Aanvaring in de Rode Zee
GEWELDIG
GESJELUG
INDO ZIJN
Jaren heb ik geleden, gestreden
gezocht en gescharreld-
waar was je?
zo lang reeds heb je als een herfstblad
gedreven door de wind
in het niets gedwarreld...
nergens voelde je je thuis,
niet hier, niet daar
je was onrustig, angstig, soms ondankbaar!
als een gedrevene heb je geworsteld
en alle waarden afgewogen...
de lange reis heeft je blik verruimd...
nu kan je dankbaar zijn en opgetogen!
hoewel ik met gemengde gevoelens
mijn "brokje achtergrond" bekijk en bekeek,
en door de verschillende culturen
mezelf dikwijls met een mens
zonder gezicht vergeleek,
ben ik nu blij,
dat ik in het verre oosten ben geboren!
'k wil door niets of niemand
de vreugde van mijn vondst laten verstoren!
B. VEEN-DE NIJS
Heel leuk foldertje in de bus gehad.
Aandacht gevestigd op de grandioze
toeristische ontwikkeling van het eiland
Texel. Schitterende hotels, beautyfarm.
Schouwburg, golfslagbad (tegenwoor
dig zijn alleen kunstmatige golven
milieu-veilig) en last but not least: "Een
oergezellige bar in eeuwenoude kelder
gewelven waarin Gravin Ada van Holland
700 jaar geleden gevangen zat."
Nu reikt mijn historische kennis niet
veel verder dan de Slag bij Nieuwpoort
dus wie en hoe die Ada van Holland is
geweest, ik weet het niet. Het zal wel
een serpent van een mens zijn geweest
wil men nu, na 700 jaar nog gnuivend
genieten van een borreltje met bitterbal
op de plaats waar Ada bittere tranen liet
vloeien.
Kunt u zich voorstellen een oergezellig
restaurant in Surabaya op de plaats
waar vroeger de Kempetai zijn cellen
had. Of een dansgelegenheid in Boven
Digul? Vroeger of later, de een z'n Leed,
de ander z'n Vermaak. Je houdt het niet
voor mogelijk.
LD
In Moesson van 1 oktober jongstleden noemt Pohon Linde in zijn artikel
"Weemoedige romantiek bij een expositie" de aanvaring tussen de "Oranje" en de
"Willem Ruys" inde nacht van 5 op 6 januari 1 953 inde Rode Zee. Ik was toen aan
boord van de Oranje. Vol verwachting stond ik die bewuste avond met enkele
kennissen aan de bakboordreling uit te kijken, want het was altijd een feestelijke
gebeurtenis wanneer een uitvarend schip en een thuisvarend schip elkaar met
volle lichten en blazend op de stoomfluit passeerden.
Het was helder weer met een kalme zee
en ja hoor, daar zagen wij in de verte een
helverlicht zeekasteel naderen. Dat
moest wel de Ruys zijn; het kwam
steeds dichterbij. Op een gegeven mo
ment bevond het andere schip zich met
zijn stuurboordzijde recht voorde boeg
van de Oranje. Een ietwat vreemde
manoeuvre voor twee elkaar tegemoet
varende schepen. En wij kwamen maar
dichter en dichterbij; op het laatste
moment draaide de Oranje scherp naar
stuurboord, anders hadden wij de Ruys
loodrecht geramd. Ik begreep, dat er
iets fout moest zijn gegaan, want toen
kwam de klap. Vlak daarvóór was ik
naar de stuurboordreling gerend. De
beide schepen lagen nu stil naast elkaar
te dobberen met de stevens in dezelfde
richting en bonkten nog een paar keer
tegen elkaar. Later bleek de bakboord
reling van ons schip helemaal ingedeukt
te zijn; precies op de plaats waar wij
hadden gestaan. Niemand wist eigenlijk
precies wat en hoe het gebeurd was.
Velen, die al naar bed waren gegaan,
kwamen in pyama geheel ontdaan aan
dek.
Er gingen geruchten, dat de Ruys bijna
gekapseisd was en dat de Oranje terug
naar Amsterdam moest. Na de hele
nacht stilgelegen te hebben voeren wij
de volgende dag echter weer verder
naar de Oost. De Oranje had alleen een
beschadigde voorsteven, zo was gecon
stateerd na een inspectietocht per sloep
rondom het schip. Het hele incident
bleef echter een mysterie. Een kennis
had alles gefotografeerd, maar beging
de vergissing het rolletje bij de fotograaf
aan boord te laten ontwikkelen. Na een
tijdje kreeg hij de met een vriendelijk
lachje gedane mededeling, dat de film -
helaas- mislukt was. Ja, zoiets is natuur
lijk geen goede reclame voor de maat
schappij! Wij lieten Colombo links liggen
en zetten onze vaart voort langs Suma
tra's westkust door Straat Soenda in
één stuk door naar Djakarta. Ook Singa
pore deden wij dus niet aan. Bijgaande
foto is door mij op de kade van Tand
jong Priok genomen. Bij de Droogdok
maatschappij hebben ze de neus volge
stort met beton voor de terugreis naar
Amsterdam.
A. KESSEL
TUNAS Trade, Tours Travel International B.V.
385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl.
2562 AZ DEN HAAGTelefoon 070 - 63 92 27 63 89 94
Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en
wensen gesneden!
Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta
Kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore,
Honkong, USA.
5