch muzikaal talent. Ik weet fat er niet al te positief werd gedacht |ver de Tielman Brothers zoals ze waren ils zeniet op het podium stonden. Maar in fieite was dat volgens mij het oeroude 5cht Hollandse idee van 'doe maar frmaal dan doe je gek genoeg'. Daar hebben ook veel Indo's zich aan gecon formeerd. De Tielman Brothers hebben zich daar gelukkig weinig aan gelegen laten liggen, behalve dan dat ze Neder land hebben gelaten voor wat het was en naar Duitsland zijn gegaan. (lees verder pag. 20 onderaan) 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 17