"Indonesië in Vogelvlucht" KLANK/DIA SHOW J. G. Yssel de Schepper DINIHARI TRAVEL ïjs«y Bruidspaar bij de Toraja's, Zuid Sulawesi. gen van Javaanse kunst nog aanwezig is en gekoesterd wordt. Ongenoemd moeten blijven de vele heilige gamelans, krissen, juwelen, evenals de antieke staatsierijtuigen in de vorm van een fabeldier, zoals de Kareta Singha Barong van de Kraton Kasepuhan en de Kareta Peksi Naga Liman van de Kraton Kano man, beide in Cirebon. En de daarmee verbonden hofgebruiken, zoals de garebeg-optochten en de dans- en muziekvormen. Het bestaat allemaal nog, het wordt in ere gehouden, gecul tiveerd omdat het nog een wezenlijk onderdeel van de eigen identiteit vormt, een geheel eigen wereld vertegenwoor digt, die los staat van die andere, moderne wereld waar men tegelijker tijd ook aan deel neemt. Er bestaat ten opzichte van de kratons geen bescher mende monumentenwet, zoals wij die kennen. En voor zover mij bekend ook niet voor andere gebouwen van histo rische waarde, zoals bijvoorbeeld de oude moskeeën, waaronder de heilige moskeeën van de wali's in de steden aan Java's noordkust: Banten, Jakarta, Demak, Gresik, als belangrijkste. Omdat al deze instellingen nog een functie hebben in de maatschappij, worden ze onderhouden en blijven ze voortbe staan. Maar in het kader van het kunst- behoud is het absoluut noodzakelijk, gedetailleerde documentaties ervan te maken. Zeker van de kratons met inbegrip van het dagelijkse- en cere moniële leven, dat daarmee verbonden is. Niet alleen in de kratons, maar in alle Indonesische culturen is het traditionele element nog springlevend, waardoor het een voedingsbodem of een bron van inspiratie vormt voor allerlei uitingen, die zeker ook als kunst kunnen worden aangemerkt, of zo men wil, volkskunst. En misschien komt het wel door het spanningsveld tussen de staatsfilosofie en de nog sterk gevoelde traditie, dat de bevolking zelf, zonder het zelf te besef fen, de spreuk Bhinneka Tunggal Ika op zo duidelijke wijze gestalte geeft. Dit is heel goed waarneembaar bij de huwelijksceremoniën. Ondanks Islam, ondanks Christendom of moderne ideo logie, ziet men juist hier, dat men onwrikbaar aan zijn etnische wortels vasthoudt. In de bruidskleding van bruid en bruidegom volgt men onverbiddelijk de eigen oude adat, zodat er geen twijfel over bestaat, waar de familie oorspron kelijk vandaan kwam. En bij gemengde huwelijken, bijvoorbeeld tussen een Javaanse bruid en een Minangkabause bruidegom, wordt de Javaanse cere monie gevolgd door een Minangkabau se. Dit is een heel opmerkelijke ontwik keling, die er toe bijdraagt,dat oude cultuurelementen en traditionele voor werpen, zoals kleding en sieraden, hun functie blijven behouden. Tenslotte is veel onbesproken gebleven. Slechts enkele facetten werden aange stipt, voornamelijk met het doel, de grote lijnen aan te geven, waarlangs zowel staat als volk van Indonesië denkt, ten aanzien van het kunstbehoud. Natuurlijk kan niet alles bewaard blijven. Veel zal door de tand des tijds vergaan. Andere voorwerpen worden het willige slachtoffer van de keiharde internatio nale handel. Zij verlaten op slinkse wijze het land, ondanks beschermende wet ten. Dit zijn dingen, die over de hele wereld gebeuren, zonder dat daar veel aan te doen is. Des te verheugender is het, te constateren, dat er de laatste tijd een stroom van prachtige boeken over Indonesische kunsten cultuur los komt, verluchtigd met schitterende kleuren foto's en voorzien van een goede tekst. Boeken, die heel duurzijn en misschien daarom niet in de Nederlandse boek handel te koop liggen. Maar die toch al een aanzet vormen tot de documentatie van wat er nu nog allemaal in Indonesië aanwezig is. Alg. Assurantiebedrijf "Argo" ALLE VERZEKERINGEN Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- laan 83, Den Haag, tel.070-55 71 72 Individueel reizen door Indonesië? - met eigen vervoer en chauffeur -verzorging akkomodatie Vraag vrijblijvend offerte. Voor inlichtingen 02526 - 7 21 46 Na jarenlang verblijf in I ndonesië en de laatste jaren 4 speciale fotoreizen gemaakt te hebben naar dit prachtige land, heeft ondergetekende een diaserie samengesteld over Java, Bali en Sumatra. Het avondvullend programma (duur 80 minuten) is uitgevoerd als geprogrammeerd diaporama, d.w.z. "in overflow" met gebruikmaking van 2 projectoren, met begeleidende muziek en enig commentaar. Indien u geïnteresseerd bent in een voorstelling, dan verzoek ik u contact met mij op te nemen. J. W. R. DIJKSTRA Schuilenburgerplein 1 - flat B 96 Tel. 033 - 72 86 66 3816 TD Amersfoort 22

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1989 | | pagina 20