POIRRIÉ'S PERIKELEN DRIES Swing Session DINIHARI TRAVEL INDISCHE SPEKKOEKEN 20 ledereen hield van Dries. Hij was op een stille manier vriendelijk, een goede vakman en deed geen vlieg kwaad. Hebbelijkheden, die zeker in een chauf feur of kapper zeer te waarderen zijn. Zelfs als de hitte in de cabine van zijn driekwart-tonner zo hoog opliep, dat men met het blote vel niet op de metalen delen kon komen zonder het te ver schroeien, bleef Dries welgemutst sturen en schakelen. Omdat praten niet zijn sterkste kant was en een chauffeur vooral op slechte wegen de behoefte van het afreageren kent, zong Dries. Als je de boven het loeien van de motor uitkomende bromtonen tenminste zin gen kon noemen. Aan zijn eeuwige ge- tarara kedjieng-kedjieng was ook te merken, dat Dries van geen enkel lied de tekst kende. Daar Dries naast zijn zanglust in één hand ook nog evenveel kracht had als de grijper van een dragline, kon hij gemakkelijk met één hand het voertuig op koers houden en met de andere de maat slaan. Dat deed hij door met gebalde vuist op het dikke houtwerk van zijn stuurwiel te bonken. Aldus zingend en bonkend placht hij zijn driekwart-tonner van het ene gat naar het andere te sleuren. Soms, na een daverende klap of misselijkmakende slingering, keerde hij bezorgd zijn innemende gezicht naar zijn bijrijder toe en trok een verontschuldigende grimas als hij zag, dat deze verkreukeld, maar heel, in zijn stoeltje zat. ledereen kende Dries. Tot in de verste uithoeken, waar je slechts schuw weg duikende hoofden zou verwachten, wachtte hem een warm welkom. Vooral de kinderen staken hun vreugde nooit onder stoelen of banken wanneer zij hem gewaarwerden. "Drieees!" Uitge laten joelend stoven zij dan op hun blote voeten achter het voertuig aan en dromden duwend en trekkend om Dries heen als hij was uitgestapt. Ook de oude vrouwtjes met hun gerimpelde gezich ten kregen pretlichtjes in de uitgebluste ogen en plukten coquet aan hun op vernielde vogelnestjes lijkende haar wrongen als zij hem zagen, want Dries was een aartscharmeur, die met één enkele bewonderende blik elke vrouw, ongeacht leeftijd of gemis aan schoon heid, het gevoel kon geven dat zij net zo mooi was als de filmster op die Chinese kalender. Dries schreef ook veel naar huis. Iets, dat hij met al zijn makkers gemeen had, maar deze verwonderden zich er vaak over dat bij Dries aanmerkelijk meer brieven uitgingen dan binnenkwamen. Zij zeiden daar echter niets over, want Dries was in dit soort zaken weinig mededeelzaam en zij vonden het onder werp eigenlijk ook te delicaat om te worden aangeroerd. Toen Dries' verloof de het nodig vond om hem per Lucht postbrief op de hoogte te brengen van het eenzijdig verbreken van hun relatie, werd Dries pas echt stil. Hij zonderde zich af en verviel in een door niets of niemand te doorbreken stilzwijgen. Niet lang na de ontvangst van het deprimerende bericht maakte Dries zijn laatste rit. Zijn onderdeel had het er op zitten en beperkte zich nog slechts tot de onvermijdelijke noodzakelijkheden als wachtkloppen en fourageren. Toen Dries op de bewuste rit zijn driekwart tonner door de diepe kuilen van een haarspeldbocht wurmde, knalde het in de wegbermen. Voor de verborgen schutters was het traag voortkruipende voertuig een niet te missen doel. Een van de op de laadbak staande keuken hulpen werd op slag gedood, een twee de gewond. De karabijnkogel, die door het rechterportier raasde en door de klap uit zijn oorspronkelijke vorm werd geslagen, versplinterde Dries' elleboog. De motor van de driekwart-tonner stokte heel even, maar Dries wist hem op gang te houden. Met één hand sturend en schakelend kroop hij uit de hinderlaag en bracht de boel thuis. Een rit van ruim tien kilometer aan kuilen, bochten en pijn. Eveals de andere gewonde over leefde Dries zijn laatste rit, maar voor hem in Holland werd geen standbeeld of zelfs maar driemaal hiep-hiep hoera! Wel een stijve arm en een verloofde, die hem in de kou liet staan. Zuid-Sumatra 1948, alweer 41 jaar geleden. (Vervolg: "Rockin' Ramona") In juli is er in Parijs een congres van de IASPM, de International Association for the Study of Popular Music, waar ik lid van ben. Daar mag ik een lezing geven over de Indorock. Het is voor het eerst dat ik zoiets doe en ik ben er plaats vervangend trots op dat de Indorock nu de aandacht krijgt, en dan nog wel van een internationale studieclub, die het verdient. Dat had toen waarschijnlijk niemand kunnen dromen. Verder heb ik iemand benaderd om een TV-documen- taire te gaan maken over het onderwerp. Als het boek goed loopt, heb ik weer een troef in handen om ook dit project te laten slagen. Bovendien vind ik het fantastisch om aan de researchkant mee te werken aan een audio-visueel project. Daarvoor ga ik een speurtocht doen langs televisie- en radioarchieven. Vanuit Californië is al het bericht ge komen, dat er smalfilm privé-film- materiaal is over een van de oudste Haagse Indobands. Het onderwerp laat me dus nog lang niet los. Voor uw parties en reünies Sophisticated dansmuziek guitaarballads DANSCOMBO J. A. (Forts) Phefferkorn Barnsteenhorst 51 - 2592 EB Den Haag - Telefoon 070 - 47 39 35 of 070 - 54 99 05. Individueel reizen door Indonesië? - met eigen vervoer en chauffeur - verzorging akkomodatie Vraag vrijblijvend offerte. Voor inlichtingen 02526 - 7 21 46 TANTE NON's Franko thuis in speciale verpakking. Min. 500 gram f 20,— Min. 750 gram f 25- stort op giro 38 92 616 Mevr. F. Y. ROBERT-FLAMAND Kerkuil 36 - 4822 PA BREDA - Tel. 076 - 42 16 07

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 20