op eigen houtje (in) door JOOP KARMAN Java 't Is goed half drie in de middag als we op het vliegveld van Jakarta landen. In Bukittinggi hebben ze ons al gewaarschuwd: "Hati, hati, Di Jakarta banyak krimineel". We zijn dan ook vast besloten ons niet door de eerste de beste taxichauffeur voor een astronomisch bedrag naar ons guesthouse te laten brengen. Er zijn betrouwbare taxi's van de Blue Bird en iets anders zullen we ons niet laten aansmeren. Zorgen voor niets. Onze kruier informeert of we een taxi willen en op ons instemmend antwoord brengt hij ons rechtstreeks naar het officiële loket van de Blue Bird. Duidelijk zichtbaar voor iedereen hangen daar de vaste prijzen. Voor een rit van vijftien kilometer Rp. 18.000 plus onderweg tol betalen. Niet goedkoop dus. De manager van ons guesthouse is best bereid ons geld en paspoorten in de safe op te bergen. Hij rolt het hele zaakje in een oude krant, doet er een stukje plakband omheen en wil het dan op bergen. Het wantrouwen is kennelijk van onze gezichten af te lezen. Als we 't spul weer op komen halen hoeven we alleen maar te kijken of krant en plak band onbeschadigd zijn, zegt hij. Wie er zo naïef is kan nooit slecht zijn denken we en laten het maar zo. Tijdens de voorbereiding van deze reis hebben we gezien dat er een trein loopt van Jakarta naar Bogor. De Kebun Raya - de plantentuin - willen we natuurlijk zien en 't lijkt ons leuk per trein naar Bogor te gaan. 't Perron van het setasiun Cikini staat vol wachtenden maar voor het loket staat niemand. In het loket zit een piepklein gaatje waar je net je geld doorheen kunt schuiven. Retourtjes worden niet verkocht en dus betalen we tweemaal Rp. 450 voor twee enkele reizen. De functie van dat kleine gaatje wordt ons duidelijk als we voor de terugreis in Bogor opnieuw kaartjes moeten kopen, 't Loket gaat pas kort Met de trein van Jakarta naar Bogor (kelas kambing kwamen wij langs het station Depok. De spoorbaan dient ook als voetpad. voor vertrek van de trein open. Er on- staat dan een ontzettend gedrang. Van alle kanten schuiven handen naar dat openingetje maar er past maar één hand tegelijk in. Die hand blijft wachten tot er een kaartje in gestopt is en wordt dan met enige moeite door de rechtma tige eigenaar terug getrokken. De reis zal anderhalf uur gaan duren. Er is alleen derde klas en de trein zit al mudvol als hij op station Cikini binnen loopt, 't Lukt ons met veel moeite een halve vierkante meter staanplaats te vinden. Zoals al vaker gebeurde, is er ook nu weer een oudere heer die ons in het Nederlands aanspreekt. Hij heeft vroeger bij de SS gewerkt. We kijken wat vreemd, maar gelukkig betekent SS in Indonesië iets anders dan bij ons. 't Staat voor Staats Spoor. Van een voor bijkomende handelaar koopt hij twee sigaretten. Hij krijgt er een doosje luci fers bij om een sigaret aan te steken, maar moet dan de lucifers wel weer terug geven. Bij het station Depok moet hij eruit maar eerst geeft hij een andere man opdracht erop tot te zien dat we in Bogor in de goede bemo terecht komen. En zo gebeurt het ook. De bemo zet ons keurig voorde Kebun Raya af. Dit bezoek hebben we slecht voorbereid want als we laat in de middag terug zijn in Jakarta hebben we niet de indruk de kebun echt gezien te hebben. In ons guesthouse huren we een busje voor Rp. 6000 per uur om ons in Jakarta te laten rondrijden. Onze chauf feur is student en moet zelf z'n studie geld verdienen. Hij brengt ons eerst naar Monas, het monument nasional, waar onmiddellijk een gids op ons af komt. Die steekt meteen van wal. Ladies and gentlemen, 't Klinkt wat potsierlijk want we zijn maar met z'n tweeën. Tijdens de hele rondleiding blijven we dames en heren. Hij vertikt 't om Indo nesisch te spreken. Vragen die we in het Engels stellen blijven onbeantwoord. Dat valt buiten z'n tekst. Op alle etages klinkt uit luidsprekers een soort strijd muziek. Het verhaal van de gids interes seert ons weinig maar het uitzicht over Jakarta is schitterend. De tocht door de stad gaat verder maar 't is wat gaan regenen. De haven en de pasar ikan (vismarkt) liggen er dan ook wat mistroostig bij, evenals de Jembatan Gantung, de oude ophaalbrug. We vra gen de chauffeur ons af te zetten bij warenhuis Sarinah en laten hem dan vertrekken. 's Middags komen we terecht op de antiekmarkt in de Jalan Surabaya. Voor kenners moet dit een lustoord zijn. Tussen een heleboel namaak zal onge twijfeld best wat moois te vinden zijn. Het laatste stuk van de markt is een waar kofferparadijs. Nergensterwereld hebben we ooit zoveel koffers bij elkaar gezien. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 16