Bloemen en woorden van waardering na de show. 1 952. We waren terug uit de oedik van Borneo. Woningnood, weinig geld, kin deren, werk zoeken, werk vinden. Je leefde intens en ondanks alle soesah aan je kop was er een overweldigend gevoel van dankbaarheid dat je weer bezig kon zijn ineen vrije wereld. Al was de wereld niet meer helemaal van jou. Er werd zo ontzaglijk veel gedaan. Films, concerten, toneel. Ineens was daar de naam: JOYCE MOUTHAAN Modeshow in Des Indes, opbrengst t.b.v. het Rode Kruis. Voor de Nieuws gier ging ik erheen. Des Indes zag er uit als vroeger, muziek, rijsttafel, dansen. Ik sprak Joyce in de kleedkamer. Waar haalde ze die waan zinnig mooie collectie vandaan? Parijs? Zelf ontworpen, zelf gemaakt, met vier djaits. Waar had ze het geleerd? Singapore, goed gekeken, meegelopen in een modezaak. Snufjes en fournituren uit Singapore, Hong Kong. Mettangan dingin en brani mati kom je een eind ver toch? Investering. Genoeg belangstel ling van - zoals altijd sprak ze in korte zinnen. Elaar Engels was netzoslechtof net zo goed als haar Nederlands, maar uitermate veelzeggend. Elaar gezicht was weer mooi als vroeger. Trots, uit dagend haar houding. Schitterende japonnen, brocaat, zijde, chiffon, taft, een perfecte coupe, zo perfect als ik nog nooit in levende lijve had zien showen. Haar geheim? Haar geheim. Chris Broekhuyzen, binnenhuis archi tect, richtte een model boetiek voor haar in aan de Jalan Grissee. Pastel- kleurige wanden, diffuus licht in wit omlijste nissen waar ze japonnen of stoffen in kon etaleren. Witte stoelen, witte tafeltjes. Op een dag kocht Joyce goeiig van een straatverkoper een schilderijtje, en spij kerde het meteen in haar boetiek. Chris Broekhuyzen zag het toen hij er kwam en kreeg een woede aanval die je in Bogor kon horen. "Als je nog een keer probeert iets aan de muur te hangen dan sla ik de hele boel kort en klein". "Altijd zo boos jij Chris" zei Joyce liefjes, "wil je lekkere gado-gado, mijn moeder heeft net gemaakt". Een week later hingen er nog twee plaatjes aan de muur. Scheef. In de kamer achter zaten de djaits. 's Nachts knipte Joyce de toiletten. Op gevoel, uit het hoofd, zonder patroon. De meeste shows werden gegeven voor een charitatief doel. Van Indonesische high society waren mevrouw Hatta - hier in het midden - en mevrouw Soekarno enthousiaste bezoeksters. 26 Ineke Coppen was 17 jaar en niet in het minst van plan om mannequin te worden. Maar een van de mannequins bleek in verwachting, kon de japonnen niet meer aan en Joyce haalde Ineke over voor haar te lopen. Later werd Ineke Joyce's schoonzuster. Ze was stewardess en bracht geregeld uit Jakarta Joyce's lievelingskoekjes mee: peroet ajam, daar kon je Joyce in de nacht voor wakker maken! Ze plooide, spelde, knipte in op de pop. In een nacht zo'n vijf, zes japonnen. De schetsen op vodjes papier lieten veel te raden over voor de buitenstaander, maar Joyce en haar djaits waren de insiders, teamwerkers. Er werd gewerkt met voorgevormde bh's, lijfjes, met vullingen en voeringgaas. Ze leverde japonnen aan de upper ten, aan ambassade-vrouwen en de rijksten uit de society. Ze verdiende kapitalen en verloor kapitalen want natuurlijk werd ze beduveld omdat ze wel handels geest bezat maar niet opgewassen was tegen gewiekste profiteurs. Veel geld kwam binnen maar nog meer deelde ze uit aan wie het nodig had. Of van wie ze dacht dat die het nodig hadden. Ze leefde als een grande dame, verkeerde in de hoogste kringen maar elke kring was goed genoeg voor Joyce. Ze kon niet alleen zijn, moest altijd mensen om zich heen hebben. Die waren er, die leefden op haar kosten. Natuurlijk, Joyce was immers rijk, ze verdiende toch geld als water? In Singapore ontmoette ze Carol Reed, bekende Britse filmregisseur. Hij vroeg haar meteen of zede vrouwelijke hoofd rol wilde spelen in "Outcast of the Islands" met Trevor Howard. Ze pie kerde er wel over, maar weigerde toch. Het betaalde niet zoveel, ze had er geen tijd voor en bovendien voelde ze er niets voor om in sarong rond te lopen en te zwemmen. Neen, ze verkoos mooie toiletten - Joyce liep zelf op elke mode show mee en was altijd de meest opval lende verschijning - boven roem als

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 26