Aanvaring in de Rode Zee GEWELDIG GESJELUG INDO ZIJN Jaren heb ik geleden, gestreden gezocht en gescharreld- waar was je? zo lang reeds heb je als een herfstblad gedreven door de wind in het niets gedwarreld... nergens voelde je je thuis, niet hier, niet daar je was onrustig, angstig, soms ondankbaar! als een gedrevene heb je geworsteld en alle waarden afgewogen... de lange reis heeft je blik verruimd... nu kan je dankbaar zijn en opgetogen! hoewel ik met gemengde gevoelens mijn "brokje achtergrond" bekijk en bekeek, en door de verschillende culturen mezelf dikwijls met een mens zonder gezicht vergeleek, ben ik nu blij, dat ik in het verre oosten ben geboren! 'k wil door niets of niemand de vreugde van mijn vondst laten verstoren! B. VEEN-DE NIJS Heel leuk foldertje in de bus gehad. Aandacht gevestigd op de grandioze toeristische ontwikkeling van het eiland Texel. Schitterende hotels, beautyfarm. Schouwburg, golfslagbad (tegenwoor dig zijn alleen kunstmatige golven milieu-veilig) en last but not least: "Een oergezellige bar in eeuwenoude kelder gewelven waarin Gravin Ada van Holland 700 jaar geleden gevangen zat." Nu reikt mijn historische kennis niet veel verder dan de Slag bij Nieuwpoort dus wie en hoe die Ada van Holland is geweest, ik weet het niet. Het zal wel een serpent van een mens zijn geweest wil men nu, na 700 jaar nog gnuivend genieten van een borreltje met bitterbal op de plaats waar Ada bittere tranen liet vloeien. Kunt u zich voorstellen een oergezellig restaurant in Surabaya op de plaats waar vroeger de Kempetai zijn cellen had. Of een dansgelegenheid in Boven Digul? Vroeger of later, de een z'n Leed, de ander z'n Vermaak. Je houdt het niet voor mogelijk. LD In Moesson van 1 oktober jongstleden noemt Pohon Linde in zijn artikel "Weemoedige romantiek bij een expositie" de aanvaring tussen de "Oranje" en de "Willem Ruys" inde nacht van 5 op 6 januari 1 953 inde Rode Zee. Ik was toen aan boord van de Oranje. Vol verwachting stond ik die bewuste avond met enkele kennissen aan de bakboordreling uit te kijken, want het was altijd een feestelijke gebeurtenis wanneer een uitvarend schip en een thuisvarend schip elkaar met volle lichten en blazend op de stoomfluit passeerden. Het was helder weer met een kalme zee en ja hoor, daar zagen wij in de verte een helverlicht zeekasteel naderen. Dat moest wel de Ruys zijn; het kwam steeds dichterbij. Op een gegeven mo ment bevond het andere schip zich met zijn stuurboordzijde recht voorde boeg van de Oranje. Een ietwat vreemde manoeuvre voor twee elkaar tegemoet varende schepen. En wij kwamen maar dichter en dichterbij; op het laatste moment draaide de Oranje scherp naar stuurboord, anders hadden wij de Ruys loodrecht geramd. Ik begreep, dat er iets fout moest zijn gegaan, want toen kwam de klap. Vlak daarvóór was ik naar de stuurboordreling gerend. De beide schepen lagen nu stil naast elkaar te dobberen met de stevens in dezelfde richting en bonkten nog een paar keer tegen elkaar. Later bleek de bakboord reling van ons schip helemaal ingedeukt te zijn; precies op de plaats waar wij hadden gestaan. Niemand wist eigenlijk precies wat en hoe het gebeurd was. Velen, die al naar bed waren gegaan, kwamen in pyama geheel ontdaan aan dek. Er gingen geruchten, dat de Ruys bijna gekapseisd was en dat de Oranje terug naar Amsterdam moest. Na de hele nacht stilgelegen te hebben voeren wij de volgende dag echter weer verder naar de Oost. De Oranje had alleen een beschadigde voorsteven, zo was gecon stateerd na een inspectietocht per sloep rondom het schip. Het hele incident bleef echter een mysterie. Een kennis had alles gefotografeerd, maar beging de vergissing het rolletje bij de fotograaf aan boord te laten ontwikkelen. Na een tijdje kreeg hij de met een vriendelijk lachje gedane mededeling, dat de film - helaas- mislukt was. Ja, zoiets is natuur lijk geen goede reclame voor de maat schappij! Wij lieten Colombo links liggen en zetten onze vaart voort langs Suma tra's westkust door Straat Soenda in één stuk door naar Djakarta. Ook Singa pore deden wij dus niet aan. Bijgaande foto is door mij op de kade van Tand jong Priok genomen. Bij de Droogdok maatschappij hebben ze de neus volge stort met beton voor de terugreis naar Amsterdam. A. KESSEL TUNAS Trade, Tours Travel International B.V. 385 Beeklaan Telex: 34193 tunas nl. 2562 AZ DEN HAAGTelefoon 070 - 63 92 27 63 89 94 Uw Indonesië en Verre Oosten reis op de maat van uw beurs en wensen gesneden! Agent voor Europa van P.T. TUNAS INDONESIA TOURS TRAVEL Jakarta Kantoren: Medan, Padang, Yogya, Surabaya, Bali, Ujung Pandang, Bandung, Singapore, Honkong, USA. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 5